همنوا با رباب همسفر با زینب 

گزارش نهم:حر بن یزید ریاحی آزادمرد احرار تاریخ در کربلا همنوا با رباب همسفر با زینب 

گزارش نهم:حر بن یزید ریاحی آزادمرد احرار تاریخ در کربلا همنوا با رباب همسفر با زینب 

گزارش نهم:حر بن یزید ریاحی آزادمرد احرار تاریخ در کربلا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
همنوا با رباب همسفر با زینب 

گزارش نهم:حر بن یزید ریاحی آزادمرد احرار تاریخ در کربلا همنوا با رباب همسفر با زینب 

گزارش نهم:حر بن یزید ریاحی آزادمرد احرار تاریخ در کربلا همنوا با رباب همسفر با زینب 

گزارش نهم:حر بن یزید ریاحی آزادمرد احرار تاریخ در کربلا همنوا با رباب همسفر با زینب 

گزارش نهم:حر بن یزید ریاحی آزادمرد احرار تاریخ در کربلا همنوا با رباب همسفر با زینب 

گزارش نهم:حر بن یزید ریاحی آزادمرد احرار تاریخ در کربلا
همنوا با رباب همسفر با زینب

گزارش نهم:حر بن یزید ریاحی آزادمرد احرار تاریخ در کربلا

حرمت سادات متولی

جناب حر بن يزيد رياحي شخصيتي است كه بواسطه ادبش محضر حضرت زهرا سلام الله عليها مادر امام حسين (ع)مورد عنايت و بخشش آن حضرت واقع، توبه اش قبول و حر در دنيا و خوشبخت در آخرت شد همانطور كه مادرش او را چنين نام نهاد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حر بن يزيد رياحي، فرمانده سپاهي با يك هزار سواره نظام براي جنگ با امام حسين (ع) آمده بود كه ناگهان منقلب مي شود و به سوي امام حسين(ع) مي آيد و در اين راه جان خود را فدا مي كند.
جناب حر نخستين كسي بود كه راه را بر امام بست و دل كودكان حسين را لرزاند اما در پايان كار بواسطه ادبش در پاسخ اين كلام امام حسين كه به وي فرمودثكلتك امك (مادرت به عزايت بنشيند) سكوت و احترام كرد و گفت"اگـر كسى ديگر از اعراب نام مادرم را مى‌برد، من هم نام مادرش را مى‌بردم، ولى درباره مادرت، جز به عظمت نمى‌توانم سخن بگويم اكنون راه سومى را پيش بگير كه نه راه مدينه بـاشد و نه كوفه تا من با عبيداللّه مكاتبه كنم و پايان اين كار، عاقبت به خيرى براى من باشد و دستم به خون شما آغشته نشود." رستگار و سعادتمند دنيا وآخرت شد و از شر مهلكه يزيديان نجات يافت.
زيارت دلچسب و شيرين حر يكباره و غير منتظره يكشنبه شب 21 آبان 1396 مطابق با 23 صفر الاحزان 1439 از جلوي مقام امام زمان در شارع سدره نصيبم شد.
حركت به سوي زيارت حر روحيه اميد و آرامش و معنويت خاصي را به من بخشيد.
خدايا پيمانه گواراي الطاف جد غريبم سيدالشهدا همچنان جاري و تمام وجودم را سيراب از اين همه مهر و محبت حسيني و علوي مي كند.
ماشين در حال حركت بود تا اينكه به خيابان حر رسيد و آرام آرام گنبد و گلدسته نوراني جناب حر در قاب چشمانم عكسي بي نظيرشد.
به آرامگاه حر رسيدم وارد زيارت وسيع و باصفايش شدم. يك در بزرگ در ورودي زيارت كه دقيقا مقابل حرم جناب حر بود در بوم نگاهم قاب شد.
جلوي در دو خادم مرقد حر خوش آمد گفتند و به قسمت ورودي بانوان هدايتم كردند. وارد شدم زيارت نامه حر كه با اين عبارت السلام عليك ايها العبد الصالح السلام عليك ايها المجاهد الناصح شروع مي شود با درخشش مرواريدهاي اشك بر سيمايم لبانم را مترنم كرد.
جملات زيارت نامه حر شرح حال توبه و وصف شخصيت بالاي آن جناب در كربلا بود. عبارات اين زيارت نامه از جمله السلام عليك يا من نكث بيعة يزيد و فدي بروحه للحسين الشهيد...، السلام عليك يا من بكاه الحسين عليه السلام و قال: ما اخطات امك اذ سمتك الحر، فانت الحر في الدنيا و سعيد في الاخره فياليتني كنت معك فافوز معك كما فزت مع الحسين و اصحاب الحسين و السلام عليك يا حر بن يزيد رياحي و رحمت الله و بركاته معرفت و بصيرت بالا و امام شناسي و همراهي با ولايت و تبري از دشمنان ولايت را به تو درس مي دهد.
