آغاز فعالیت عمرانی توسعه حرم علوی از هفته گذشته آغاز فعالیت عمرانی توسعه حرم علوی از هفته گذشته آغاز فعالیت عمرانی توسعه حرم علوی از هفته گذشته بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آغاز فعالیت عمرانی توسعه حرم علوی از هفته گذشته آغاز فعالیت عمرانی توسعه حرم علوی از هفته گذشته آغاز فعالیت عمرانی توسعه حرم علوی از هفته گذشته آغاز فعالیت عمرانی توسعه حرم علوی از هفته گذشته آغاز فعالیت عمرانی توسعه حرم علوی از هفته گذشته

آغاز فعالیت عمرانی توسعه حرم علوی از هفته گذشته

مدیر پروژه توسعه صحن حضرت زهرا(س) گفت: امسال ظرفیت اسکان زائران اربعین نسبت به سال گذشته تقریباً 2 برابر شده بود، همچنین نقاط خدمات‌رسانی به زائران را بیش از 2 برابر کرده بودیم و حتی در برخی نقاط این خدمات‌رسانی 3 برابر افزایش داشت.

مدير پروژه توسعه صحن حضرت زهرا(س) گفت: فضاي طبخ غذاي در نظر گرفته‌شده در صحن حضرت زهرا(س) براي پذيرايي از ۷۰ هزار زائر در هر وعده و در 7 آشپزخانه مركزي بود كه با مديريت متمركز از طريق ۳ هزار نيروي خدماتي آنرا توزيع مي‌كرديم. حامد اميري در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاري فارس، گفت: با توجه به دستور رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات و معاون فني و مهندسي اين ستاد آماده‌سازي و جمع‌آوري مصالح ساختماني داخل صحن حضرت زهرا (س) از 40 روز قبل از زيارت اربعين شروع و اجرايي شود.
وي افزود: مانند سال‌هاي گذشته و طي جلسات مستمر با پيمانكاران فعال در اين صحن و مجموعه‌اي كه بايد زمينه حضور زائران را فراهم مي‌كرد برگزار شد و تلاش كرديم در كمترين زمان ممكن خدمات ارائه‌شده به زائران اربعين در صحن حضرت زهرا(س) در حد مطلوب و قابل استفاده باشد.
فعاليت عمراني 1600 پرسنل در صحن حضرت زهرا (س)
مدير پروژه توسعه صحن حضرت زهرا(س) تصريح كرد: جمع كردن كارگاه عمراني توسعه حرم علوي كه قرار است 200 هزار مترمربع زيربنا داشته باشد و هزار و 600 نفر پرسنل كاري در آن فعاليت مي‌كنند، بسيار سخت و دشوار است لذا براي حصول به اهداف و عدم صدمه جدي به كارگاه عمراني بايد اين جمع‌آوري در زمان مناسب با فرصت كافي و برنامه‌ريزي دقيقي انجام شود كه طبق همين شرايط اين كار را انجام داديم.
اميري گفت: براي اربعين امسال نقشه ويژه براي اسكان زائران طراحي شد و تلاش كرديم تا تمام فضاهايي كه مي‌توانست در اختيار زائران عزيز قرار گيرد، از قبل شناسايي كرده و بر اساس اين نقشه، نقشه ديگري را براي ايمن‌سازي و جلوگيري از حوادث براي زائران عزيز تهيه كرديم تا آنها را از حوادث ناگوار احتمالي باز بداريم.
وي افزود: فضاي پيش‌بيني‌شده جهت اسكان بيش از 68 هزار نفر از زائران در صحن حضرت زهرا(س) آماده شد و براي پذيرايي اين حجم از اين جمعيت بايد مكان‌هايي را براي طبخ غذا و آشپزخانه در نظر مي‌گيريم.
پخت 70 هزار غذا در 7 آشپزخانه و هماهنگي بين 17 مجموعه
مدير پروژه توسعه صحن حضرت زهرا(س) تصريح كرد: فضاي طبخ غذاي در نظر گرفته‌شده در صحن حضرت زهرا(س) براي پذيرايي از زائران اربعين 7 آشپزخانه بود كه در مجموع داراي ظرفيت پخت بين 67 هزار تا 70 هزار پخت در هر وعده را داشت.
