چرا راهپیمایی اربعین مهم است؟ چرا راهپیمایی اربعین مهم است؟ چرا راهپیمایی اربعین مهم است؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چرا راهپیمایی اربعین مهم است؟ چرا راهپیمایی اربعین مهم است؟ چرا راهپیمایی اربعین مهم است؟ چرا راهپیمایی اربعین مهم است؟ چرا راهپیمایی اربعین مهم است؟

چرا راهپیمایی اربعین مهم است؟

بزرگ‌ترین مشکل جهان اسلام، عدم وجود وحدت بین مذاهب و فرق اسلامی است. دشمن نیز دقیقا از همین موضوع برای ضربه زدن به پیکره‌ جهان اسلام استفاده می‌کند. حال، پیاده‌روی اربعین یکی از اتفاقاتی است که می‌تواند عامل وحدت بین مسلمین شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از فارس، تاريخ را با بزنگاه‌هاي سرنوشت‌ساز آن مي‌شناسند. عاشوراي سال ۶۱ هجري، يكي از آن بزنگاه‌ها است كه مسير تاريخ و سرنوشت جامعه مسلمين را تغيير داد. خون سيدالشهدا(ع)، حياتي دوباره به كالبد امت اسلامي بخشيد.
انقلاب اسلامي ايران هم يكي از آن بزنگاه‌هاي سرنوشت‌ساز است كه كل حوادث و رخدادهاي چهار دهه‌ اخير را تحت تأثير خود قرار داده است.
انقلابي كه رئيس وقت سازمان سيا، در پاسخ به اين سوال جيمي كارتر، (رئيس‌جمهور ايالات متحده در زمان انقلاب ايران) كه چرا "با اين همه آدمي كه در دنيا داريد، با اين همه تجهيزات فوق پيشرفته، با اين همه بودجه‌اي كه صرف مي‌كنيد، نتوانستيد انقلاب مردم ايران را پيش‌بيني كنيد؟"، گفت: "آنچه در ايران روي داده است يك بي‌تعريف است، كامپيوترهاي ما آن را نمي‌فهمند."
«پياده‌روي اربعين» هم يكي ديگر از آن بزنگاه‌هاي تاريخ در عصر و سال‌هاي اخير است. «آن را بزرگ‌ترين گردهمايي عالم به حساب آوردند؛ چه كساني؟ آنهايي كه دارند مسائل اسلامي را رصد مي‌كنند. » گرچه رسانه‌هاي غربي، در ابتدا سعي كردند از بازتاب عظمت اين رخداد جلوگيري كنند، اما اين حادثه آنقدر بزرگ بود كه بالاخره نتوانستند از آن چشم‌پوشي كنند.
سال گذشته، اينترنشنال بيزنس تايمز درباره‌ي اين رخداد نوشت: "بيش از بيست و دو ميليون زائر به كربلا رفته‌اند كه اين يك ركورد محسوب مي‌شود. اربعين سال گذشته ۱۷ميليون نفر را به عراق آورد.
اربعين بزرگ‌ترين گردهمايي سالانه در دنياست كه شمار زائران آن خيلي فراتر از 2 ميليون نفري است كه هر ساله به حج در مكه مي‌روند." بي.بي.سي نيز در گزارش خود با اذعان به جمعيت شگفت‌انگيز اين مراسم گفت: "چه براي يك باور مذهبي و چه براي اعلام يك پيام سياسي، حضور ميليوني عزاداران در كربلا همه‌ نگاه‌ها را به خود جلب كرده است؛ ناظراني كه ممكن است سؤال كنند پيام عاشورا كه گفته شده تن ندادن به ذلت است، در زندگي امروز اين عزاداران چه تأثيري گذاشته است."
اما شايد اين سوال پرسيده شود كه چرا پياده‌روي اربعين مي‌بايست براي «جوان مؤمن انقلابي» مهم باشد؟ پاسخ به اين پرسش مي‌تواند ابعاد بيشتري از عظمت و اهميت اين رخداد مهم عصر حاضر را مشخص كند:
اول آنكه «اين حركت، حركت عشق و ايمان است؛ هم در آن ايمان و اعتقاد قلبي و باورهاي راستين، تحريك‌كننده و عمل‌كننده است؛ هم عشق و محبّت... تركيبي است از عقل و عاطفه، تركيبي است از ايمان و عشق.شايد به همين علت هم باشد كه سال به سال بر جمعيت شركت‌كنندگان در اين مراسم افزوده مي‌شود.
دوم آنكه بزرگ‌ترين مشكل جهان اسلام، عدم وجود وحدت بين مذاهب و فرق اسلامي است. دشمن نيز دقيقا از همين موضوع براي ضربه زدن به پيكره‌ جهان اسلام استفاده مي‌كند. حال، پياده‌روي اربعين يكي از اتفاقاتي است كه مي‌تواند عامل وحدت بين مسلمين شود. «آنچه امروز در درجه‌ي اوّلِ اولويّت براي دنياي اسلام قرار دارد، وحدت است.
ما مسلمان‌ها خيلي از هم دور شديم... هرجا نمونه‌هايي از اين اجتماع را ما مشاهده كرديم، ولو تن‌ها، جسم‌ها در كنار هم قرار گرفتند، ديديم انعكاس آن در دنيا مايه‌ي شرف و آبروي اسلام و مسلمين شد... در اربعين حسيني ميليون‌ها انسان در كنار هم قرار گرفتند؛ خود اين حركت عظيم يك جمعي از مسلمان‌ها - البتّه مخصوص شيعه نبود، سنّي‌ها هم بودند - كه در دنيا انعكاس پيدا كرد، تعظيم كردند؛ تجليل كردند.
سوم هم آنكه حضور گسترده‌ و بي‌نظير نسل جوان در اين مراسم، بيانگر آن است كه برخلاف القاي رسانه‌هاي غربي، نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامي نيز همچنان در مسير دين و معنويت در حال حركت‌اند. آن هم درست در زمانه‌اي كه با انواع و اقسام تبليغات رسانه‌اي با هدف دوري از معنويت مواجهند.
تحمل سختي و سعي بر فائق آمدن بر مشكلات اين مراسم، حاكي از آن است كه نسل جوان جامعه‌ ايران، براي امتداد فرهنگ ديني و انقلابي، عزم خود را جزم كرده است
به‌همين دليل، پياده‌روي اربعين را مي‌توان يكي از جلوه‌هاي بروز «عزم ملي» دانست: «ملّت ما عزم راسخ خود را هم در تحمّل برخي مشكلاتي كه براي او وجود داشت نشان داد، هم در روز بيست‌ودوّم بهمن، در روز قدس و در راهپيمايي عظيم اربعين اين عزم را، اين همّت را از خود بُروز داد و نشان داد.
اينها همان شاخص‌هاي شناخت جامعه‌ ايران است كه متأسفانه سياستمداران و رسانه‌هاي غربي، عمداً يا سهواً آن را نمي‌بينند، و يا بهتر بگوييم نمي‌خواهند كه ببينند. بعيد نيست روزگاري نه چندان دور، رئيس‌جمهور وقت آمريكا از رئيس سازمان سيا با عصبانيت سوال كند كه چرا با اين همه نيرو و تجهيزاتي كه داريد، نتوانستيد عظمت اين رخداد را پيش‌بيني كنيد؟ و او در جواب بگويد: كامپيوترهاي ما اين را نمي‌فهمند.


| شناسه مطلب: 71467




اربعين



نظرات کاربران