«عیار حقیقت» منتشر شد «عیار حقیقت» منتشر شد «عیار حقیقت» منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
«عیار حقیقت» منتشر شد «عیار حقیقت» منتشر شد «عیار حقیقت» منتشر شد «عیار حقیقت» منتشر شد «عیار حقیقت» منتشر شد

«عیار حقیقت» منتشر شد

هدف نویسنده از ترجمه گزیده «میزان الحق شبهات و ردود»، با عنوان «عیار حقیقت» گزینشی از پرسش‌ها و شبهات و معاصر وهابیت و دادن پاسخ‌ به آنها بوده است.

به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع‌رساني حج، مؤسسه فرهنگي مشعر، كتاب «عيار حقيقت» ترجمه گزيده «ميزان الحق شبهات و ردود» اثر علامه جعفر مرتضي عاملي را با ترجمه محمدعلي محسن زاده منتشر كرد.
از زمان ترويج افكار نوراني تشيع در جهان دشمنان اين آيين به مقابله با آن پرداختند و از هيچ جنايتي دريغ نكردند؛ دانشمندان و علماي شيعه را زنداني كردند و به بدترين شكل به شهادت رساندند؛ كتاب‌هايشان را سوزاندند تا فرهنگ شيعه به نسل‌هاي بعدي منتقل نشود، چون به اين هدف دست نيافتند، با دروغ و نيرنگ، افكار مسلمانان جهان را منحرف و شيعيان را بزرگ‌ترين خطر براي اسلامي معرفي كردند؛ از اين رو در سخن ناشر در اين باره چنين آمده است:
آنها تا آنجا پيش رفتند كه همگام با آمريكا و اسرائيل عناصر خود فروخته‌اي چون صدام را افتخار دانستند و در زمان كنوني نيز دست‌نشاندگاني به نام داعش در كشورهاي اسلامي ساختند و به تكفير و كشتن شيعيان روي آوردند تا به اين وسيله كوچ پيوستن به عقايد شيعي را خاموش كنند.
درست در عصر ارتباطات كه از طريق ماهواره و اينترنت مي‌توان به اطلاعات دورترين نقاط جهان دست يافت، از يك‌سو اتهامات فراواني به شيعه نسبت مي‌دهند، كتاب‌هاي بسياري تأليف و به زبان‌هاي گوناگون منتشر مي‌كنند و از سوي ديگر جلوي ورود كتاب‌هاي شيعه را به كشورهاي خود مي‌گيرند تا مسير آگاهي مردم را سد كنند.
براي بي اثر كردن اين توطئه و پاسخگويي به شبهات اين گروه، تاكنون آثار متعددي به چاپ رسيده است تا از منابع شيعي و سني به برخي از اين اتهامات پاسخ گفته شود. يكي از اين آثار، پرسش و پاسخ‌ها روشنگرانه، تأليف علامه جعفر عاملي به نام ميزان الحق است كه در كشورهاي عربي از آن استقبال شد. از اين رو فرازهايي از اين اثر را گزينش و به صوت ترجمه مفهومي، با عنوان عيار حقيقت در اختيار خوانندگان قرار دهيم.
اين كتاب شامل يازده فصل با عناوين: پيامبر اسلام(ص)، خلافت ولايت، امام علي(ع)، حضرت زهرا(س)، امام حسين(ع)، ائمه امامت، خلفاي سه‌گانه، اصحاب پيامبر(ص)، عايشه همسر پيامبر(ص) و عقايد شيعه و مهدويت است.
انسان عاقل همواره در مقابل حقيقت سر تسليم فرود مي‌آورد و سخن حق و برهان صحيح را، اگرچه خلاف نظر و ميل خود باشد، مي‌پذيرد؛ اين سنتي ديني و آموزه‌اي قرآني است كه انسان‌هاي با تقوا و مؤمن بايد تسليم آن گردند تا متقي و نيكوكار باشند، از اين رو علامه عاملي در اين باره چنين نوشته است:
متأسفانه برخي در تعامل با پيروان اديان ديگر، از جمله يهوديان، مسيحيان، بت‌پرستان، سكولارها، زباني خوش، بيان نرم و دلي پر مهر دارند و آن هنگام نوبت به شيعيان مي‌رسد از رو شمشير مي‌كشند و كمر همت مي‌بندند كه تمام توان خود را در يورش رايانه‌اي و تبليغاتي به عقايد رفتارهاي شيعه به كار برند و همچون جلادي سخت دل، بدانديش، بدخواه و كينه‌توز به ميدان مي‌آيند و رجزخوان بر طبل اختلافات مي‌كوبند و نعره مي‌كشند، آن چنانكه گويا مهم‌ترين وظيفه‌شان، دريدن و تكه‌تكه كردن شيعه و آلودن دست به خون اوست.
اما روش عملكرد شيعه از زمان رسول خدا تا امروز دقيقا خلاف اين بوده است؛ شيعيان عمل به معروف و پرهيز از منكر را سرلوحه كار خود قرار داده‌اند و به هنجار، با آرامش، در برخورد با مخالفان خود «كلمه طيبه» را به ميان آورده و «موعظه حسنه» را وظيفه خود دانسته‌اند و به «جدال احسن» عمل كرده‌اند.
