راهیان اربعین بخوانند راهیان اربعین بخوانند راهیان اربعین بخوانند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
راهیان اربعین بخوانند راهیان اربعین بخوانند راهیان اربعین بخوانند راهیان اربعین بخوانند راهیان اربعین بخوانند

راهیان اربعین بخوانند

راهیان پیاده‌روی اربعین چنانچه می‌خواهند با مشکلی مواجه نشوند، باید توصیه‌های بهداشتی و تغذیه‌ای را جدی بگیرند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، روزنامه ايران نوشت: «هر ساله ميليون‌ها ايراني براي برگزاري آيين معنوي پياده‌روي اربعين راهي كربلا مي‌شوند كه در ميان آنان، كم نيستند زائراني كه به‌ دليل رعايت نكردن اصول بهداشتي در طول سفر بيمار مي‌شوند و تا مدت‌ها با عوارض ناخوشايند بيماري دست و پنجه نرم مي‌كنند. هر زائري براي حفظ سلامتي خود و همراهان در طول سفر بايد سه مقوله بهداشت، تغذيه و استراحت كافي را مد نظر داشته باشد.
دكتــر مسعود چينـي‌گرزاده در گفت‌وگو با «ايران» توصيه‌هاي مهمي براي زائران عزيز دارد. چنانچه شما نيز در ايام اربعين راهي سفر كربلا هستيد، به توصيه‌هاي اين پزشك عمل كنيد.
به گفته مدير انجمن پزشكان صلح و سلامت عمده‌ترين مشكلي كه براي زائران در طول سفر پيش مي‌آيد، سرماخوردگي است. مشكلات ديگري هم به‌ دليل نداشتن آمادگي جسماني كافي ممكن است براي آنها پيش بيايد.
او معتقد است: اگر قصد سفر به كربلا را داريد، از همين امروز، روزانه برنامه ورزش و پياده‌روي داشته باشيد و بدن خود را آماده كنيد تا در طول سفر به‌ دليل نداشتن آمادگي جسمي دچار مشكل نشويد. نكته ديگري كه بايد به آن توجه كنيد به همراه داشتن لباس‌هاي گشاد و راحت است تا با راه رفتن‌هاي طولاني و ساييده شدن پاها به يكديگر دچار آسيب سوختگي نشويد. بهتر است با خود پماد سوختگي به همراه داشته باشيد و در صورت تعرق شديد و آسيب‌ديدگي پوست از آن استفاده كنيد. پوشيدن كفش نو ممنوع!
توصيه ديگر دكترچيني گرزاده استفاده نكردن از كفش نو است. او در ادامه مي‌گويد: در اين سفر بايد از كفش‌هاي راحتي كه قبلاً پوشيده‌ايد، استفاده كنيد، همچنين در طول سفر مصرف غذاي مانده كلاً ممنوع است و مواد غذايي و آب آشاميدني را از محل‌هاي معتبر تهيه كنيد. چنانچه بيماري خاصي داريد به اندازه يك هفته تا ۱۰ روز با خود دارو به همراه داشته باشيد و اگر دچار هر مشكلي شديد فقط به مراكز درماني مورد تأييد مراجعه كنيد. براي اين كه تا حد امكان از بيماري‌هاي تنفسي و سرماخوردگي دور بمانيد، از ماندن در مكان‌هاي فاقد تهويه و در بسته اجتناب كنيد چون اين فضاها خود عامل سرفه و سرماخوردگي هستند و با حضور يك فرد مبتلا به چنين بيماري‌هايي سايرين هم در معرض خطر قرار مي‌گيرند. اما اگر دچار سرماخوردگي شديد هر چه سريع‌تر اقدامات درماني را شروع كنيد تا مدت بيماري طولاني نشود.
مدير انجمن پزشكان صلح و سلامت با اشاره به لزوم رعايت كامل بهداشت فردي در اين سفر مي‌افزايد: به‌ دليل جلوگيري از ابتلا به سرماخوردگي و بيماري‌هاي ديگر از ابتداي سفر تا روز آخر اين مسافرت از روبوسي و حتي دست دادن كاملاً اجتناب كنيد زيرا همين دو عامل كه خيلي‌ها هم آن را رعايت نمي‌كنند، مي‌توانند به راحتي ويروس‌ها و ميكروب‌ها را به ديگران سرايت دهند. در ضمن قبل از هر وعده غذايي حتماً دست‌هاي خود را كاملاً با آب و صابون بشوييد.
وي در ادامه متذكر مي‌شود: به‌ دليل تغييرات آب و هوايي كشور ما و عراق حتماً لباس‌هاي مناسب و گرم هم به همراه داشته باشيد. دليل اين كه بيشتر افراد در طول اين سفر زيارتي دچار سرماخوردگي مي‌شوند، نپوشيدن لباس گرم هنگام صبح و موقع بيرون رفتن از اقامتگاه است. به خاطر داشته باشيد صبح‌ها موقع بيرون رفتن لباس بيشتري بپوشيد. ماسك‌ها را با احتياط مصرف كنيد
عموم مردم تصور مي‌كنند كه با ماسك زدن مي‌توانند جلوي گردوغبار و حتي ويروس‌ها و ميكروب‌ها را بگيرند. به گفته دكتر چيني‌گرزاده اگر گرد و غبار به ميزان زيادي در هوا وجود داشت و نگران سرماخوردگي هم هستيد، در صورت تمايل از ماسك‌هاي سه لايه استفاده كنيد. البته بايد اين ماسك‌ها را حتماً هر چند ساعت يك بار تعويض كنيد تا كيفيت لازم را داشته باشند. وقتي هم حس كرديد ماسك مرطوب شده، در اسرع وقت آن را برداريد و از ماسك ديگري استفاده كنيد.
رعايت موارد گفته شده و مراعات نكات بهداشتي و دوري از بيماري‌ها سبب مي‌شود حداكثر حظ معنوي را از زيارت كربلا ببريد.»


| شناسه مطلب: 71462




سلامت اربعين



نظرات کاربران