مدیرعامل ایسنا:

کمتر مسلمانی است که عکس‌های اربعین را ببیند و دلش نلرزد مدیرعامل ایسنا:

کمتر مسلمانی است که عکس‌های اربعین را ببیند و دلش نلرزد مدیرعامل ایسنا:

کمتر مسلمانی است که عکس‌های اربعین را ببیند و دلش نلرزد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مدیرعامل ایسنا:

کمتر مسلمانی است که عکس‌های اربعین را ببیند و دلش نلرزد مدیرعامل ایسنا:

کمتر مسلمانی است که عکس‌های اربعین را ببیند و دلش نلرزد مدیرعامل ایسنا:

کمتر مسلمانی است که عکس‌های اربعین را ببیند و دلش نلرزد مدیرعامل ایسنا:

کمتر مسلمانی است که عکس‌های اربعین را ببیند و دلش نلرزد مدیرعامل ایسنا:

کمتر مسلمانی است که عکس‌های اربعین را ببیند و دلش نلرزد
مدیرعامل ایسنا:

کمتر مسلمانی است که عکس‌های اربعین را ببیند و دلش نلرزد

علی متقیان در آیین پایانی مسابقه عکس "آن سوی واقعه" گفت: خانواده امام‌حسین (ع) در کربلا مانند خبرنگارانی همراه ایشان عمل کردند که اخبار را صادقانه به اطلاع مردم رساندند.