اميري اظهار داشت: با توجه به هماهنگي‌هاي به‌عمل‌آمده از سوي ستاد مركزي اربعين و ستاد بازسازي عتبات عاليات،‌7 استان به‌عنوان مسئول اسكان، تغذيه و پذيرايي زائران در صحن حضرت زهرا(س) انتخاب شده و 15 زيرمجموعه هم براي آن در نظر گرفته شد.
مدير پروژه توسعه صحن حضرت زهرا(س) گفت: در اربعين 96 مهم‌ترين مسئله مدنظر، مديريت اين مجموعه‌ها و همچنين اجراي يكپارچه و هماهنگ خدمات و اقدامات آنها به زائران بود.
وي افزود: مركزي با عنوان مركز مديريت مجموعه صحن و اربعين 96 در نظر گرفته شد كه پل ارتباطي بين تمامي مجموعه‌هاي فعال در صحن حضرت زهرا(س) بود و انجام اقداماتي نظير پخت، ساعت توزيع و ميزان خدمات براي اعمال مديريت يكپارچه را اجرايي مي‌كرد.
فعاليت 3 هزار نيروي خدماتي در صحن
مدير پروژه توسعه صحن حضرت زهرا(س) اظهار داشت: نزديك به 3 هزار نيروي خدماتي در صحن حضرت زهرا(س) در ايام اربعين مسئول خدمت‌رساني به زائران بودند و به واسطه در اختيارگيري شبكه بي‌سيم ارتباط لحظه‌اي با يكديگر داشتند، ضمن اينكه مركز كنترل هم هدايت و مديريت متمركز را اعمال مي‌كرد.
اميري افزود: براي سلامتي زائران با مجموعه‌هاي مختلفي در صحن حضرت زهرا (س) براي احداث 3 درمانگاه 24 ساعته هماهنگي‌هايي صورت گرفت كه مي‌توان به حضور 100 نفر كادر پزشكي از سوي جامعه پزشكي تهران و همچنين خدمات ارائه‌شده از سوي هلال‌احمر بخشي از اين اقدامات درماني و بهداشتي به حساب مي‌آيد. همچنين يك تيم پزشكي از سوي بسيج دانشجويي مشهد در 3 نقطه صحن حضرت زهرا (س) خدماتي بهداشتي و درماني را ارائه مي‌دادند.
وي تأكيد كرد: در 24 ساعت 5 هزار ويزيت توسط اين 3 گروه پزشكي در صحن حضرت زهرا(س) به زائران اربعين خدمات ارائه مي‌شد. نزديك به آمار بيمارستان‌هاي بسيار بزرگ به حساب مي‌آيد.
استقرار 920 چشمه سرويس بهداشتي و حمام در ايام اربعين
مدير پروژه توسعه صحن حضرت زهرا(س) بابيان اينكه مجموعه معاونت فني و مهندسي ستاد بازسازي عتبات عاليات با توجه به تعهدات خود مبني بر ارائه خدمات بهداشتي شامل سرويس بهداشتي و حمام به زائران اربعين اقداماتي را در دستور كار خود قرار داد،‌ اظهار داشت: 120 چشمه حمام علاوه‌بر سهميه قبلي و بر اساس نيازسنجي اربعين سال گذشته در صحن حضرت زهرا(س) مستقر شد.
وي در توضيح بيشتر اين موضوع گفت: در مجموعه صحن حضرت زهرا(س) نزديك به 920 چشمه سرويس بهداشتي و حمام داراي آب گرم بودند كه آب گرم اين مراكز از موتورخانه مركزي صحن و سيستم‌هاي گرمايشي درنظرگرفته‌شده تأمين مي‌شد ضمن اينكه 240 چشمه حمام از 920 چشمه به صورت 24 ساعته داراي آب گرم بود.
مدير پروژه توسعه صحن حضرت زهرا(س) خاطرنشان كرد: يكي از بزرگ‌ترين و بحراني‌ترين مسائل اربعين در سال‌هاي گذشته بحث تأمين آب شرب زائران بود، به همين دليل ستاد بازسازي عتبات عاليات و استانداري تهران كارخانه‌اي را براي اين منظور احداث كردند كه روزانه 120 هزار ليوان آب شرب توليد مي‌كرد و مي‌توانست قسمتي از ظرفيت مدنظر زائران در صحن حضرت زهرا(س) را تأمين كند. همچنين با تأمين تانكر آب 5 هزار ليتري آب شرب و ليوان‌هاي توزيع‌شده توانستيم آب آشاميدني اين صحن را تأمين كنيم.
