«۸۰۰ کلمه در اخلاق و معارف» منتشر شد «۸۰۰ کلمه در اخلاق و معارف» منتشر شد «۸۰۰ کلمه در اخلاق و معارف» منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
«۸۰۰ کلمه در اخلاق و معارف» منتشر شد «۸۰۰ کلمه در اخلاق و معارف» منتشر شد «۸۰۰ کلمه در اخلاق و معارف» منتشر شد «۸۰۰ کلمه در اخلاق و معارف» منتشر شد «۸۰۰ کلمه در اخلاق و معارف» منتشر شد

«۸۰۰ کلمه در اخلاق و معارف» منتشر شد

کتاب «عید وصال» با زیرعنوان «هشتصد کلمه در اخلاق و معارف و سیر و سلوک الی الله» از مرحوم آیت‌الله علی پهلوانی تهرانی با موضوعاتی از جمله رمز قبولی عمل، نگاه کردن به آیات قرآن، تقاضای ظهور و رجعت، مبارکی حادثه کربلا، حقیقت اقامه نماز منتشر شد.

پايگاه اطلاع رساني حج: «خداوند چهار چيز را در چهار چيز مخفي نگه داشته است؛ يكي همين است كه بندگان خاص خود را در بين آحاد مردم پنهان كرده است». رهبر معظم انقلاب در جمع برخي از اساتيد و پژوهشگران حوزه علميه براي بيان جايگاه يكي از علماي نسبتاً گمنام به اين حديث اشاره كرده‌اند. كسي كه در سال 1305 شمسي و در روز ولادت امير المومنين عليه‌السلام به دنيا آمد و سيزده سال قبل در چنين روزي، يعني پنجم آذرماه 1383 به ملكوت اعلي پيوست. كسي كه يكي از شاگردان خاص علامه طباطبايي بود و نقل است جلسات سلوكي حضرت علامه با محوريت او و با حضور تعداد اندكي از افراد خاص تشكيل مي‌شد. حضرت آيت الله شيخ علي پهلواني تهراني معروف به سعادت‌پرور، شخصيت گمنامي است كه نزديك به چهل سال از مرحوم علامه بهره‌هاي علمي و عملي و سلوكي برده است به گونه‌اي كه قلبش گنجينه اسرار استادش بوده است.
رهبر معظم انقلاب درباره مرحوم آيت الله علي پهلواني مي‌فرمايند: «عالم عامل و عارف پارسا و پرهيزگار عمر طيب و طاهر و همراه با تلاش مباركي را در تعليم و ترويج معارف الهي و توحيدي گذراندند و نمونه‌اي از صفا و اخلاص بودند. طهارت و پاكيزگي واقعي را آشيخ علي آقاي پهلواني در طول هشتاد سال زندگي خود گذراند و زهد و تقواي واقعي و بي رغبتي به دنيا به معناي حقيقي كلمه در اين مرد وجود داشت.
اينها خوبان زمان ما هستند و ما آنها را نمي شناسيم. ما وقتي در جريان معمولي زندگي دنيا سير مي‌كنيم خيال مي‌كنيم همه دنيا همين است در حالي كه در اين عمق‌ها چيزها هست و الان هم هست. در روايت آمده «إنَّ الله أَخفي أَربعةٌ في اربعة». خداوند چهار چيز را در چهار چيز مخفي نگه داشته است. يكي همين است كه بندگان خاص خود را در بين آحاد مردم پنهان كرده است، مي‌آيند و مي‌نشينند، جمعيت‌هاي زياد و آدم با آنها حرف مي‌زند هيچ به باطنشان راه پيدا نمي كند انسان در حالي كه آن باطن يك وقت مي‌بينيد يك دريايي است يك غوغايي است يك گردونه‌ها و گيتي‌هاست ملك آن جهاني را، يعني ملك دل را. مرحوم آشيخ علي آقا همينطور در خانه نشسته بود و مي‌رفتند دوستان و مريدان و رفقاي ايشان به سراغشان و همين راه را، كانال را در دل‌هاي اينها ذره ذره باز مي‌كرد و هر كسي به قدر استعدادش بهره مي‌برد و استفاده مي‌كرد.»
