معاون امور فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در مراسم تواصی بحق عنوان کرد : غرض از خلقت انسان، بندگی و عبادت  خداوند  است معاون امور فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در مراسم تواصی بحق عنوان کرد : غرض از خلقت انسان، بندگی و عبادت  خداوند  است معاون امور فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در مراسم تواصی بحق عنوان کرد : غرض از خلقت انسان، بندگی و عبادت  خداوند  است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
معاون امور فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در مراسم تواصی بحق عنوان کرد : غرض از خلقت انسان، بندگی و عبادت  خداوند  است معاون امور فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در مراسم تواصی بحق عنوان کرد : غرض از خلقت انسان، بندگی و عبادت  خداوند  است معاون امور فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در مراسم تواصی بحق عنوان کرد : غرض از خلقت انسان، بندگی و عبادت  خداوند  است معاون امور فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در مراسم تواصی بحق عنوان کرد : غرض از خلقت انسان، بندگی و عبادت  خداوند  است معاون امور فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در مراسم تواصی بحق عنوان کرد : غرض از خلقت انسان، بندگی و عبادت  خداوند  است

معاون امور فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در مراسم تواصی بحق عنوان کرد : غرض از خلقت انسان، بندگی و عبادت خداوند است

معاون امور فرهنگی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت مقدمه عبادت خداوند را شناخت خداوند و امام زمان دانست و گفت: امام حسین (ع) در روایتی سه هدف را برای خلقت انسان تصویر می کند . شناخت و معرفت خداوند ، عبادت خداوند و در نهایت نجات از بندگی دیگران.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ،حجت الاسلام والمسلمين مظلومي در مراسم تواصي بحق در جمع نمازگزاران سازمان حج و زيارت يكي از سئوالات مهم را كه همواره ذهن مومنين متوجه خود ساخته هدف از خلقت انسان عنوان كرد و گفت :چند نكته در اين خصوص قابل تامل است ابتدا اين كه در مورد انسان غرض از انجام هر كاري رسيدن به انتفاعي است كه از ان بي بهره است . بعنوان مثال به دانشگاه مي رود تا معلوماتي كه را ندارد كسب كند . در مورد خداوند تبارك و تعالي طبيعتاً اين نوع از غرض بي معني است چون باري تعالي واجد همه كمالات است .
وي تصريح كرد: از سوي ديگر اگر غرض و هدف در كاري وجودد نداشته باشد به كاري عبث و بيهوده تبديل مي شود و خداوند تبارك و تعالي مي فرمايد:" جهان را بيهوده و عبث نيافريديم". لذا اگر خداوند قرار است خلقتي انجام دهد بايد داراي غرضي بوده اين غرض نه به خالق بلكه به مخلوق بازگردد . يكي از اغراض خلقت انسان در آيه شريفه" و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون" آمده كه ما اجنه و انسان ها را نيافريديم مگر براي عبادت كردن. معاون امور فرهنگي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت مقدمه عبادت خداوند را شناخت خداوند و امام زمان دانست و در اين خصوص به روايتي از حضرت اباعبدالله الحسين (ع) به نقل از امام صادق (ع) استناد كرد كه مي فرمايد : خَرَجَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع عَلَي أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ ذِكْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلَّا لِيَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَا سِوَاهُ امام حسين عليه السلام به اصحاب خود فرمودند اي مردم بدرستي كه خداوند متعال بندگان را خلق نكرده مگر اورا بشناسند، و وقتي شناختند او را بندگي كنند، و وقتي به او بندگي كردند از بندگي غير او بي نياز مي شوند.
وي افزود: امام حسين (ع) در اين روايت سه هدف را براي خلقت انسان تصوير مي كند . شناخت و معرفت خداوند ، عبادت خداوند و در نهايت نجات از بندگي ديگران. به همين دليل است كه برخي از مفسرين در ذيل آيه "ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون" تفسير كرده اند به الا ليعرفون : جن و انسان را آفريديم تا ما را بشناسند و با خشوع عبادت نمايند.
حجت الاسلام مظلومي در ادامه به بخش ديگري از روايت فوق اشاره كرده و افزود : در ادامه اين روايت آمده فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي فَمَا مَعْرِفَةُ اللَّهِ قَالَ مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِي يَجِبُ عَلَيْهِمْ طَاعَته : يكي از اصحاب عرض كرد، پدر و مادرم فداي تو باد، معرفت خداوند چيست؟ امام حسين (ع)فرمودند معرفت خداوند، اين است كه اهل هر زمان امامشان را كه خداوند اطاعتش را بر آن ها واجب كرده است بشناسند .
وي تاكيد كرد: شناخت خداوند داراي درجاتي است كه بواسطه عقل مي توان به برخي از درجات آن دست يافت اما اين شناخت بسيار محدود و ناقص است. كسب حقيقت شناخت خداوند، نيازمند راهنمايي پيامبران و ائمه عليهم سلام است .
حجت الاسلام والمسلمين مظلومي در ادامه به توصيه امام صادق(ع) به زراره در عصر غيبت اشاره كرده و اظهار داشت : امام صادق خطاب زراره فرمود، اگر زمان غيبت را درك كردي اين دعا را بخوان اللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى: خدايا خود را به من بشناسان، زيرا اگر خود را به من نشناسانى فرستاده ات را نشناخته ام، خدايا فرستاده ات را به من بشناسان، زيرا اگر فرستاده ات را به من نشناسانى حجّتت را نشناخته ام، خدايا حجّتت را به من بشناسان، زيرا اگر حجّتت را به من نشناسانى، از دين خود گمراه مى شوم.
وي در پايان اظهار داشت : ما با دو سطح از معرفت خداوند و پيامبر و امام مواجهيم . ابتدا يك شناخت اجمالي و محدود از خداوند را بايد كسب كنيم و بدنبال آن به شناخت پيامبر (ص)و سپس به شناختي از ائمه عليهم سلام مي رسيم و بواسطه شناخت ائمه عليم سلام پيامبر را با تفصيل و عمق بيشتري مي شناسيم و سپس از اين طريق به معرفت مفصل و عميق تر خداوند دست مي يابيم . يعني علم اجمالي و اوليه ما به خداوند قبل از شناخت ائمه عليم سلام است اما علم تفصيلي و عميق ما به خداوند تبارك و تعالي بعد از شناخت ائمه مي باشد .چون ما قدرت درك همه وجوه شخصيت پيامبر را نداريم و ائمه اين شناخت را به ما ارائه خواهند داد.




نظرات کاربران