رئیس ستاد عتبات عالیات اعلام کرد:

 آغاز توسعه حرمین عسکریین بعد از مراسم اربعین حسنیی رئیس ستاد عتبات عالیات اعلام کرد:

 آغاز توسعه حرمین عسکریین بعد از مراسم اربعین حسنیی رئیس ستاد عتبات عالیات اعلام کرد:

 آغاز توسعه حرمین عسکریین بعد از مراسم اربعین حسنیی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رئیس ستاد عتبات عالیات اعلام کرد:

 آغاز توسعه حرمین عسکریین بعد از مراسم اربعین حسنیی رئیس ستاد عتبات عالیات اعلام کرد:

 آغاز توسعه حرمین عسکریین بعد از مراسم اربعین حسنیی رئیس ستاد عتبات عالیات اعلام کرد:

 آغاز توسعه حرمین عسکریین بعد از مراسم اربعین حسنیی رئیس ستاد عتبات عالیات اعلام کرد:

 آغاز توسعه حرمین عسکریین بعد از مراسم اربعین حسنیی رئیس ستاد عتبات عالیات اعلام کرد:

 آغاز توسعه حرمین عسکریین بعد از مراسم اربعین حسنیی
رئیس ستاد عتبات عالیات اعلام کرد:

آغاز توسعه حرمین عسکریین بعد از مراسم اربعین حسنیی

رئیس ستاد عتبات عالیات از توسعه حرمین عسکریین بعد از مراسم اربعین خبر داد و گفت: در همین ایام اربعین تفاهم‌نامه این موضوع با تولیت حرمین عسکریین امضا شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حسين پلارك در جريان بازديد از موكب حيدريه زنجان در مسير كربلا به نجف (عمود 667) و در جمع خبرنگاران افزود: ستاد مركزي اربعين در ايران بر اساس تدابير انديشيده‌شده افزايش 40 درصدي زائرين را نسبت به سال گذشته پيش‌بيني كرده بود كه سال گذشته ما 2 ميليون 600 هزار زائر در هنگام برگشت ثبت كرديم.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات با بيان اينكه سال گذشته تعدادي از زائرين بدون ويزا در كشور عراق حضور پيدا كرده‌ بودند، ابراز كرد: موقع برگشت تمامي زائرين مهر برگشت زدند كه اين سبب دقيق شدن آمار شد.
وي با ابراز اينكه امسال ما پيش‌بيني حضور 3 ميليون زائر ايراني را كرده بوديم، گفت: از آنجايي كه زائرين توجيه شده و آگاهي يافته بودند امسال بالاي 2 ميليون و 300 هزار ويزا صادر و از پنجم ماه صفر اين سفرها آغاز شد و زائرين زيارت سامرا، كاظمين و ساير اماكن مقدسه را انجام دادند و بعد به نجف و كربلا مشرف شدند.
پلارك با بيان اينكه تا ظهر امروز يعني پنجشنبه بيش از 800 هزار نفر از جمعيت بالاي 2 ميليون نفري ما به كشور بازگشتند، خاطرنشان كرد: افزايش خدمات‌دهي به زائرين امسال در بحث موكب‌ها و تغذيه پيش‌بيني شده بود.
وي با اشاره به اينكه امسال براي 100 درصد زائرين تغذيه فراهم شده بود، عنوان كرد: امسال براي 2 ميليون 500 هزار نفر در هر وعده تغذيه پيش‌بيني شده بود كه تمامي زائرين ايراني حضوريافته در مراسم اربعين را پوشش مي‌داد.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات با بيان اينكه آمار پخت غذاي موكب‌هاي زنجان نيز دو برابر شده است، اظهار كرد: در بحث اسكان نيز ظرفيت را به دو برابر افزايش داديم كه اين افزايش‌ خدمات را در مرزهاي ورودي كشور خودمان نيز پيش‌بيني كرده‌ايم چرا كه از امروز ما آماده موج بازگشت زائرين هستيم.
وي با اشاره به اينكه اكنون تمركز ما روي مرزهاي ورودي كشور خودمان است، بيان كرد: افزايش 50 درصدي ظرفيت اسكان و تغذيه در داخل مرزهاي خودمان امسال پيش‌بيني شده است چرا كه در سال‌هاي گذشته ما اين نقص را داشتيم كه در اين اربعين برطرف شد.
پلارك با بيان اينكه در زمان برگشت تا 24 مهرماه هر شب تا 24 ماه صفر تا 100 هزار نفر در مرز مهران، 40 هزار نفر در شلمچه و 30 هزار نفر در چذابه پذيرايي خواهيم كرد، گفت: در مسيرهاي ورودي به شهرهاي مركز استانها نيز خدمت‌رساني انجام مي‌شود كه اين آمادگي اكنون وجود دارد.
