علت باز نشدن مرز خسروی از سوی عراق علت باز نشدن مرز خسروی از سوی عراق علت باز نشدن مرز خسروی از سوی عراق بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
علت باز نشدن مرز خسروی از سوی عراق علت باز نشدن مرز خسروی از سوی عراق علت باز نشدن مرز خسروی از سوی عراق علت باز نشدن مرز خسروی از سوی عراق علت باز نشدن مرز خسروی از سوی عراق

علت باز نشدن مرز خسروی از سوی عراق

معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مرز خسروی بایدبه دستور نخست وزیر عراق بازگشایی شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حسن قشقاوي با ارائه توضيحاتي در مورد روند صدور ويزا براي زائرين اربعين حسيني و تفاوت آن با سالهاي گذشته اظهار كرد: سال‌هاي گذشته زائران با توجه به ويزاي اخذ كرده مي توانستند ۲۰ روز در عراق بمانند ولي امسال زائران مي‌توانند با استفاده از ويزاي صادر شده ۳۰ روز در عراق بمانند.
وي با بيان اينكه مدت اعتبار ويزا براي زائران سه ماه است، ادامه داد: اگر كسي در حال حاضر ويزا بگيرد تا سه ماه فرصت دارد تا سفر خود را به عراق انجام دهد.
اين مقام مسئول در وزارت خارجه با اشاره به اينكه امسال دلار از روند اخذ ويزا حذف شد، خاطر نشان كرد: هر ساله در اين ايام با توجه به افزايش تقاضا براي دلار شاهد نوساناتي بر روي قيمت اين ارز بوديم ولي امسال با همكاري دولت عراق توافق كرديم كه دلار را از روند اخذ ويزا حذف كنيم و مردم هزينه صدور ويزا را به ريال بپردازند.
وي با بيان اينكه در حال حاضر مردم براي پرداخت هزينه رواديد بايد هزينه ثابت ۱۷۰ هزار تومان را بپردازند، ادامه داد: پيش از اين نوسانات قيمت دلار بر روي نرخ رواديد تاثير داشت ولي اكنون مردم با قيمت ثابتي مي‌توانند رواديد دريافت كنند.
قشقاوي همچنين با بيان اينكه سال‌هاي گذشته رواديد عموما مانيفستي و ليستي صادر مي‌شد اما امسال رواديد به صورت انفرادي صادر شده است، گفت: ۱۷ دفتر با احتساب سفارت عراق در تهران و كنسولگري‌هاي اين كشور در ايران با ۸۰ پرسنل اعزامي و ثابت از وزارت خارجه عراق مسئوليت صدور ويزا براي زائران را بر عهده دارند .
معاون كنسولي و پارلماني وزارت خارجه با بيان اينكه در حال حاضر در مقايسه با چنين روزهايي در سال گذشته از نظر مديريت زمان و همچنين كثرت صدور ويزاها با رشد ۴۵ تا ۵۰ درصدي روبرو هستيم و تاكنون نزديك دو ميليون و ۳۰۰ هزار رواديد صادر شده است، در بخش ديگر از صحبتهاي خود در مورد بحث باز شدن مرز خسروي اظهار كرد: ما به واقع به دنبال باز شدن اين مرز هستيم. بهترين زيرساخت‌ها در مرز خسروي وجود دارد و از طرف ايران تمايل بر اين است كه اين مرز باز شود و از جانب افكار عمومي نيز در اين زمينه فشار زيادي به ما وارد مي شود ولي بايد به اين نكته توجه كنيم كه مرز بايد به دستور نخست وزير عراق آقاي العبادي باز شود. تصميم‌گير نهايي در اين زمينه او است.
قشقاوي در ادامه گفت وگو با راديو اربعين، به ملاحظات دولت عراق در مورد بازگشايي اين مرز اشاره كرد و گفت: عمده ملاحظه مقامات عراق در اين زمينه مسائل امنيتي است. بايد توجه داشته باشيم آن طرف مرز خسروي استان «دياله» قرار دارد كه زماني مقر منافقين بوده و اكنون نيز پناهگاه نيروهاي فراري داعش از ديگر مناطق عراق است و از ديگر سو در تحولات اخير كردي نيز در اين منطقه آلودگي‌هاي امنيتي ايجاد شده و در همين چارچوب مقامات عراقي دوست ندارند كه فضاي امن و باشكوهي كه در اربعين وجود دارد ولو با يك حادثه كوچك خدشه‌دار شود.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه دو سه روز بيشتر به زمان برگزاري مراسم اربعين باقي نمانده، حقيقتا من فكر نمي كنم كه مرز در ايام باقيمانده باز شود.


| شناسه مطلب: 71456




اربعين مرز خسروي



نظرات کاربران