اردوغان: سازمان ملل باید قدس را شهری اشغال شده بنامد اردوغان: سازمان ملل باید قدس را شهری اشغال شده بنامد اردوغان: سازمان ملل باید قدس را شهری اشغال شده بنامد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اردوغان: سازمان ملل باید قدس را شهری اشغال شده بنامد اردوغان: سازمان ملل باید قدس را شهری اشغال شده بنامد اردوغان: سازمان ملل باید قدس را شهری اشغال شده بنامد اردوغان: سازمان ملل باید قدس را شهری اشغال شده بنامد اردوغان: سازمان ملل باید قدس را شهری اشغال شده بنامد

اردوغان: سازمان ملل باید قدس را شهری اشغال شده بنامد

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن تاکید بر اینکه قدس خط قرمز این کشور است، اعلام کرد، زمان آن رسیده که جهان "کشور فلسطین" را برای تغییر معادلات فعلی به رسمیت بشناسد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، شبكه اسكاي نيوز عربي نوشت: رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه امروز (چهارشنبه) در نشست فوق‌العاده سازمان همكاري اسلامي در استانبول با بيان اينكه استانبول برادر قدس است، اعلام كرد: ما امروز براي بررسي تجاوزاتي كه عليه مردم فلسطين و قدس رخ داده اينجا جمع شديم. قدس شهري تحت اشغال اسرائيل است و نبايد شاهد چنين تصميماتي از سوي هر كشوري با هر جايگاه و اعتباري باشيم. تصميم ترامپ مخالف قوانين بين‌المللي است و اسرائيل تنها طرفي است كه آمريكا را در اين تصميم تاييد كرده است.
وي گفت: همه كشورهاي جهان از جمله پاپ فرانسيس، رهبر كاتوليك‌هاي جهان مخالفت خود را با اين تصميم آمريكا اعلام كردند. من هم به عنوان رئيس دوره‌اي نشست سازمان همكاري اسلامي بارها گفته و باز هم مي‌گويم اين تصميم نادرست به معناي مجازات فلسطيني‌هايي است كه خواهان صلح هستند. اگر به نقشه فلسطين و اسرائيل نگاه كنيم مي‌بينيم اشغالگرهاي اسرائيل و كاهش اراضي فلسطيني از سال 1948 به مراتب ادامه داشته و متاسفانه اراضي اسرائيلي چند برابر اراضي فلسطين شده است. نقشه فلسطين و اسرائيل نشان مي‌دهد اسرائيل دولتي اشغالگر و تروريست است.
اردوغان در ادامه به اقدامات جنايت كارانه صهيونيست‌ها عليه مردم فلسطين اشاره كرده و گفت: نيروهاي صهيونيستي به يك طفل 10 ساله حمله برده و او را در دادگاه محاكمه و به زندان مي‌برند يا اينكه يك مادر را به زور از كودكش جدا مي‌كنند و اينها نشان مي‌دهد كه اسرائيل ماهيتي تروريستي دارد. تصميمي كه ترامپ درباره قدس گرفت در واقع جايزه‌اي به اشغالگري‌هاي اسرائيل، محاصره، تخريب منازل فلسطيني‌ها، سلب اراضي و دارايي‌هاي فلسطيني‌ها و قتل و كشتار مردم مظلوم فلسطين توسط اسرائيل است. آمريكا گرچه كشوري بزرگ و قوي و داراي تسليحات و ارتشي قوي است اما آنچه كه به كشورها جايگاه مي‌دهد مساله حق است. آمريكا كه مدتي است كنار كسي ايستاده كه خواهان صلح است مواضع متنقاضي با اين مساله دارد. همانطور كه در سوريه هم شاهد اين مساله بوديم.
وي تاكيد كرد: تصميم ترامپ هيچ چيز را عوض نمي‌كند. ما اجازه نمي‌دهيم قدس تقسيم شود. نمي‌توانيم در قبال اين تحولات دست بسته بنشينيم. تصميم ترامپ به مثابه نابودي انسانيت و ضربه سختي به فرهنگ و تمدن و نيز نقض قوانين بين‌المللي است.
رئيس‌جمهور تركيه تصريح كرد: تا وقتي راهكار عادلانه‌اي براي فلسطين پيدا نشود صحبت از صلح در جهان ممكن نيست. آمريكا با اقدامات نادرستش باعث پيامدهاي خطرناكي در منطقه شده به جاي اينكه صلح را در جهان برقرار كند. من مي‌خواهم از همين جا از همه به خصوص پاپ به خاطر رجوع به عقل و منطق در مساله فلسطين و شجاعت و انصافشان تشكر كنم و از فلسطيني‌هايي كه حتي لحظه‌اي از مساله عادلانه فلسطين دست نكشيدند تقدير مي‌كنم.
وي ادامه داد: از همه كشورهاي جهان كه به قوانين بين‌المللي پايبند هستند مي‌خواهم از مساله فلسطين حمايت كنند و اعلام مي‌كنم آنكارا از اصرار و پافشاري براي تشكيل كشور مستقل فلسطين عقب نمي‌كشد. تاكيد مي‌كنم قدس خط قرمز ماست و اين شهر و مقدساتش سرزمين ابدي مسلمانان باقي خواهند ماند و ما تا ابد كنار مردم فلسطين هستيم و لحظه‌اي از حمايت فلسطين دست نمي‌كشيم.
اردوغان تاكيد كرد: زمان به رسميت شناختن كشور فلسطين جهت تغيير معادلات فعلي فرا رسيده است. سازمان ملل بايد قدس را شهري اشغال شده بنامد و اقدامات عملي براي تشكيل كشور مستقل فلسطين را اتخاذ كند. همچنين بايد مقدمات پيوستن فوري فلسطين به سازمان‌هاي بين‌المللي محقق شود. من نيز از آمريكا مي‌خواهم از اين تصميم تحريك آميز صرف نظر كرده و تنها به نقش ميانجي در مسائل اين چنيني اكتفا كند.
ايسنا


| شناسه مطلب: 72170




قدس



نظرات کاربران