پاسخ آیت الله یزدی به یک شبهه مهدوی پاسخ آیت الله یزدی به یک شبهه مهدوی پاسخ آیت الله یزدی به یک شبهه مهدوی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پاسخ آیت الله یزدی به یک شبهه مهدوی پاسخ آیت الله یزدی به یک شبهه مهدوی پاسخ آیت الله یزدی به یک شبهه مهدوی پاسخ آیت الله یزدی به یک شبهه مهدوی پاسخ آیت الله یزدی به یک شبهه مهدوی

پاسخ آیت الله یزدی به یک شبهه مهدوی

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به شبهه ای پیرامون احکام عجیب امام زمان در دوران ظهور بیان کرد: این احکام در واقع نشان دهنده پویایی فقه شیعه در پاسخگویی به مسایل مستحدثه است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، آيت‏‎الله محمد يزدي در همايش حاميان منجي كه در قم برگزار شد،با اشاره به مفهوم قرآني بحث امامت گفت: از نظر قرآن امام كسي است كه از طرف خدا عهدي به او رسيده كه به افراد ديگر كه ظالم به خود يا ديگران هستند نمي رسد. وي افزود: اين سخن الهي منكر و پاسخ قوي براي رد شبهه و وصل كردن برخي اغلاط فاحش به قرآن و مكتب اسلام است؛ بر خلاف ديدگاه ديگران كه قدرت و امامت را در يك رديف مي پندارند، يا ابن تيميه كه غلبه را معيار تبعيت ديگران از وي دانسته است؛ تشيع بر اساس نگاه قرآني و سنت نبوي و كلام اهل بيت(ع) امامت را عنصري برگرفته شده است ذات احديت مي‎داند.
وي تصريح كرد: برخي روشنفكران غرب زده تصور كرده و به دنبال نشر اين فكر غلط هستند كه امامت نيز از راه آرا بايد تعيين شود در حالي كه امامت تنها بر اساس اراده الهي تعلق مي‎گيرد و مردم در بحث امامت هيچ نقشي ندارند و اين عهد نيز به هر كسي نمي‎رسد.
آيت الله يزدي با اشاره به ماجراي سقيفه و تعيين خليفه بر خلاف معيارهاي قرآني و الهي بيان كرد: آنچه در سقيفه مطرح شد بحث تجربه بود و اينكه اگر امام علي(ع) به خلافت برسد ممكن است به حسب جنگ هاي گذشته چه مسايلي رخ دهد ولي اين مسير غير ا مسيري بود كه بايد طي مي شد.
وي گفت: برخي از روشنفگران بيان مي كنند كه امامت نيز با راي مردم مشروعيت مي يابد ولي امامت بر اساس اصل قرآني عهدي الهي است و مردم نمي توانند امام را تعيين كنند.
رئيس شوراي عالي جامعه مدرسين حوزه علميه قم تصريح كرد: مهدويت از مهمترين و بنيادي ترين معارف اسلامي است كه هيچ شكي در آن نيست كه بر همان معياري كه خداوند مشخص كرده است در محور امامت سير خواهد كرد و از امام علي(ع) به امام دوازدهم مي‎رسد ولي در همين رابطه نيز تلاش هاي بسياري براي ضربه زدن به اين مكتب انجام شد.
آيت الله يزدي با اشاره به تلاش‎هايي كه براي مكتب سازي دروغين در اين عرصه انجام شد بيان كرد: امروزه عده اي نگران حقوق بهاييان هستند ولي اگر به تاريخ آنها بنگرد و كارهاي آنها را از نزديك ببينند مثل تلاشي كه در كشف الحيل انجام شد، مشاهده مي‎كند كه اين گروه براي ضربه زدن به اسلام و انسانيت وارد ميدان شده اند تا انسان را مسير درست خود منحرف كند؛ يعني مي توان تصور كرد كه گروهي كه براي نابودي و انحراف انسان تلاش مي كند بايد براي او حقوقي نيز در نظر گرفت؟
وي گفت: يكي از آسيب‎هاي عرصه مهدويت، نگاه تنزلي به بحث انتظار و مهدويت است؛ امام زمان بر ما نظر لطف دارد ولي اكثر مردم از ايشان تنها ماديات را تقاضا مي‎كنند و به فكر مباحث اخروي نيستند در حالي كه امام زمان(عج) آمده است كه بشريت را در آخر الامر به سعادت و آخرت نيك رهنمون سازند.
رئيس شوراي عالي جامعه مدرسين حوزه علميه قم بيان كرد: يكي از شبهاتي كه در اين عرصه مطرح شده، آن است كه بيان مي شود كه امام زمان درزمان ظهور احكامي را بيان مي كند كه بسياري از اهل علم نيز از آن تعجب مي‎كنند؛ اين درحالي است كه اين روايت به اين منظور است كه در زمان حضرت به حدي مسايل مستحدثه پيش مي آيد كه عمل به دين از حد فهم بسياري خارج مي‎شود.
وي افزود: مثلا در گذشته چه كسي تصور مي كرد كه از خون نجس، بتوان فوايد و بركاتي استخراج كرد كه جان انسان ها را نجات دهد؟به همين خاطر احكام فقهي مرتبط به خون و مسايل جسمي شعب خاصي پيدا كرد؛ مسايل مرتبط به درمان نازايي نيز از اين جمله مسايل است كه نشان دهنده پويايي فقه اهل بيت (ع) است.
آيت الله يزدي گفت: امام زمان(عج) صفات و خصلت جانشينان پس از خود را نيز مشخص كردند و اگر كسي به مقام مرجعيت مي رسد با همين معيارها است؛ از جمله اينكه بايد ضمن علميت و قدرت علمي وسيع، از نظر روحاني و اخلاقي نيز در حد نايب امام زمان(عج) باشد و زمان را نيز بشناسد؛ اين زمان شناسي است كه باعث مي شود به راحتي درك كنيم كه چرا سعد حريري در عربستان استعفا كرد.
رئيس شوراي عالي جامعه مدرسين حوزه علميه قم بيان كرد: استعفاي حريره نتيجه شكست در پروژه هايي چون داعش و تجزيه عراق و سوريه كردستان و.. بود؛ آنها پس از ماجراي سعد حريري به سراغ يك باز جديد خواهند رفت؛ همين قدرت رهبري مقام معظم رهبري و مراجع ايران وعراق بود كه باعث شد كه دشمنان در نقشه هاي خود ناكام بمانند.
وي گفت: از ديگر سوالاتي كه در اين حوزه مطرح مي شود بحث سهم امام است كه سهم امام براي حل مشكلات مسلمين است و امام اين سهم را براي همين امر يعني كمك به رفع مشكلات مرتبط به دين و شهريه طلاب و خريد كتب و اعتلاي امور ديني و اخروي مردم اختصاص مي دهد پس اين سهم بايد در زمان امام و نواب امام نيز اجرا شود.
آيت الله يزدي در پايان با تاكيد بر لزوم رعايت شاخص هاي اسلامي در معماري بناها و مراكز ديني گفت: با معماري جديد مناره هاي جمكران موافق نيستيم، زيرا بايد ببينيم كه يك باني بر چه اساسي بايد چنين طرحي بدهد و ديگران بايد آن را به حسب باني داشتن انجام دهند، زيرا ممكن است ماجراي حمايت انگليسي ها از روضه خواني در حضرت زهرا (س)به شكل مستمر و همه روزه تكرار شود كه بدون اطلاع و با رديابي چند واسطه مشخص شد كه چه نقشه اي پشت پرده اين ماجرا بوده است؛ به همين خاطر بايد مراقب اين مسايل بود.
منبع:حوزه




نظرات کاربران