«عيد وصال» كتابي است از نشر تراث كه با زيرعنوان «هشتصد كلمه در اخلاق و معارف و سير و سلوك الي الله» از حضرت آيت الله شيخ علي آقا پهلواني تهراني منتشر شده است.
نويسنده كه پيش از اين كتاب‌هاي «باده گلگون» و «سرو ناز» شامل كلمات اخلاقي آيت الله ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي و مجتهده بانو امين را به نگارش درآورده بود، در مقدمه عيد وصال مي‌نويسد:
«مسامحه و كوتاهي و قصور در معرفي ارباب معرفت حقيقي سبب مي‌شود تا تشنگان معارف و عرفان، به دام شيادان مريد باز عارف نما و رهزنان طريق بيفتند و از حقيقت بازمانند و سرمايه گرانبهاي عمر خويش را هزينه سراب نمايند و به خسران ابدي مبتلا گردند.» و بعد با اشاره به روحيات ممتاز آيت الله پهلواني همچون شهرت گريزي و اصرار بر گمنامي و پرهيز شديد از مريدبازي و... مي‌نويسد «عرفان ناب حقيقي را بايد در كلمات چنين بندگان خاصل بي آلايشي جستجو نمود».
اما نويسنده بعد از اينكه توضيح مي‌دهد اين سخنان از دل كتاب‌هاي چاپ شده آيت الله پهلواني گرداوري شده است، يك نكته كليدي براي بهره‌مندي از كتاب ذكر مي‌كند: «اينگونه كتاب‌ها بايد بصورت باليني باشد يعني در هر شب چند كلمه‌اي از آن مطالعه شود و با تدبر و تفكر در آن، همانند غذاي جسماني هضم شود و نقص‌ها و ضعف‌هاي روحي و معنوي و معرفتي برطرف گردد...»
با نگاهي به مطالب كتاب، متوجه اهميت اين نكته كاربردي در استفاده از كتاب مي‌شويم.بسياري از مطالب كتاب در نگاه اول ممكن است ساده و بديهي به نظر برسند. چه آنجا كه نكته اي درباره «قرب الهي و برداشته شدن حجاب‌ها» گفته مي‌شود و يا آنجا كه درباره نماز شب و اثرات آن سخن به ميان مي‌آيد و چه آنجا كه درباره «پرخوري و دور شدن از حضرت حق» نكته‎‌اي بيان مي‌شود. اما واقعيت اين است كه لحظه‌اي تامل و دقت در همين جملات ساده ناگهان انسان را تكان مي‌دهد و او را به تلاش براي حركت در مسير سير و سلوك الي الله فرا مي‌خواند؛ مخصوصاً اگر بصورت مستمر و روزانه انجام پذيرد.
نكته ديگري كه درباره كتاب مي‌توان به آن اشاره كرد، تنوع موضوعي سخنان انتخاب شده از آيت الله پهلواني است. موضوعاتي چون رمز قبولي عمل، نگاه كردن به آيات قرآن، فرق توبه و انابه، توحيد افعالي و ابتلائات، تقاضاي ظهور و رجعت، ريشه همه گناهان، اقسام ثلاثه گناه، مباركي حادثه كربلا، حقيقت اقامه نماز،داشتن اولاد صالح و... نشان مي‌دهند كه مطالب كتاب مي‌تواند در حوزه‌هاي مختلف اعتقادي، اخلاقي، امور دنيايي و خانوادگي و... مورد استفاده اهل معرفت قرار بگيرند.
علاقه‌منداني كه قصد تهيه اين كتاب را دارند مي‌توانند از طريق سايت «ادامه من» به نشاني http://edameman.ir/ اقدام ويا عدد 4 را به شماره 09120404552 ارسال كنند. اين كتاب 496 صفحه‌اي با قيمت 29هزار تومان منتشر شده است كه هزينه ارسال 5 هزار توماني نيز به آن اضافه مي‌شود. گفتني است كل هزينه يعني مجموعا 34 هزارتومان درب منزل و هنگام تحويل كتاب دريافت خواهد شد.


| شناسه مطلب: 71883




تازه هاي نشر



نظرات کاربران