اعمال ماه «صفر»  صدقه؛ حتی با یک لبخند اعمال ماه «صفر»  صدقه؛ حتی با یک لبخند اعمال ماه «صفر»  صدقه؛ حتی با یک لبخند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اعمال ماه «صفر»  صدقه؛ حتی با یک لبخند اعمال ماه «صفر»  صدقه؛ حتی با یک لبخند اعمال ماه «صفر»  صدقه؛ حتی با یک لبخند اعمال ماه «صفر»  صدقه؛ حتی با یک لبخند اعمال ماه «صفر»  صدقه؛ حتی با یک لبخند

اعمال ماه «صفر» صدقه؛ حتی با یک لبخند

امروز اولین روز از ماه صفر است؛ علاوه بر اعمال مشترک هر ماه قمری، برای این ماه اعمال عبادی ویژه ای نیز توصیه شده است از جمله صدقه دادن؛ البته بر اساس حدیثی از حضرت رسول(ص) صدقه فقط شامل پول نیست.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، صفر دومين ماه از ماه هاي قمري است كه براي اين ماه نيز مانند ساير ماه هاي قمري اعمال عبادي توصيه شده است. صدقه دادن در اول اين ماه توصيه شده‌ترين عمل است؛ همچنين خواندن دعا، تلاوت قرآن، اقامه نماز و روزه‌داري از ديگر اعمال توصيه شده براي اين ماه است. روزه؛
مرحوم علامه مجلسى در «زاد المعاد» با اشاره به توصيه سه روز روزه گرفتن در هر ماه(اعمال مشترك همه ماه هاي قمري) مي‌نويسد: مطابق مشهور، اين سه روز، پنجشنبه اول ماه و پنجشنبه آخر ماه و چهارشنبه اول از دهه وسط ماه است كه شامل ماه صفر هم مي شود. نماز؛
همچنين درباره خواندن نماز دو ركعتي اول ماه (اول همه ماه هاي قمري كه شامل ماه صفر هم مي شود) نيز آمده است: در ركعت اول بعد از «حمد» ۳۰ مرتبه سوره «توحيد» و در ركعت دوم بعد از «حمد» ۳۰ مرتبه سوره «قدر» بخواند و بعد از نماز صدقه‌اى در راه خدا بدهد.
اعمال ويژه ماه صفر؛
دعاي ويژه‌ ماه صفر نيز از محدث بزرگ مرحوم «فيض كاشاني» نقل شده كه مستحب است هر روز ۱۰ مرتبه قرائت شود: «يا شَديدَ الْقُوى وَيا شَديدَ الْمِحالِ يا عَزيزُ يا عَزيزُ يا عَزيزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِكَ جَميعُ خَلْقِكَ فَاكْفِنى شَرَّ خَلْقِكَ يا مُحْسِنُ يا مُجْمِلُ يا مُنْعِمُ يا مُفْضِلُ يا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَكَ اِنّى كُنْتُ مِنَ الظّالِمينَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذلِكَ نُنْجِى الْمُؤْمِنينَ وَصَلَّى اللّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ؛ اى سخت‌نيرو و اى سخت‌عقوبت! اى عزيز، اي عزيز، اي عزيز! در برابر عظمت تو همه آفريدگانت خوار شدند، پس كفايت كن از من شر خلقت را. اى نيكو ده،‌ اى زيبايى‌بخش، اى نعمت‌بخش، اى فزون‌بخش، اى كه معبودى جز تو نيست! منزهى تو و من از ستمكاران هستم. پس دعاي او (يونس) را اجابت كرديم و از اندوه نجاتش داديم و اين چنين نجات دهيم مؤمنان را و درود خدا بر محمد و آل پاك و پاكيزه‌اش).
سيد بن طاووس در كتاب «اقبال الاعمال» نيز اعمالي را براي ماه صفر ذكر كرده كه به شرح ذيل است:
