تجهیز ۸ بیمارستان صحرایی در ایام اربعین تجهیز ۸ بیمارستان صحرایی در ایام اربعین تجهیز ۸ بیمارستان صحرایی در ایام اربعین بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تجهیز ۸ بیمارستان صحرایی در ایام اربعین تجهیز ۸ بیمارستان صحرایی در ایام اربعین تجهیز ۸ بیمارستان صحرایی در ایام اربعین تجهیز ۸ بیمارستان صحرایی در ایام اربعین تجهیز ۸ بیمارستان صحرایی در ایام اربعین

تجهیز ۸ بیمارستان صحرایی در ایام اربعین

سرپرست سازمان اورژانس کشور با تشریح تمام اقدامات اورژانس در زلزله کرمانشاه گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های اربعین شاهد موفقیت در عملیات بحران بودیم. ضمن اینکه در زلزله کرمانشاه کار ما معطل اورژانس هوایی هم نشد و در ساعات اولیه پیش از طلوع آفتاب آمبولانس‌ها و اتوبوس آمبولانس‌ها آغاز به کار کردند و موفق هم بودند، اما واقعیت این است که به بالگردهای دید در شب احتیاج داریم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، پيرحسين كوليوند در نشست خبري كه امروز برگزار شد، به تشريح اقدامات سازمان اورژانس كشور در زلزله كرمانشاه پرداخت و گفت: با توجه به اينكه براي مراسم اربعين امكانات خوبي در مرزها داشتيم، پس از وقوع زلزله در كرمانشاه به سرعت 100 تيم واكنش سريع ما به مناطق زلزله زده اعزام شدند. همچنين در ادامه تمام امكاناتي كه لازم بود نيز به منطقه اعزام شد و دستگاه‌هايي كه از آنها درخواست همكاري داشتيم به خوبي با ما همكاري كردند.
سرپرست سازمان اورژانس كشور با بيان اينكه در زلزله كرمانشاه اورژانس ركوردهاي خوبي به ثمر رساند، گفت: به بركت مراسم اربعين حسيني و امكاناتي كه در مرزها داشتيم، پس از اعزام آنها به مناطق موفق شديم در كمتر از 20 ساعت 7350 مصدوم را به صورت زميني و هوايي از مناطق اعزام كنيم و در دقايق اوليه پس از طلوع آفتاب نيز از ظرفيت اورژانس هوايي بهره برديم و 2165 مصدوم را به اين صورت اعزام كرديم.
كوليوند ادامه داد: همچنين طي سه روز، 1930 عمل جراحي انجام داديم كه خود ركورد جديدي است. در اين عمل‌ها پيوندهاي عضوي انجام شد كه الحمدالله همه اين پيوند عضوها موفقيت‌آميز بود و اين يعني همه به موقع رسيدند و همچنين شرايط انتقال مصدومان قابل قبول بود.
به گفته وي، همچنين 444 مصدوم از كرمانشاه به تهران و البرز اعزام شدند و 125 نفر از مصدومان به صورت هوايي و زميني به همدان منتقل شدند.
سرپرست سازمان اورژانس كشور با بيان اينكه در زمان امدادرساني به مناطق زلزله زده از نظر دارو و تجهيزات كمبودي وجود نداشت، به راه‌اندازي بيمارستان‌هاي صحرايي در اين مناطق اشاره كرد و گفت: در ساعات اوليه روز بعد از زلزله بيمارستان صحرايي در سرپل ذهاب را راه‌اندازي كرديم و تا ظهر نيز اين بيمارستان‌ها در ثلاث باباجاني و اسلام آباد نيز برپا شده‌اند. يكي از دلايلي كه بيمارستان‌ها مستقر شدند اين بود كه روزهاي آخر خدمت‌رساني به زائران اربعين بود و آنها در حال جمع آوري و بازگشت به دانشگاه‌هاي مربوطه خود بودند و از همين رو سريع آنها را به مناطق زلزله زده اعزام كرديم.
كوليوند همچنين از اقداماتي كه در بيمارستان‌هاي صحرايي انجام شد، اشاره كرد و گفت: در بيمارستان صحرايي سرپل ذهاب عمل جراحي پيوند دست انجام داديم كه يك كار بزرگ محسوب مي‌شود.
وي همچنين با اشاره به همكاري ساير دستگاه‌ها نيز اظهار كرد: انتقال 7350 مصدوم كار بسيار مشكلي است و ارتش پادگان ابوذر را در اختيار ما قرار داده بود و بالگردهاي ما به سرعت از آنجا اعزام مي‌شدند. همچنين از ورزشگاهي كه در نزديكي درمانگاه وجود داشت، هر 5 دقيقه يك بالگرد حركت مي‌كرد. برخي از آنها 15 – 20 مصدوم و برخي ديگر 5 تا 7 مصدوم اعزام مي‌كردند. همچنين بالگردهاي فرماندهي ارتش و سپاه نيز براي جابه‌جايي مصدومان به كمك ما آمدند و در واقع اوج همكاري و همكفري را بين دستگاه‌ها ديديم.