به گزارش ايسنا، مديرعامل خبرگزاري دانشجويان در اختتاميه جشنواره ملي عكس "آن سوي واقعه" كه روز سه‌شنبه (۱۴ آذر) در دانشكده كشاورزي دانشگاه شهيد چمران اهواز برگزار شد، گفت: روز دانشجو بزرگداشت قيام و اعتراض دانشجويان بر استكبار جهاني به عنوان نماد استقامت، از خود گذشتگي، ايثار و غير وابستگي و همچنين سالروز تاسيس خبرگزاري ايسنا، به عنوان يك نهاد اطلاع‌رسان امين و صادق و پيام‌رسان انقلاب اسلامي و دانشجويي غيروابسته و مستقل است. همه اين وقايع را اجر نهاده و در جمع شما فرهيختگان درس پس داده و بحثي را مطرح مي‌كنم كه شامل همه اين وقايع باشد.
وي بيان كرد: خانواده امام‌حسين (ع) در كربلا مانند خبرنگاراني همراه ايشان عمل كردند كه اخبار را صادقانه به اطلاع مردم رساندند و با روشنگري جامعه كار را به جايي رساندند كه دشمن به ظاهر پشيمان شد و اسيران ديروز در اربعين با افتخار جشن پيروزي برپا كردند.
وي افزود: در اين برنامه چند عنصر مهم دخالت دارند؛ ميلاد پيامبر اعظم خاتم‌النبيين (ص) رسول امين الهي و ميلاد امام جعفر صادق (ع) كه وصي رسول اكرم (ص) و مروج مذهب شيعه بود. اربعين كامل‌كننده و اعلام پيروزي قيام امام‌حسين (ع) و تثبيت كننده دين رسول الله (ص) است.
مديرعامل ايسنا گفت: پيامبر امين (ص) در سرزميني به رسالت رسيد كه آثاري از تمدن در آن ديده نمي‌شد و در جاهليت اولي به سر مي‌برد. خداوند بر بشر منت نهاد و پيامبري از جنس بشر براي اين مردم قرار داد تا هدايت شوند. هدايت بشر توسط رسولي امين كه وحي و پيام الهي را صادقانه با حفظ امانت، صحيح و با نگاه روشنگرانه براي مردم بازگو كرد، به صورتي كه جامعه زير صفر و بَدَوي آن روز با روشنگري و هدايت پيام‌آور الهي و كسب اطلاع از محتواي وحي به زودي به امت واحده‌اي تبديل شد و اساس تمدني را بنيان نهاد كه در زمان اوج خود در جهان يگانه و بي همتا بود.
متقيان خاطرنشان‌كرد: براي رسيدن به اوج سعادت علاوه‌بر توحيد "اطيعوالله" و پيروي از رسول "اطيعو الرسول" امام صادق (ع) "اولي لامر منكم" را معنا و آيين و احكام عبادي اسلام را صادقانه ترسيم و علاوه‌بر تربيت شاگرداني بي‌شمار، احكام و عبادات اسلامي را تدوين كرد.
وي گفت: نمايشگاه عكس عزيزان ايسنا از راهپيمايي اربعين بهانه‌اي شد كه به مناسبت اربعين و سالگرد تاسيس ايسنا بحث مشتركي را مطرح كنم. براساس اعتقاد ما كه درست هم همين است حركت و قيام امام‌حسين (ع) براي اصلاح دينِ جد خود رسما در خطبه‌اي كه هنگام حركت از كنار حرم شريف رسول ‌الله (ص) خواند، فرمود براي اصلاح دين جدم حركت مي‌كنم و اگر حاكمي مانند يزيد بر قدرت بماند و علي الاسلام والسلام خواهد شد.
مديرعامل ايسنا افزود: اگر اين حركت نبود، اسلام باقي نمي‌ماند. اين كلام امام است و كلام امام، ام‌الكلام است. اين خانواده "و ما ينطق عن الهوي" هستند تا جاي ديگر كه فرمود "ان كان دين محمد لم يستقم الا بقتلي فياسيوف خذيني." يعني اگر دين جدّم جز به كشتن من درست نمي‌شود، شمشيرها مرا دريابيد. پس هدف همان استقامت تا پاي جان براي جهت دادن درست به دين است. نكته اين است كه امام نيز در اين راه تا پاي جان مي‌ايستد.
متقيان گفت: امام تا پاي جان ايستادگي كرد و جان خود را در راه اعتلاي اسلام داد، اما قدرت به ظاهر بزرگ يزيدي اعلام پيروزي كرده و دين را آن طور كه خود مي‌خواهد تبليغ مي‌كند كه اين نقض غرض است و با هدف اعلاميِ امام مطابقت ندارد. نكته بحث اينجا است كه مگر نه اين كه امام خانواده و زن و بچه خود را در اين سفر به همراه آورد؟ مگر نه اين است كه خيرانديشان بارها نصيحت كردند كه راهي كه انتخاب كرده‌اي خطر دارد و بهتر است خانواده را با خود نبريد؟ ولي امام مصرانه حدود ۸۰ نفر از خانواده را در تمام مدت ۱۶۱ روزه قيام به همراه داشت.
وي اضافه كرد: چون بحث ما به مناسبت سالروز تاسيس ايسنا، اطلاع‌رساني و همچنين نمايشگاه عكس و گراميداشت عزيزاني است كه در راهپيمايي و حركت معنادار و عظيم اربعين شركت كرده‌اند، اين بحث را مطرح كرده‌ام. حضرت در تمام مسير شاهداني از خانواده به همراه دارد كه همه وقايع را با چشمان خود مي‌نگرند. سختي‌ها را لمس كرده و هر واقعه تلخ و شيرين را از نزديك مشاهده مي‌كنند.
مديرعامل ايسنا گفت: به عقيده من اين خانواده همراه، شاهدان ماجرا، خبرنگاران حادثه كربلا و انتقال دهندگان اخبار قيام امام براي كساني بودند كه در معركه حضور نداشتند. ويژگي اين خبرنگاران اين بود كه از مصونيت شركت در جنگ برخوردار بودند. عمده اين خبرنگاران از خاندان وحياني رسول‌الله و عالمه غير متعلمه بودند. خبرنگاراني عالم، فهيم، صادق، امين، متخصص و دانا بودند. اين افراد خبرنگاراني بودند كه در مذاكرات، دعوت‌ها و وقايع اتفاقيه در مسير راه حضور داشتند و تمام اتفاقات را شاهد بودند.