وي در ادامه، هدف خويش را از تدوين اين كتاب، پاسخگويي به شبهات وهابيان عليه دين شيعه براي نسل جوان برشمرده و در اين باره گفته است:
بديهي است كه انسان عاقل نسبت به جوانان كه فرصت انتخاب مسير و تحقيق و بررسي را نيافته‌اند و تنها در فضاي تقليدي تنفس كرده‌اند، نگران باشد؛ جواناني كه شعارهايي پيچيده تحريك شده، با انديشه‌هاي فرقه‌گرايانه؛ در حصاري خود بافته از سخنان بي‌اساس محصور نگه داشته شده‌اند.
گمان ما آن است كه هدف از طرح و اشاعه اين شبهات، حفظ عقول و كادوپيچ شده و بسته مانده چنين جواناني است تا هيچ گاه به دنبال آن نباشند كه عقايد ديگران را مطالعه كنند يا مورد بررسي و تدقيق عالمانه قرار دهند.
اين كتاب پاسخي است به اين نگراني. اميد داريم كه خواننده اين نوشتار، در زدودن ابرهاي مه‌آلود و تعصب توفيق يابد و پنجره‌هايي از انديشه فضيلت را مقابل ديدگانش بگشايد تا نسيم خوش آن را به گوش عقل نيوش كند، تا نداي فطرت و وجدان خفته را بار ديگر بشنود.
در ميان عالمان معاصر، علامه جعفر مرتضي عاملي را بايد پژوهشگري كم نظيري دانست كه سلاست قلم او؛ در خدمت روش خاص پژوهشي تحليلي وي از تاريخ عقايد شيعه درآمده و آثار بس فاخري را پديد آورده است؛ از اين رو محسن‌زاده در مقدمه‌اي درباره هدف خويش از ترجمه اين اثر ارزشمند چنين نگاشته است:
اثر برجسته «ميزان الحق، شبهات و ردود» ايشان كه در پاسخ به شبهه‌پراكني وهابيت است، كتاب بي‌بديلي است. از اين رو هنگامي كه ترجمه گزيده اين اثر به بنده پيشنهاد شد، در پذيرش آن درنگ نكردم.
در جريان ترجمه حاضر نكات زير مد نظر مده بوده است:
از آنجا كه هدف مؤلف، ارائه پاسخ به شبهات مطرح شده در كتاب «أسئله قادت شباب الشيعة إلي الحق» بوده است، وي تك‌تك پرسش‌هاي طرح شده در كتاب را به ترتيت بيان كرده و به تفصيل پاسخ مي‌دهد كه حاصل آن، كتاب چهار جلدي «ميزان الحق شبهات و ردود» مشتمل بر بيش از هزار صفحه در قطع وزيري است.
اما هدف ما در ترجمه، پاسخ به كتاب مذكور نبوده، بلكه گزينشي از پرسش‌ها و شبهات و معاصر وهابيت و ارائه پاسخ‌هاي آن بوده است. بنابراين: پرسش‌هاي تكراري و يا كم اهميت حذف شده است؛ لذا حجم اثر نصف كتاب عربي شده است.
علامه جعفري، پرسش‌ها را به ترتيب شماره آورده‌اند و پاسخ داده‌اند؛ اما ما در اين كتاب، ترتيب پرسش‌ها را به هم زده‌ايم و مطابق فصل‌بندي موضوعي و مسأله‌محور، پرسش‌ها را در فصول يازده‌گانه كتاب جاي داده‌ايم؛ بنابراين ترتيب عددي خود از دست داده‌اند و مطابق موضوعات چينش شده‌اند.
يكي از نقاط بارز مؤلف، حفظ ادب و گفتار و تخاطب، در مقام پاسخگويي به شبهات است، لذا در ترجمه اثر نيز رعايت ادب دروني ديني و بين مذهبي شده است و خواننده گرامي، تنها در متن پرسش‌ها، گاه شاهد عبارت وقيحانه و خارج از نزاكت اسلام خواهد بود؛ چرا كه متن پرسش، ترجمه دقيق عبارت نگاشته شده وهابيان است كه براي رعايت امانت در نقل، عينا به فارسي ترجمه شده است.
همچنين علامه جعفر عاملي در خاتمه و در نتيجه گيري اين كتاب چنين آورده است:
تلاش ما در اين كتاب بر آن بوده است كه از مقابله به مثل خودداري كنيم و نسبت به كساني كه در حق ما ستم روا داشته‌اند، با عفو و گذشت برخورد كنيم و در مقابل سخنان تند و گزنده، شيوه تحريك، مسخره‌كردن طرف مقابل، اتهام واهي و دروغين رفتاري كريمانه و مطابق مبادي با اسلام داشته باشيم.
به نظر مي‌رسد سبب بروز برخوردهايي از سوي آنان، اين است كه دشنام و ناسزاي مستقيم و بي‌پرده به علي(ع) و اهل بيت طاهرينش(ع) كه از سوي معاويه پايه‌گذاري شده است به هيچ وجه قابل توجيه نيست.
گفتني است، نشر مشعر كتاب حقيقت عيار را در قطع رقعي و 812 صفحه منتشر كرده است.
آثار و كتاب‌هاي حوزه نمايندگي ولي‌فقيه در امور حج‌وزيارت را مي‌توان آنلاين و رايگان از كتابخانه تخصصي پايگاه حج دريافت كرد.




نظرات کاربران