سرپرست سازمان اورژانس كشور در مورد وضعيت ارائه خدمات بهداشتي و درماني در مناطق حادثه ديده گفت: در كمتر از 20 ساعت به شرايط پايدار بهداشت و درمان رسيديم و علاوه بر مراجعاتي كه مصدوم بودند، افراد ديگري كه به خاطر شرايط منطقه ممكن بود به خاطر شرايط منطقه دچار بيماري‌هاي ديگر بشوند نيز به ما مراجعه مي‌كردند و خوشبختانه با اين حال دچار مشكل نشديم و تا تاريخ 7 آذر به 65 هزار نفر كه به مراكز درماني مراجعه مي‌كردند، خدمات ارائه داديم و همه اين خدمات هم رايگان بود و تا امروز حتي يك قلم دارو، خون و فرآورده‌هاي خوني كم نيامدند و همچنان ارائه خدمات پزشكي ادامه دارد و دارو و تجهيزات به همراه پزشكان به روستاها اعزام مي‌شوند و خدمات لازم را ارائه مي‌دهند.
كوليوند به شيوه مناسب اعزام مصدومان اشاره كرد و گفت: خدا را شكر توانستيم از تلفات بعدي جلوگيري كنيم و حتي يك نفر از مصدومان در زمان اعزام فوت نشد و اين به معني اعزام به موقع مصدومان و استاندارد آنهاست.
وي افزود: تمام اينها به هماهنگي بين معاونت‌هاي مختلف وزارتخانه ساير دستگاه‌ها برمي‌گردد و بايد از همه همكارانم تشكر كنم كه پس از حضور 24 روزه در مرزها براي مراسم اربعين براي اين حادثه هم آمدند.
سرپرست سازمان اورژانس كشور در ادامه به خدمات روحي و رواني به زلزله زدگان هم اشاره كرد و گفت: يكي ديگر از كارهايي كه براي آسيب ديدگان مي‌توانستيم انجام دهيم، حمايت‌هاي روحي و رواني بود كه خيلي سريع توانستيم اين كار را انجام دهيم و تيم‌هاي مختلفي براي اين كار اعزام شدند و الحمدالله موفق عمل كردند. خدا را شكر مردم از ما تشكر مي‌كردند و هركدام از همراهان بيماران چه در مراكز درماني مناطق و چه در استان هاي ديگر به ملاقات بيمارانشان مي‌رفتند، از ما گلگي نداشتند زيرا تمام امكاناتي كه مدنظرشان بود، تدارك ديده شده بود.
كوليوند تاكيد كرد: اين آمادگي براي حادثه كرمانشاه ناشي از برنامه‌ريزي براي مراسم اربعين بود كه در آن 7 اصل و 33 سياست را در نظر گرفته بوديم و تمام دانشگاه‌هاي پزشكي برهمين اساس در آمادگي بودند و اين كار باعث شد كه در بحران موفق عمل كنيم.
سرپرست سازمان اورژانس كشور در ادامه به خدمات اين سازمان در مراسم اربعين حسيني اشاره كرد و گفت: ما براي اربعين 8 بيمارستان صحرايي در 4 مرز مستقر كرديم و علاوه بر آن يكي از كارهايي كه در اين مراسم انجام داديم و به خوبي هم نتيجه داد، استفاده از متخصصان و فوق‌تخصصاني بود كه در مرزها به ساكنان مناطق نيز خدمات فوق‌تخصصي ارائه مي‌دادند و بسياري از متخصصان عمل‌هاي جراحي هم انجام دادند. همچنين تعداد زيادي از مردم از خدمات اورژانس، دياليز و دندانپزشكي هم بهره بردند.
كوليوند به حضور اورژانس در داخل كشور عراق اشاره كرد و گفت: نماينده‌هاي ما در كربلا، نجف، كاظمين و سامرا حضور داشتند.
وي همچنين اضافه كرد: براي مراسم اربعين دو هواپيما براي اعزام مصدومان در نظر گرفته بوديم كه اين هواپيماها در زمان زلزله كرمانشاه هم كمك زيادي كردند و توانستيم مصدومان را با آنها به تهران منتقل كنيم. به محض اينكه بيماران را از عراق به خاك ايران منتقل مي‌كرديم اگر شرايط آنها پايدار بوديم، بيمارها را به شهرهاي خودشان اعزام مي‌كرديم كه اين كار محسنات خوبي براي ما داشت كه از جمله آنها اين بود كه همراهان بيماران در جاده‌ها تردد نمي‌كردند و همين‌طور حضور بيماران در شهرهاي خودشان باعث آرامش خودشان نيز مي‌شد.
كوليوند همچنين درباره برنامه‌هاي سازمان اورژانس براي خريد بالگردهاي ديد در شب گفت: در زلزله كرمانشاه كار ما معطل اورژانس هوايي نشد و در ساعات اوليه پيش از طلوع آفتاب آمبولانس‌ها و اتوبوس آمبولانس‌ها آغاز به كار كردند و موفق هم بودند، اما واقعيت اين است كه به بالگردهاي ديد در شب احتياج داريم و با نمايندگان مجلس نيز در اين رابطه صحبت كرديم تا شرايطي براي تهيه اين بالگردها ايجاد كنند. چنين بالگردهايي علاوه بر مواقع بحراني مانند زلزله، در حوادث جاده‌اي هم به كار ما مي‌آيند. به عنوان مثال در تهران كه شب‌ها هم ترافيك هم وجود دارد نياز به اعزام فوري داريم، اورژانس هوايي كمك زيادي به ما مي‌كند.
سرپرست سازمان اورژانس كشور اضافه كرد: براي اين كار به حمايت‌هاي مجلس نياز داريم و با توجه به اينكه به تعيين و تكليف بودجه نزديك مي‌شويم اميدواريم كه به اين مساله توجه كنيم.


| شناسه مطلب: 71964




سلامت اربعين



نظرات کاربران