ایران و مسلمانان روسیه همکاری های خود را گسترش می دهند ایران و مسلمانان روسیه همکاری های خود را گسترش می دهند ایران و مسلمانان روسیه همکاری های خود را گسترش می دهند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ایران و مسلمانان روسیه همکاری های خود را گسترش می دهند ایران و مسلمانان روسیه همکاری های خود را گسترش می دهند ایران و مسلمانان روسیه همکاری های خود را گسترش می دهند ایران و مسلمانان روسیه همکاری های خود را گسترش می دهند ایران و مسلمانان روسیه همکاری های خود را گسترش می دهند

ایران و مسلمانان روسیه همکاری های خود را گسترش می دهند

مسلمانان روسیه با جمعیتی حدود 25 میلیون نفر که یک ششم جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، در سیاست های همگرایی جمهوری اسلامی ایران و روسیه جایگاه خاصی داشته است و این موضوع در مذاکرات حجت الاسلام والمسلمین «سیدعلی قاضی عسکر» نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت با طرف روسی مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، انتخاب زمان سفر نماينده رهبر معظم انقلاب درامور حج و زيارت به روسيه در اين روزها و مصادف بودن آن با ايام هفته وحدت، بي مناسبت نيست.
بر اساس اطلاعات موجود، بخش عمده جمعيت حدود 25 ميليون نفري مسلمانان روسيه را اهل تسنن تشكيل مي دهند كه اكثرا در مناطق قفقاز، ولگا و مركزي اين كشورزندگي مي كنند. شيعيان روسيه، سه درصد مسلمانان و بيش از يك درصد جمعيت اين كشور را تشكيل مي دهند كه شمار آنان تا حدود دو ميليون نفر برآورد مي شود و بيشتر مهاجران آذري هستند. در اين كشور تعداد مساجد به بيش از پنج هزار باب مي رسد.
جمهوري اسلامي ايران در همكاري ها با مسلمانان روسيه همواره ديدگاه مثبتي داشته و با همين نگاه بر توسعه همكاري با جوامع اسلامي روسيه اعم از شيعه يا سني تاكيد داشته است.
حجت الاسلام والمسلمين «قاضي عسكر» روز دوشنبه در مسكو با «الياس اوماخانوف» نايب رئيس شوراي فدراسيون روسيه (مجلس سنا) از عالي ترين مقام هاي مسلمان در نظام حكومتي اين كشور ديدار كرد كه از شهروندان جمهوري داغستان در منطقه قفقاز شمالي و مسئول امور حج اين كشور مي باشد.
به گزارش رايزني فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي در روسيه، بخشي از مذاكرات حجت الاسلام «قاضي عسكر» با نايب رئيس شوراي فدراسيون روسيه، شامل حج و موضوعات مرتبط با آن بود و دو طرف برخي تجربيات را در اين عرصه مبادله كردند.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در ديدار با مسئول امور حج در روسيه، ضمن تبريك ميلاد با سعادت پيامبر گرامي اسلام و هفته وحدت و قدرداني از مشاركت و همكاري روسيه در مقابله با تروريسم در سوريه، اظهار داشت :خطر تروريسم و افراطي گري نه تنها براي جوامع مسلمان بلكه براي جوامع غير مسلمان نيز تهديدي جدي به حساب مي آيد و اگر تروريست ها در سوريه و عراق به قدرت مي رسيدند، امروز وضع منطقه و جهان به گونه ديگري بود.
وي با اشاره به همكاري موفقيت آميز و ثمر بخش دو كشور در مبارزه با تروريسم، ايران و روسيه را پرچمدار مبارزه با تروريسم ناميد و اظهار داشت : اين همكاري و تجربه موفق مي بايست در زمينه هاي ديگر به ويژه مقابله با افراطي گري و نفوذ بيگانگان در منطقه نيز گسترش يابد.
سرپرست حجاج ايراني تجارب ايران در همزيستي ميان اقوام و اديان را مورد اشاره قرار داد و به تشريح ديدگاه امام خميني و مقام معظم رهبري در زمينه وحدت شيعه و سني و همزيستي مسالمت آميز با پيروان ساير اديان پرداخت. ايشان همچنين با مرور بر ظرفيت ها و تجارب جمهوري اسلامي ايران در زمينه حج و زيارت، آمادگي و تمايل طرف ايراني را براي تبادل تجارب و همكاري در زمينه حج اعلام كرد.
مسئول امور حج روسيه نيز ضمن تاييد پيشنهاد طرف ايراني براي توسعه همكاري در زمينه هاي مختلف از جمله امور حج و زيارت، از دعوت ايشان براي سفر به ايران استقبال كرد.
مناسك حج از موضوعات مهم مسلمانان روسيه است و هر ساله حدود 20 هزار نفر از اين كشور براي برگزاري اين آيين مذهبي، عازم عربستان سعودي مي شوند كه شماري از آنها از طريق مسير زميني و با عبور از خاك ايران در خانه خدا حضور مي يابند.
مقام هاي ايراني همواره بر همكاري با مسلمانان روسيه در اين عرصه و موضوعات و حوزه هاي ديگر تاكيد كرده اند.
شيخ راويل عين الدين رئيس شوراي مفتيان روسيه به تازگي با اشاره به همكاري ها و روابط خوب ايران و روسيه، خاطر نشان كرد كه تحقق وحدت اسلامي يكي از اهداف ما است و پيروان مذاهب اختلافات جدي باهم ندارند و همه امت واحده اسلامي را تشكيل مي دهند.
وي با اشاره به روابط خوب اين نهاد اسلامي روسيه با سفير ايران و رايزن فرهنگي ايران در روسيه، اظهار داشت: در سمينارهاي مشترك و مسابقات قرآني، همواره از همكاري و همفكري معنوي برادران ايراني استفاده مي كنيم.
نفيق الله آشيروف مفتي عالي مسلمانان مناطق آسيايي روسيه نيز اخيرا در گفت وگو با ايرنا با بيان اين مطلب كه مسلمانان روسيه به ايران اسلامي افتخار مي كنند، گفت: ايران مستقل ترين كشور منطقه است و تهران در سال هاي اخير به سطحي از قدرت و توانمندي رسيده كه ناديده گرفتن آن پيرامون مسائل بين المللي ممكن نيست.
وي تاكيد كرد: عرصه هاي مهمي براي همكاري بين ايران و مسلمانان روسيه وجود دارد و در واقع جوامع اسلامي اين كشور مي توانند در گسترش همكاري هاي جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه در موضوعاتي همچون آموزش، مواد غذايي حلال و گردشگري سهم داشته باشند.
منبع: ايرنا




مطالب مرتبط

نظرات کاربران