گزارشی از کمیسیون اول همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی(ع) گزارشی از کمیسیون اول همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی(ع) گزارشی از کمیسیون اول همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی(ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گزارشی از کمیسیون اول همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی(ع) گزارشی از کمیسیون اول همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی(ع) گزارشی از کمیسیون اول همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی(ع) گزارشی از کمیسیون اول همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی(ع) گزارشی از کمیسیون اول همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی(ع)

گزارشی از کمیسیون اول همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی(ع)

کمسیون اول همایش بین المللی سیره و زمانه امام هادی(ع) با موضوع جریان های فکری و سیاسی به ریاست دکتر محسن الویری در سالن امام مهدی( عج) برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ابنا، كمسيون اول همايش بين المللي سيره و زمانه امام هادي(ع) با موضوع جريان هاي فكري و سياسي به رياست دكتر محسن الويري در سالن امام مهدي( عج) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي قم با قرائت 6 مقاله برگزار شد.
اولين مقاله با موضوع سياست امام هادي(ع) در برخورد با مساله خلق قرآن از سوي دكتر محمد هادي چلونگر استاد گروه تاريخ دانشگاه اصفهان ارائه شد.
اين پژهشگر مقاله را در دو بخش طرح مساله خلق قرآن و برخورد ائمه به صورت خاص (برخورد امام هادي با اين مسئله) ارائه كرد.
وي اظهار داشت: در مسئله خلق قرآن دو گروه مخالف و موافق وجود داشت و انتظار شيعيان اين بود كه امام هادي(ع) در اين مسئله ورود پيدا كند. مسئله خلق قرآن عمدتا از دوره قبل از عباسيان مطرح بود اما در دوره عباسي در زمان مأمون نمود بيشتري پيدا كرد، زيرا سياست خلفاي قبل از مامون مانند هارون اين بود كه در اين مسأله كلامي خيلي ورود پيدا نكند. اما از آنجا كه مامون از معتزله حمايت مي كرد و خلق قرآن از اعتقادات معتزله بود در دوران ايشان اين مسئله بيشتر مطرح شد. وي در سال 218 به مسئله خلق قرآن ورود جدي پيدا كرد.
اين پژوهشگر افزود: اقدام مامون يك حركت سياسي براي كاهش نفوذ علما و فقها بود و به نوعي وي از اهل حديث احساس خطر مي كرد با اين حركت شايد مي خواست كه از قدرت اهل حديث جلوگيري كند.
وي همچنين گفت: برخورد ائمه با اين مسئله از زمان امام صادق(ع) تا زمان امام هادي(ع) واكنش هاي يكسان داشت اما در زمان امام حسن عسكري مقداري متفاوت شد و اين به موقعيت امام برمي گردد. چون كه در دروان امام حسن عسكري خطر كاهش پيدا كرده بود اما فضاي دوران امام هادي اينگونه نبود و نيز از امام كاظم و امام صادق سوال مي شود كه نظر شما در مورد قرآن چيست در حالي كه پيش از ما بوده ولي در آن اختلاف پيدا كردند. امام مي فرمود كه قرآن كلام خداست و حادث و غير ازلي است. از اين نكته به دست مي آيد كه اين دو امام بزرگوار قصد ورود به اين مساله را نداشتند. از نظر امام هادي(ع) وارد شدن به اين مسأله گرفتار شدن در دام سياست مداران است و فايده علمي بر آن مترتب نيست و به نوعي باعث ايجاد تفرقه در بين مسلمانان شده است.
دومين مقاله با موضوع «راهبردها و مهندسي فرهنگي امام هادي(ع) در مواجهه با اهل سنت از سوي دكتر اصغر منتظر القائم ارائه شد.
وي در ابتدا به مفهوم شناسي فرهنگي پرداخت و در تعريف آن گفت: سازمان بخشي اجزاي فرهنگ به عنوان الگوي زندگي اجتماعي با مقولات فرهنگي است كه شاخص ارزيابي آن در سرشت انسان است.
منتظر القائم همچنين گفت: امام هادي با جريان هاي متعددي مانند اهل كتاب، زردتشيان، جريان فقهي و جريان هاي حكومتي روبه رو بودند. امام براي حفظ موقعيت شيعيان داراي راهبرد بود. تاكتيك جريان فقهي اهل سنت اين بود كه رواياتي كه شامل فضايل خلفاي سه گانه بود را مطرح مي كردند لكن امام با رعايت حال اهل سنت بي پايه اي اسناد اين روايات را اثبات مي كرد و اهل سنت از نيروي نظامي براي برخورد با امام استفاده مي كرد و آنان بر اين مطلب تاكيد داشتند كه خلفاي سه گانه بر حضرت علي (ع) برتري داشته كه امام با اين مساله برخورد مي كردند.
سومين مقاله اين نشست علمي با عنوان «بازشناخت نقش هاي سياسي ـ اجتماعي بانو حُدَيث، همسر امام هادي(ع)» توسط خانم دكتر ناهيد طيبي از اساتيد جامعه زهرا ارائه شد.
وي بخش اول مقاله را در مورد زيست نامه همسر امام و بخش دوم در مورد ويژگي هاي اين بانو را مورد بحث قرار داد.
اين پژوهشگر در مورد بانو حُدَيث اظهار داشت: نقش سياسي بانو متفاوت از ديگران است آن هم بخاطر ويژگي خاص زمان ايشان بوده است چرا كه امام ايشان را وصي بعد از خود قرار داده بود كه البته اين كار امام به دليل حفظ جان امام حسن عسكري بود.
خانم طيبي بخش دوم مقاله را به بحث نقش بانو حُدَيث در مديريت بحران و مسايلي كه در منزل امام رخ مي داد، اختصاص داد و گفت: اين بانوي ارجمند دو نقش را ايفا مي كرد يك درون خانواده كه مديريت فرزندان بود و بخش بيرون خانوادگي مديريت موقوفات و وجوهات بود.
وي در پايان افزود: امام زمان(عج) مدتي در منزل بانو حُدَيث زندگي كرد.
چهارمين مقاله اين نشست علمي با موضوع «بازشناسي تعامل امام هادي با غلات» توسط خانم دكتر هاجر رضايت از اساتيد جامعه زهرا ارائه شد.
وي در ابتدا بيان داشت كه يكي از دشواري هاي كه ائمه با آن مواجهه بوده بحث غلات است. همچنين در ادامه راهكارهاي برخورد امام با غلات در دو حوزه مطرح كرد: يك حوزه نظري كه امام با روشنگري و معرفي غاليان با آنان برخورد كرده و مورد لعن قرار مي دادند و بهترين راهبرد امام در اين حوزه زيارت جامعه كبيره است كه شيعيان را از تفريط باز مي دارد.


| شناسه مطلب: 72014




امام هادي



نظرات کاربران