راز نمازهای طولانی پیامبراکرم(ص) چه بود؟ راز نمازهای طولانی پیامبراکرم(ص) چه بود؟ راز نمازهای طولانی پیامبراکرم(ص) چه بود؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
راز نمازهای طولانی پیامبراکرم(ص) چه بود؟ راز نمازهای طولانی پیامبراکرم(ص) چه بود؟ راز نمازهای طولانی پیامبراکرم(ص) چه بود؟ راز نمازهای طولانی پیامبراکرم(ص) چه بود؟ راز نمازهای طولانی پیامبراکرم(ص) چه بود؟

راز نمازهای طولانی پیامبراکرم(ص) چه بود؟

در حالات پیامبر(ص) می‌خوانیم که آن قدر براى نماز و عبادت مى‌ایستاد که پاهایش ورم مى‌کرد. به آن حضرت(ص) عرض شد: چرا خود را این‌گونه زحمت مى‌دهى؟ پیغمبر(ص) در پاسخ فرمود: آیا بنده سپاسگزار خدا نباشم؟!

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، نقش و اهميت نماز در دين نشان دهنده عظمت و استحكام اين حبل متين و ريسمان استوار ميان زمين و آسمان است. ريسمان ديگر اعمال ارزشي براي صعود انسان به افق بلند سعادت كافي نيست، ولي نردبان نماز، افزون بر آن كه به تنهايي وسيله عروج است، مي‌تواند ثقل و سنگيني بقيه اعمال را نيز متحمل شود.
رضا اخوي كارشناس مركز تخصصي نماز در كتاب «ثانيه‌هاي انس» يكي از مهم‌ترين راهكارهاي انس با نماز و چشيدن لذت نمازگزاري را تقويت خداباوري و دلدادگي مي‌داند و در خصوص دومين راهكار انس با نماز مي‌نويسد:
يكي از ويژگي‌هاي بارز انسان، فقر ذاتي و نيازمندي هميشگي او نسبت به خالق هستي است، به فرموده پروردگار «يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَي اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ»؛ شما به خداوند نيازمند هستيد و او از شما بي نياز است.
حال كه او «غني» است كه هست، «غني» و هيچ نياز و احتياجي ندارد، امر، فعل و رهنمود او، به جز حكمت و كرم به مخلوق نيست.
*زبان حال مخلوق
همه انسان‌هايي كه با حقيقت وجود خود آشنا هستند، نياز خود را مي‌دانند و موظف به سپاسگزاري و تشكر از كسي كه به آنان نعمت و تحفه‌اي عطا كرده مي‌دانند و اين قدرشناسي نوعي زبان حال است كه نشانگر لياقت هديه گيرنده است..
اين قدرشناسي و درخواست تداوم عنايت، زماني رنگ جدي‌تري به خود مي‌گيرد كه همه چيز انسان وابسته به او باشد و بر پايه عنايات و توجهات او قرار داشته باشد.
خدايي كه ولي نعمت ماست و هرچه داريم از لطف و عنايت و احسان اوست و همه جيره خوار خوان كَرَم او هستند و اگر لحظه و آني دست عنايت خويش را از سر بندگان بردارد، همه به فلاكت و بدبختي خواهند افتاد.
فضل خداي را كه تواند شمار كرد؟/ يا كيست آنكه شكر يكي از هزار كرد؟...
الوان نعمتي كه نشايد سپاس گفت/ اسباب راحتي كه نشايد شمار كرد
*تلألؤ قرآن
سوره‌هاي فراواني همانند «الرّحمن» و «روم» پر است از ياد آلا و نعمت‌هاي الهي «قُلْ مَن يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ قُلِ اللهُ»؛ بگو چه كسي از آسمان‌ها و زمين روزي‌تان مي‌دهد؟ بگو: خدا! (سوره سبا، آيه 24).
سخن نهايي را خداوند در اين آيه بيان كرده است: «وَ إِن تَعُدُّواْ نِعْمَةَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا»؛ و اگر نعمت‌هاي خدا را بشماريد، هرگز نمي‏توانيد آن را احصا كنيد، خداوند غفور و رحيم است.
اميرمؤمنان(ع) در ناتواني انسان از حمد خدا و شمارش نعمت‌هايش مي‌فرمايد: «اَلْحَمْدُلِلَّهِ اَلَّذِي لاَ يَبْلُغُ مِدْحَتَهُ اَلْقَائِلُونَ وَلاَ يُحْصِي نَعْمَاءَهُ اَلْعَادُّونَ»؛ خداوندي را سپاس كه گويندگان هرگز به كنه مدح و ثناي او نمي‌رسند و شمارندگان، نعمت‌هاي او را نمي‌توانند بشمارند».
مهرباني و لطف و كرم الهي، از زبان مبارك امام عارفان امام حسين(ع) شنيدني است: «مرا نشو و نما دادي و پيش از اين نيز بـه من مهر ورزيدي، به وسيله رفتار نيكويت و نعمت‌هاي شايانت كه پديد آوردي خلقتم را از مني ريخته شده و جايم دادي در سه پرده تاريكي (مشيمه و رحم و شكم) ميان گوشت و خون و پوست و گـواهـم نساختي در خلقتم و واگذار نكردي به من چيزي از كار خودم را سپس بيرونم آوردي بدانچه در علمت گذشته بود، از هدايتم به سوي دنيا خلقتي تمام و درست و در حال طفوليت و خردسالي در گهواره محافظتم كردي و روزيم دادي از غذاها شيري گـوارا و دل پرستاران را بر من مهربان كردي و عهده‌دار پرستاريم كردي مادران مهربان را و از آسيب جنيان نگهداريم كردي و از زيادي و نقصان سالمم داشتي، پس برتري تو اي مهربان و اي بخشاينده. *نماز و حس نيازمندي
اقامه نماز نوعي قدرشناسي به درگاه خالق كريمي است كه لحظه به لحظه عنايتش را بر ما مستدام مي‌دارد و انسان با عبادت خود، ضمن سپاسگزاري از نعمت‌هاي موجود، جبهه شكر به درگاه الهي مي‌سايد، از اين رو در حالات پيامبر گرامي(ص) مي‌خوانيم كه آن قدر براي نماز و عبادت مي‌ايستاد كه پاهايش ورم مي كرد، آن قدر نماز شب مي‌خواند كه چهره‌اش زرد مي‌شد، به آن حضرت عرض شد: چرا خود را اين گونه زحمت مي‌دهي؟
حضرت در پاسخ فرمود: «افلا اكون عبداً شكوراً»؛ آيا بنده سپاسگزار خدا نباشم؟!


| شناسه مطلب: 72249




پيامبر اكرم نماز



مطالب مرتبط

نظرات کاربران