وي با اشاره به اينكه تمهيداتي نيز در بحث ترافيك، تهيه اتوبوس براي انتقال زائرين، روان‌سازي مسير و خدماتي بهداشتي و درماني انديشيده شده است، عنوان كرد: اين اقدامات توسط خود مردم انجام شده و دستگاه‌هاي دولتي نيز به عنوان راهنما و هدايت‌گر حضور داشتند چرا كه پذيرايي از ميليون‌ها زائر كار هيچ دستگاه دولتي نيست و اين موضوع مي‌تواند نمونه خوبي براي كار مردمي باشد.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات با تاكيد بر اينكه همه مردم در اين راستا همت مضاعف به خرج دادند، تصريح كرد: مردم استان زنجان نيز در اين راستا بي‌دريغ همت كرده و موكب‌هاي خوبي را در نقاط مختلف كشور عراق و مرز برپا كردند.
وي ابراز كرد: موكب حيدريه كه ما از آن بازديد كرديم، يكي از بهترين و ضروري‌ترين نقاط است كه استان زنجان آن را برپا كرده و تنها موكبي است كه در مسير برگشت زائرين وجود دارد و زائرين از اين محل به نقاط مختلف انتقال مي‌يابند.
پلارك با اشاره به افزايش زائرين در سامرا تصريح كرد: اين موضوع قابل پيش‌بيني بود، ما سال گذشته از خيل عظيم زائران در سامرا غافل‌گير شديم اما امسال تمهيدات خوبي در بحث پذيرايي از زائرين اين مكان مقدس انديشيده شد.
وي با بيان اينكه امسال شاهد افزايش موكب‌ها در سامرا بوديم، خاطرنشان كرد: امسال به صورت يكجا تا 80 هزار زائر را در سامرا پذيرايي كرديم در حالي كه سال گذشته به 35 هزار و 400 نفر رسيده بود.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات بيان كرد: حضور بي‌سابقه زائرين در سامرا سبب شده بود تا شكل منطقه به كلي عوض شود و براي سال آينده نيز تا 100 هزار نفر را به صورت يكجا پيش‌بيني كرده‌ايم.
وي با بيان اينكه توسعه حرمين عسكريين در برنامه‌هاي ما قرار دارد، اعلام كرد: توافق‌نامه توسعه حرمين عسكريين در همين ايام با توليت اين حرم شريف امضا شده و بعد از مراسم اربعين عمليات اجرايي آن آغاز مي‌شود.
پلارك گفت: با آغاز به كار هرچه سريع‌تر توسعه حرمين عسكريين سعي خواهيم كرد تا براي سال آينده بخشي از كار را انجام داده و فضاهايي را بازكنيم يعني مانند صحن حضرت زهرا(س) در حرم امام علي(ع) و صحن حضرت زينب(س) در حرم امام حسين(ع) اين طرح توسعه را نيز در حرمين عسكريين اجرا كنيم.
وي در خصوص همكاري‌هاي دولت ايران و عراق اظهار كرد: همان روحيه‌اي كه در مسؤولان ما در بحث خدمات‌رساني به زائرين وجود دارد در مسؤولان عراقي نيز مشاهده مي‌شود.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات با بيان اينكه مسؤولان عراقي انگيزه دو چنداني براي خدمت به زائرين دارند، عنوان كرد: بايد توجه داشت كه دو كشور مقررات خاص خود را دارند اما در اين مدت مقامات عراقي به خاطر زائرين از بيشتر مقررات و قوانين خود عدول كردند.
وي افزود: به فرض مثال ما 3 هزار دستگاه كاميون مواد غذايي و امكانات آشپزخانه‌اي را وارد كرديم كه با مقررات هيچ كشوري نمي‌گنجد كه بدون قرنطينه و مسائل گمركي به اين ميزان از مواد و تجهيزات مجوز عبور دهد.
پلارك بيان كرد: در لحظات آخر شخص نخست وزير عراق اين دستور را صادر كرد تا ما اين مواد را وارد عراق كنيم كه اگر اين اتفاق نمي‌افتاد زائرين ما با مشكلاتي روبرو مي‌شدند.
وي با بيان اينكه گمرك ايران نيز در اين‌گونه مواقع بيشتر موانع را از پيش رو برداشته و تسهيل مي‌كند، اظهار كرد: دستگاه‌هاي امنيتي و نظامي نيز در بحث ورودي و خروج همكاري خوبي داشت كه اميدواريم سال‌هاي آينده بهتر از اين شود.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات با اشاره به اينكه امسال در بحث ورود دچار مشكلاتي شديم، ابراز كرد: اين مشكلات در دقيقه 90 حل و فصل شد كه اگر خواسته‌هاي ما زودتر منتقل مي‌شد شايد اين مشكلات پيش نمي‌آمد.




نظرات کاربران