متقيان ادامه داد: اين خبرنگاران تمام رنج سفر را پذيرفتند و مزاحمت اوليه حر بن يزيد رياحي براي جلوگيري از ورود امام به كوفه را مشاهده و لمس كردند. اين افراد تمام وقايع هشت روز قبل از عاشورا را ديده‌اند و در روز عاشورا نيز از بالاي بلندي كه به تل زينبيه شهره است همه وقايع كارزار روز عاشورا را مشاهده كردند و تا امام زنده بود همه نقل قول و حركت امام و يارانش را شاهد بودند و در ذهن خود ضبط مي‌كردند.
وي افزود: اين خبرنگاران و شاهدان پس از شهادت امام حسين (ع) و يارانش نگذاشتند هدف امام در قتلگاه به شهادت برسد. امام و يارانش شهيد شدند و مخالفان امام بر طبل پيروزي زدند. خانواده امام را به اسارت بردند. در مسير براي پيروزي جشن و شادي به راه انداختند و اين شاهدان واقعه در همه اين مدت دوران سخت اسارت را به جان خريدند و دشمن هر چه توانست ظلم را بر آنان روا داشت اما آن‌ها از جدشان آموخته بودند در فاصله شكنجه‌ها هم مي‌توان به مردم آگاهي داد.
مديرعامل ايسنا ادامه داد: اين خبرنگاران اسير با روشنگري جامعه كار را به جايي رساندند كه دشمن به ظاهر پشيمان شد و اسيران دربند پيروزمندانه به سمت مدينه حركت كردند و بر سر راه عراق تصميم به سفر به كربلا گرفتند و پرچم پيروزي را بر سر قبر شهيدان بر افراشتند. اسيران ديروز در اربعين با افتخار جشن پيروزي برپا كردند. اين كه زيارت اربعين علامت مومن است و اين كه بر زيارت اربعين تاكيد شده است، اين كه اين جمعيت انبوه سراسيمه به سوي كربلا مي‌شتابند و اين كه حركت امام حسين (ع) ماندگار شد همه و همه تلاش خبرنگاراني بود كه با تمام توان خود اخبار كربلا را به سمع و نظر مردم رساندند.
در اين جلسه همچنين سيدعليرضا علوي، رييس سازمان جهاد دانشگاهي خوزستان، گفت: خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) بيش از ۱۸ سال است كه در عرصه فعاليت‌هاي خبري كار مي‌كند. يكي از حوزه‌هاي فعال اين خبرگزاري سرويس عكس است كه فعاليت‌هاي اجرايي اين جشنواره را با همكاري دانشگاه شهيد چمران اهواز برعهده داشت.
وي افزود: يكي از بخش‌هاي جهاد دانشگاهي كه در ايام اربعين فعال بود، مركز افكار سنجي دانشجويان ايران (ايسپا) بود كه افرادي كه در پياده‌روي اربعين شركت داشتند را از نظر شاخص‌هاي مختلف بررسي كرد و يك نظرسنجي را در اين ايام انجام داد.
رييس سازمان جهاد دانشگاهي خوزستان گفت: نكته قابل تامل ميان اين افراد اين بود كه بيش از ۵۶ درصد گفته بودند براي نشان دادن عظمت جهان اسلام در مقابل دشمنان و ايجاد وحدت ميان مسلمانان در اين راه‌پيمايي شركت مي‌كنند. بنابراين رسانه مي‌تواند در ايجاد همبستگي اجتماعي نقش مهمي را ايفا كند.
علوي تصريح كرد: براساس درسي كه پدر علم ارتباطات به ما داده است يكي از تاثيرات رسانه ايجاد همبستگي و وحدت است كه شركت‌كنندگان در راه‌پيمايي عظيم اربعين نيز اعلام كردند براي نشان دادن اين همبستگي در پياده‌روي شركت مي‌كنند. اگر اين راهپيمايي برگزار مي‌شد اما رسانه‌ها به وظيفه خود عمل نمي‌كردند و لحظه‌هاي پر شور اين حماسه بزرگ را به نمايش نمي‌گذاشتند، جنبه اثرگذاري اين پياده‌روي مغفول مي‌ماند.
وي خاطرنشان‌كرد: در كتاب‌هاي عكاسي ۱۳ شاخص براي يك عكس خوب وجود دارد كه يكي از اصلي‌ترين شاخص‌ها وجود يك حس خاص در عكس است. شايد كمتر مسلماني وجود داشته باشد كه عكس‌هاي اربعين را ببيند و دلش نلرزد. اگر مي‌خواهيم به هدفي كه براي برگزاري راهپيمايي اربعين تعيين شده بيشتر بپردازيم و بتوانيم هر سال راه‌پيمايي را بهتر از سال‌هاي قبل برگزار كنيم، لازم است كه عرصه هنر و به خصوص عكاسي در اين حوزه فعال باشد.
در ادامه محمدامين صالحي‌نژاد، معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي خوزستان و دبير جشنواره ملي عكس آن سوي واقعه، نيز گفت: با توجه به اين كه موضوع راهپيمايي اربعين سال به سال در كشور به صورت گسترده‌تر برگزار مي‌شود و خوزستان نيز دو مرز براي خروج زائران دارد، با همراهي سرويس عكس ايسناي خوزستان و دانشگاه شهيد چمران اهواز تصميم گرفتيم مسابقه‌اي تحت عنوان "آن سوي واقعه" برگزار كنيم.
وي افزود: هدف ما از برگزاري اين جشنواره حمايت و ثبت اين رويداد مهم بود. فراخوان جشنواره حدود يك ماه پيش از اربعين اعلام شد. با توجه به اين كه مخاطبان و عكاسان جشنواره در مسير پياده‌روي بودند جشنواره را به شكلي طراحي كرديم كه اين افراد بتوانند آثار خود را از طريق فضاي مجازي، ايميل و تلگرام براي ما ارسال كنند. در نهايت يك هزار و ۸۲۳ قطعه عكس از ۴۵ شهر به دست ما رسيد.


| شناسه مطلب: 72030




اربعين



نظرات کاربران