ـ‌ در روز سوم ماه صفر، دو ركعت نماز بخوان كه در ركعت اوّل سوره «حمد» و سوره «انّا فتحنا» (فتح) و در ركعت دوم سوره «حمد» و سوره «توحيد» قرائت شود و پس از سلام نماز، ۱۰۰ بار صلوات بفرست و ۱۰۰ بار آل ابى سفيان را لعنت كن و صد مرتبه استغفار نما و آنگاه حاجت خويش را از خداوند بخواه. (ان شاء اللّه به هدف اجابت مى رسد).
اعمال روز اربعين؛
در روز اربعين (بيستم ماه صفر) زيارت امام حسين(ع) مستحب است و مورد تأكيد قرار گرفته. در روايتى كه «شيخ طوسى» از امام حسن عسكرى(ع) نقل كرده، چنين آمده است: نشانه‌هاى مؤمن پنج چيز است: به جاى آوردن ۵۱ ركعت نماز (۱۷ ركعت نماز واجب و ۳۴ ركعت نافله) و زيارت اربعين (امام حسين عليه السلام) و انگشتر را بر دستِ راست نهادن، و پيشانى را به هنگام سجده بر خاك گذاردن و «بسم الله الرّحمن الرّحيم» را در نماز بلند گفتن. (اهل سنت يا بسم الله را در آغاز سوره‌ها در نماز ترك مى‌كنند يا آهسته مي‌گويند).
زيارت اربعين كه در اين روز مستحب است، در كتب دعا آمده است و اين گونه شروع مي‌شود: «السلام علي ولي الله و حبيبه، السلام علي خليل الله و نجيبه‌، السلام علي صفي الله و ابن صفيه‌...» كه اين متن از طريق «صفوان جمّال» از امام صادق(ع) روايت شده است. (براي مشاهده كامل اين دعا به همراه ترجمه آن از اينجا اقدام كنيد)
در اين ماه، به دادن صدقه اهتمام بيشتري شود
پيامبر اكرم (ص) در باب صدقه دادن مي فرمايند: «لبخند تو بر روي برادرت صدقه است، امر به معروف و نهي از منكر كردنت صدقه است، رهنمايي كسي كه راه را گم كرده صدقه است و دور كردن سنگ و خا ر و استخوان از راه صدقه است».
«سيد بن طاووس» نقل كرده است: در روز سوم ماه صفر، دو ركعت نماز بخوان كه در ركعت اوّل سوره «حمد» و سوره «انّا فتحنا» (فتح) و در ركعت دوم سوره «حمد» و سوره «توحيد» قرائت شود و پس از سلام نماز، صد بار صلوات بفرست و صد بار آل ابى سفيان را لعنت كن و صد مرتبه استغفار نما و آنگاه حاجت خويش را از خداوند بخواه. (ان شاء اللّه به هدف اجابت مى رسد).( اقبال، صفحه ۵۸۷)
در روز اربعين (بيستم ماه صفر) زيارت امام حسين(عليه السلام) مستحب است و مورد تأكيد قرار گرفته. در روايتى كه «شيخ طوسى» از امام حسن عسكرى(عليه السلام) نقل كرده، چنين آمده است: نشانه هاى مؤمن پنج چيز است: به جاى آوردن پنجاه و يك ركعت نماز (۱۷ ركعت نماز واجب و ۳۴ ركعت نافله) و زيارت اربعين (امام حسين(عليه السلام و انگشتر را بر دستِ راست نهادن، و پيشانى را به هنگام سجده بر خاك گذاردن و بسم الله الرّحمن الرّحيم را در نماز بلند گفتن.
البته اعمال خرافي نيز در اين ماه توسط عده اي مطرح و انجام مي شود كه با توجه به اينكه هيچ سنديت ديني ندارند از ذكر آنها خودداري مي كنيم.
براي آشنايي بيشتر با اعمال اين ماه مي توانيد به مفاتيح الجنان مراجعه كنيد.
منبع: ايكنا


| شناسه مطلب: 71075




ماه صفر



نظرات کاربران