بستر سازی تمدن بزرگ اسلامی بستر سازی تمدن بزرگ اسلامی بستر سازی تمدن بزرگ اسلامی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بستر سازی تمدن بزرگ اسلامی بستر سازی تمدن بزرگ اسلامی بستر سازی تمدن بزرگ اسلامی بستر سازی تمدن بزرگ اسلامی بستر سازی تمدن بزرگ اسلامی

بستر سازی تمدن بزرگ اسلامی

راه‌پیمایی بزرگ اربعین که با مشارکت ۲۰ میلیون نفر از مسلمانان و با حرکت از شهرهای مختلف عراق، به ویژه نجف اشرف به سوی کربلای معلی انجام می‌شود، بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی بر روی کره زمین به شمار می‌آید.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، راه‌پيمايي بزرگ اربعين كه با مشاركت ۲۰ ميليون نفر از مسلمانان و با حركت از شهرهاي مختلف عراق، به ويژه نجف اشرف به سوي كربلاي معلي انجام مي‌شود، بزرگ‌ترين اجتماع مذهبي بر روي كره زمين به شمار مي‌آيد.
در اين اجتماع عظيم و باشكوه كه به شكل كاملاً مردمي انجام مي‌شود و در آن هم زائران و هم خادمان در پيوند با قيام امام حسين(ع)، داوطلب اين حضور و مشاركت هستند، تاريخ و جغرافياي شيعه توسعه ‌يافته و حماسه بزرگ عاشورا تا تمامي جغرافياي زمين امتداد يافته و به معناي واقعي گزاره «كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا» تجلي مي‌يابد.
اگرچه اين مراسم پرشكوه با بايكوت خبري امپراتور رسانه‌اي وابسته به غرب و حتي سانسور برخي حاكميت‌ها در كشورهاي اسلامي مواجه است؛ اما ويژگي‌هايي دارد كه مي‌تواند به بعد معنايي و شيوه زيست تمدن‌سازي اسلامي كمك كند. به عبارتي، اين مراسم و ويژگي‌هاي آن نوعي آماده‌سازي و تمرين براي پيوند بين جوامع اسلامي به نفع بلوك قدرت و شكل‌گيري تمدن بزرگ در جهان اسلام و حتي فراتر از آن بر اساس ارزش‌هاي الهي و اساسي است كه امام حسين(ع) در قيام عاشورا منادي آن بوده و در نظام اعتقادي شيعه در حكومت كريمه آخرالزمان در جهان مستقر خواهد شد.
اين ويژگي‌هاي نوراني و متصل به قيام عاشوراي حسيني عبارتند از:
۱ـ اخوت ايماني و نوع‌دوستي؛ اين نوع‌دوستي در بين مشاركت‌كنندگان در حد اعلا موج مي‌زند و افرادي كه شايد هرگز تا پيش از اين يكديگر را نديده‌اند، به مثابه برادران ايماني و اعضاي يك خانواده احساس نزديكي كرده و اوج محبت و مودت را نسبت به يكديگر تجربه كرده و همبستگي و انسجام را در حد اعلا متجلي مي‌كند.
۲ـ از خود گذشتگي عاشقانه؛ در اين اجتماع ايثار از همان جنس عاشورايي است و كيفيت و معنايي روحاني و عاشقانه داشته و با اخلاص و نيتي خدايي و عارفانه آميخته است كه در همه زواياي اعتقادي و رفتاري زائر و خادم نفوذ كرده است؛ از اين رو زيست در شرايط سخت را با حلاوت و شيريني مضاعف همراه مي‌كند.
۳ـ سادگي، ساده‌زيستي و پرهيز از تجملات و تعلقات؛ سبكباري و سبكبالي از ويژگي‌هاي زائران است كه از آغاز سفر جزء الزامات آن است. امكانات ساده پذيرايي، اسكان، استراحت و وسايل تردد كه تحت‌الشعاع هدف معنوي اين سفر است، به سهولت و رواني براي حركت و حلاوت اين سادگي بيهودگي تجملات و تعلقات را روشن مي‌كند.
۴ـ آرامش و طمأنينه؛ اين آرامش از همان جنس آرامش عاشورايي است كه در جنگ تحميلي و دفاع از حرم هم تجربه شده است. در اين سفر هيچ‌گاه سختي‌ها، فشارها و محدوديت‌ها رضايت و رغبت دروني زائر و خادم را بر هم نمي‌زند و همه وقت و همه جا آرامش معنوي در حد اعلا وجود دارد و در چهره‌هاي باز و شاداب آنان موج مي‌زند.
۵ـ رفع سريع موانع؛ همه افراد در اين مراسم به دنبال روان‌سازي و كمك براي انجام سفر بوده‌ و از اين رو شرايط به گونه‌اي است كه همه موانع به سرعت حل شده و حركت براي زائران تسهيل شود. بسياري از تشريفات و حتي ضوابط دست‌وپا گير رنگ مي‌بازد و همكاري و كارگشايي‌ جاي تشريفات دست‌وپا گير مي‌نشيند؛ البته خود زائران در برابر موانع صبوري به خرج داده و در عبور از آن كمك مي‌كنند.
۶ـ صبر و مقاومت در عين حفظ كرامت؛ در حالي كه كرامت از ويژگي‌هاي جامعه ديني است كه قيام عاشورا نيز در همين راستا بوده است، اما زائران براي رسيدن به مقصود از صبوري و مقاومت در برابر مشكلات نيز برخوردار بوده و كمبودها و سختي‌ها مانع حركت يا مخدوش‌كننده آرامش آنان يا بازگشت از تصميم براي حضور و مشاركت فعال در اين مراسم نمي‌شود.
در واقع ويژگي‌هاي فوق زمينه‌ساز شكل‌گيري يك بلوك قدرت و اقتدار و مولد تمدني الهي‌ـ انساني متكي به مردم يا مردم‌پايه است كه در اوج ايثار و نوع‌دوستي مي‌تواند ميزبان تمامي جامعه بشري باشد؛ همان‌گونه كه در اين اجتماع عظيم مردمي شاهد حضور پيروان ديگر مذاهب و اديان در عين امنيت و مصون از هرگونه تهديد و خطر هستيم كه به راحتي تفاوت هويتي بين جريان‌هاي خشن تكفيري مدعي مسلماني را با اين جريان شيعي نوع‌دوستانه و الهي درك كرده و از حضور در اين اجتماع معنوي به حلاوت و آرامش روحي مي‌رسند.
اين مراسم معنوي مي‌تواند پايه سبك زندگي اسلامي براي شكل‌دهي به تمدني باشد كه پيامبرش منادي رحمت براي جهانيان بوده و سبط شهيدش براي اعاده سنت‌هاي فراموش شده جدّ گرامش، حماسه عاشورا را خلق كرد و امت اربعيني نيز راه او را در مراسم اربعين تمرين و برپايي عدالت و رهايي از ضلالت را در پرتو قيام مهدوي انتظار مي‌كشد.
رسول‌ سنائي‌راد
منبع: هفته نامه صبح صادق


| شناسه مطلب: 71695




اربعين



نظرات کاربران