مديريت 20 ايستگاه پذيرايي در داخل صحن و رواق‌ها
اميري گفت: نزديك به 20 ايستگاه پذيرايي در داخل صحن حضرت زهرا(س) و رواق‌هاي داخلي موضوع توزيع غذا و پذيرايي را مديريت مي‌كردند.
وي ادامه داد: 10 ايستگاه امداد و آتش‌نشاني به صورت ثابت و متحرك جهت اقدامات خاص در نظر گرفته شده بود، ضمن اينكه 3 خودروي آتش‌نشاني هم در داخل صحن مستقر بودند.
مدير پروژه توسعه صحن حضرت زهرا(س) اظهار داشت: نيروهاي انساني و ماشين‌هاي حمل زباله توسط برخي شهرداري‌ها در صحن حضرت زهرا(س) اقدامات پاكيزگي محل اسكان زائران را انجام مي‌داند ضمن اينكه نزديك به 30 نقطه هم به صورت 24 ساعته بحث حفاظت، امنيت و ورود و خروج زائران را كنترل مي‌كرد.
اميري گفت: 10 نقطه توزيع پتو در صحن حضرت زهرا(س) وظيفه توزيع و جمع‌آوري پتوهاي زائران را برعهده داشتند.
آغاز فعاليت عمراني توسعه حرم علوي از هفته گذشته
وي تصريح كرد: امسال ظرفيت اسكان زائران اربعين نسبت به سال گذشته تقريباً 2 برابر شده بود، همچنين نقاط خدمات‌رساني به زائران را بيش از 2 برابر كرده بوديم و حتي در برخي نقاط اين خدمات‌رساني 3 برابر افزايش داشت.
مدير پروژه توسعه صحن حضرت زهرا(س) در پايان بابيان اينكه قطعاً زائران سال 96 خاطرات خوبي از خدمات‌رساني در صحن حضرت زهرا(س) در اذهان خود خواهند داشت، افزود: ان‌شاءالله تلاش مي‌كنيم تا در سال‌هاي بعد به مدد اميرالمؤمنين(ع) و اباعبدالله‌الحسين(ع) بتوانيم با گروه‌هاي مختلف و نيروهاي متبرع كيفيت بالاتري را به حجم خدمات‌رساني بيفزاييم.
حامد اميري گفت: عمليات اجرايي طرح توسعه حرم مطهر علوي مزين به نام صحن و شبستان حضرت زهرا (س) با همت كارگران، مهندسان، استادكاران و پيمانكاران ايراني پس از وقفه يك ماهه هفته گذشته دوباره آغاز شد.
وي درباره علت توقف عمليات اجرايي گفت: صحن حضرت زهرا(س) كه بزرگترين طرح عمراني – مذهبي در حال احداث جهان اسلام به‌شمار مي‌رود، از 5 ماه صفر پذيراي خيل زائران ايام اربعين حسيني بود لذا جهت رفاه حال محبان اهل بيت عليهم السلام، فضاي پروژه براي اسكان و بيتوته در اختيار زوار قرار گرفت.
اجراي نماكاري و زيباسازي طبقات همكف و مثبت يك
مدير پروژه صحن و شبستان حضرت زهرا (س) اظهار كرد: با توجه به تعهد ستاد بازسازي عتبات عاليات براي تكميل فضاي زيارتي طرح تا پايان امسال و اتمام كل پروژه در نيمه نخست سال آينده، عوامل اجرايي با قوت و تلاش مضاعف مشغول فعاليت هستند تا زمان از دست رفته را جبران كنند.
وي افزود: صحن و شبستان حضرت زهرا (س) 220 هزار متر مربع زيربنا دارد كه با توجه به در اختيار گذاشتن حدود 80 درصد از فضاي طرح براي بيتوته زائران، اين محل تبديل به بزرگترين مكان متمركز اسكان زائران اربعين در عراق شد.
وي درباره آخرين وضعيت پيشرفت طرح گفت: همانطور كه زائران اربعين مشاهده كرده بودن، كار ساخت سازه‌ها و سفت‌كاري كل طرح به اتمام رسيده و هم‌اكنون در طبقات همكف و مثبت يك، مراحل پاياني نماكاري و زيباسازي در حال اجراست.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران