زیارت فرصتی برای وحدت زیارت فرصتی برای وحدت زیارت فرصتی برای وحدت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
زیارت فرصتی برای وحدت زیارت فرصتی برای وحدت زیارت فرصتی برای وحدت زیارت فرصتی برای وحدت زیارت فرصتی برای وحدت

زیارت فرصتی برای وحدت

یکی از بهترین عرصه های ابراز و توسعه حب، زیارت است و تأکید بر محبت اهل بیت به عنوان یکی از محورهای وحدت اسلامی مأموریت های جدیدی برای دغدغه مندان حوزه وحدت ایجاد خواهد کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، وحدت يكي از مهم ترين اصول جمهوري اسلامي در حوزه كشورهاي اسلامي است. جمهوري اسلامي از بدو پيروزي انقلاب اسلامي مدام وحدت اسلامي را در درون و برون كشور به عنوان يك استراتژي بدون تغيير و ثابت مطرح كرده و تا امروز با قوت در حرف و عمل پاي آن ايستاده است، براي آن هزينه و با مخالفان آن در حوزه فكر و عمل مواجهه كرده است.
دفاع جانانه از قدس شريف و مبارزان فلسطيني مهم ترين ميدان بروز اين استراتژي است كه بدون توجه به هيچ منفعت مادي، يا توجه به مذهب آن را دنبال كرده است. دفاع از مسلمين ساير بلاد اسلامي بدون توجه به مذهب آنها نيز براي همگان روشن است، بوسني و هرزوگوين، ميانمار، كشمير، عراق، سوريه، افغانستان، پاكستان و بسياري كشورهاي ديگر، شواهدي موجود در ايستادگي ايران اسلامي بر اين استراتژي قرآني مي باشد.
مقام معظم رهبري در سخنان اخير خود براي چندمين بار اين استراتژي را بازخواني فرمودند و حب اهل بيت(ع) را به عنوان يكي از محورهاي وحدت به طور خاص مورد توجه قرار دادند و فرمودند: "حبّ اهل‌بيت مخصوص يك گروه خاصّي در اسلام نيست؛ همه‌ي مسلمين، اهل‌بيت پيغمبر را دوست ميدارند؛ همه‌ي مسلمين نسبت به اهل‌بيت پيغمبر ارادت دارند." ايشان با استثناء كردن ناصبي ها از اين مجموعه مبتني بر انگيزه سياسي دشمني آنها با اهل بيت، مؤكداً فرمودند: "خب، همين يك جمله براي ما يك درس است؛ آن درس اين است كه پس به‌وسيله‌ي محبّت اهل‌بيت، ميشود در ميان مسلمين اجماع ايجاد كرد؛ ميشود اين را يك محوري قرار داد براي اتّحاد و اتّفاق مسلمين. همچنان‌‌‌‌كه وجود مبارك پيغمبر اسلام وسيله و محور وحدت بين مسلمين است، و همچنان‌كه قرآن و كعبه‌ي شريف محور اتّحاد مسلمين است، محبّت اهل‌بيت هم ميتواند محوري باشد براي اتّحاد مسلمين و دلها را به هم نزديك كند."
تأكيد بر محبت اهل بيت به عنوان يكي از محورهاي وحدت اسلامي مأموريت هاي جديدي براي دغدغه مندان حوزه وحدت ايجاد خواهد كرد، اين مأموريت ها از حوزه انديشه شروع و به حوزه عمليات و پياده سازي امتداد مي يابد. يكي از بهترين عرصه هاي ابراز و توسعه حب، زيارت است. زيارت كه خود بر مبناي محبت كشش ايجاد مي كند و زائر را به بارگاه اهل بيت مي كشاند، با معرفت افزايي در زائر و افزايش رابطه وي با مزور فرصت بسيار مناسب براي وحدت آفريني و تربيت بر پايه مودت را فراهم مي كند.
ايجاد، تسهيل و تبليغ زيارت يكي از وظايف حوزه زيارت در جمهوري اسلامي ايران است و نهادهاي زيارتي دركشور مي توانند با توجه به عنايت رهبر معظم انقلاب به آن، براي توسعه زيارت اهل بيت در عرصه جهان اسلام وارد عمل شوند و خدماتي را در اين جهت فراهم كنند.
بيانات درديدارشركت‌كنندگان دراجلاس «محبان اهل‌بيت(ع) ومسئله تكفيري‌ها» (1396/09/02)
يادداشت از : جواد مهر پويان




نظرات کاربران