طعم شيرين زيارت با معرفت كامم را چون عسل كرد و چون باراني حيات بخش سبزه جانم را به عطر ناب زيارتي عاشقانه معطر و متبرك گره زد.
جلوتر رفتم دست توسلم در شبكه هاي ضريح بسيار بزرگ و زيباي حر دخيل بست و دسته گل هاي طلب و تمنا و استجابت از باران اشك در بستان وجودم شكفت.
ديدن كلاه خودي با دو پر سفيد كه بر روي قبر گذاشته و زرهي كه بر ديواره قبر نصب شده بود قصه راستين پهلوان كربلا را حكايت مي كرد كه نفسش را بر زمين كوبيد و رياست و حب دنيا را در معركه حق و باطل خاك كرد.
جناب حر آن زمان كه به پسرش گفت تا چشمان و دست هايش را ببند، قرآن مجيد را روي آن نهد و چكمه هايش را بر گردن آويزد پهلوان نامي كربلا شد و با اقتدا به مرشد و مقتدايش حسين بن علي (ع) زيباترين و ماندگارترين و سعادتمندانه ترين فن پهلوانان جهان را با نداي لبيك يا حسين رقم زد و قهرمان در هم كوفتن سپاه نفس شد.
آري كربلا يكپارچه كلاس درس و مدرسه آزادگي مردان مردي است كه در سخت ترين امتحان تاريخ در مقابله خير و شر، مذاكره عقل و عشق و مبارزه ايمان و كفر موفق و پيروز و سعادتمند دارين شدند.
واما علت فاصله مرقد و مدفن جناب حر با حرم سيدالشهدا و ساير شهداي عاشورا در نزديكي كربلا چيست.
دو علت براي اين مساله بر اساس مستندات تاريخي گفته شده است.
اول: پس از آنكه عمر بن سعد نيروهاي خود را از كربلا بيرون برد، گروهي از بني اسد كه در آن منطقه زندگي مي كردند، آمدند و شهدا را دفن كردند، امام حسين(ع) را در همين مكاني كه الان مي بينيد دفن كردند، علي اكبر را پايين پاي امام حسين دفن كردند، شهداي ديگر را در يك قبر بزرگ دفن كردند و ابوالفضل العباس را در همانجايي كه به شهادت رسيد دفن كردند. بني اسد حبيب بن مظاهر را نزد سر امام حسين (ع) دفن كردند و او را به همراه شهداي ديگر در آن قبر بزرگ دفن نكردند چون نسبت به حبيب احترام فوق العاده اي داشتند و حبيب از همين بني اسد بود. بني تميم حر بن يزيد را در اين مكاني كه الان موجود است ، دفن كردند و او را به همراه شهداي ديگر در آن قبر بزرگ دفن نكردند. بني تميم نسبت به حر بن يزيد احترام خاصي قائل بودند . حر از همين بني تميم بود و همين بني تميم نگذاشتند سر حر بن يزيد را از بدن جدا كنند با اينكه سرهاي همه شهدا را از بدن جدا كردند. (المجالس السنيه ، سيد محسن عاملي، ص 119، مجلس 73)
اين مطلب مي رساند كه اين دو شهيد به دست قوم و قبيله خود به اين صورت دفن شده اند.
دوم:برخي نيز اعتقاد دارند كه علت اصلي جدا بودن قبر حر بن يزيد از قبر امام حسين(ع) اين است كه چون حر صاحب مقامات معنوي خاصي است ، خداوند خواسته است كه او بارگاه مستقل داشته باشد تا اولياي الهي او رابطور مشخصي زيارت كنند. (الحر بن يزيد الرياحي، نوشته علي محمد علي دخيل ، ص 41، بيروت ، لبنان) بر اين اساس اين خواست خدا بوده كه مرقد حربن يزيد زيارتگاه مستقلي براي زائران باشد و حق هم همين است زيرا در ميان آن همه شهيد ، فقط حربن يزيد موقعيت خاصي دارد.
تا ادامه سفرنامه اربعين از مسجد سهله و كوفه چشمه سار معرفت و بصيرتدان از جوشش نيفتد و وجودتان از زلال ناب آن سيراب و رهنمون لحظات سلامت نفس و فلاح و نجاح دارين باشيد.
يا زهرا


| شناسه مطلب: 71730




اربعين سفرنامه



نظرات کاربران