ارادت هنرمندان شیرازی در حرم مطهر امامین عسکریین ارادت هنرمندان شیرازی در حرم مطهر امامین عسکریین ارادت هنرمندان شیرازی در حرم مطهر امامین عسکریین بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ارادت هنرمندان شیرازی در حرم مطهر امامین عسکریین ارادت هنرمندان شیرازی در حرم مطهر امامین عسکریین ارادت هنرمندان شیرازی در حرم مطهر امامین عسکریین ارادت هنرمندان شیرازی در حرم مطهر امامین عسکریین ارادت هنرمندان شیرازی در حرم مطهر امامین عسکریین

ارادت هنرمندان شیرازی در حرم مطهر امامین عسکریین

کمک های مردم دیار فارس از روی عشق و علاقه شان به بیت آقا امام زمان (عج) در شهرمقدس سامرا و هنر دستان هنرمندان چیره دست باز در هم آمیخت تا بار دیگر اتفاقی شیرین را در بقعه آسمانی رقم بزند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج؛ستادبازسازي عتبات عاليات با هدف فراهم كردن فضايي معنوي براي آرامش زوار ائمه بزرگوارمان اقدام به ساخت درب ها و پنجره ها، ضريح ها و صحن ها و... مي كند تا انسان هايي كه دل در گرو اهل بيت (ع) دارند و به زيارت امامان بزرگوار خود مي روند در كمال آسايش و آرامش و در بهترين شرايط با امامين عسكريين (ع) خلوت كنند و راز دل گويند.
هنرهايي از قبيل درودگري، آينه كاري ، مقرنس كاري ، خاتم كاري ، قلم زني ، معرق كاري ، منبت كاري و ..... از جمله اين هنرهاست كه با ظرافت هرچه تمام تر در باشكوه تر شدن حرم مطهر امام هادي (ع) و امام حسن عسكري (ع) بكار رفته است تا دشمنان تشيع بدانند كه اگرصدبار ديگر آن بقعه متبرك را تخريب كنند باز ما با اشك چشمانان آن بارگاه نور را زيباتر و باشكوه تر از گذشته خواهيم ساخت.
هنر آينه كاري شيراز صفا بخش حرم امامين عسكريين(ع)
يكي از هنرهاي بكار رفته در حرم مطهر امامين عسكريين (ع) هنر آينه كاري است . ايرانيان از ديرباز آب و آينه را به‌عنوان نمادي از روشنايي، نور و پاكيزگي مي‌دانسته‌اند و به كار بردن قطعات آيينه در بناها، ساخت حوض و آب‌نما در بناها و ساختمان‌ها نيز بر همين باور بوده است.
هنر آينه‌كاري شيراز به دليل برخورداري از كيفيت و مرغوبيت بالا شهرت خاصي در تمامي دنيا دارد و زيبايي اين هنر را مي توان در حرم امامان معصوم خصوصاً امام هادي (ع) و امام حسن عسكري (ع) در سامرا ديد.
انجام كل آينه كاري حرم مطهر از جمله آينه كاري بالاي ضريح مطهر ، رواق ها و صحن ها با استفاده از نقوش ايراني اسلامي از جمله افتخارات هنرمندان شيراز بر آستان ائمه معصومين (ع) در سامرا است كه هر زائري را كه بر آن بارگاه بهشتي وارد مي شود جذب خود مي كند.
4 صندوق مرقد خاتم كاري شده هديه به پيشگاه امامين عسكريين (ع)
خاتم كاري هم يكي ديگر از هنرهايي است كه ريشه در آب و خاك شيراز دارد . هنري خاص، كه سبك و سياقي ويژه داشته و به لحاظ زيبايي، ديده‌نوازي و البته ارزش، با ساير خاتم‌ها، قابل تفريق است و جمع ناپذير و هنرمند خاتم‌كار، مجموعه‌اي از هنرها را در خود دارد، منبت، نجاري، حكاكي، نقاشي و ... بايد رنگ‌ها را بشناسد و چوب‌ها را هم، بايد هندسه بداند و قرينه‌سازي را با هوشياري اجرا كند.
خاتم‌كار، سرشار از ذوق است و سرزندگي، علم نقوش هندسي را خوب مي‌داند و با بهره‌بردن از چوب و استخوان و فلز، تلفيقي خلق مي‌كند كه ديده‌ات پر از لذت مي‌شود و لبخندي دلنشين، چهره‌ات را متبسم خواهد كرد ، اين هنر زيبا و اصيل كه زاده تفكر خلاقانه هنرمندان شيرازي است، بيشتر از 10 قرن سابقه دارد، آن روزهايي كه منبر خاتم مسجد جامع عتيق را دستان هنرمند خاتم‌كاران شيراز ساختند.
حال اين هنر به خدمت آمده است در ساخت 4 صندوقچه مطهر براي روي قبر امام هادي (ع) ، امام حسن عسكري(ع) ، حضرت نرگس خاتون (س) و حضرت حكيمه خاتون (س) تا عرض ارادتي باشد به ساحت مقدس نورهاي آسماني.
در اين صندوقچه هاي مطهر چوب ساج به عنوان چوب بدنه و چوب هاي فوفل ، عناب و فلز برنز و استخوان شتر به عنوان اجزاء اصلي تشكيل دهنده هنرخاتم بر دور اين اثر هنري نقش بسته اند و هم اكنون با قرارگرفتن بر روي قبور مطهر پدربزرگ ، پدر ، مادر و عمه بزرگوار امام زمان (عج) نشان ارادتي است از اهالي سومين حرم اهل بيت (ع) در ايران اسلامي .
براي ساخت اين صندوقچه ها از گره و خاتم 5 به نام پنج تن آل عبا ، 8 به نام امام هشتم حضرت علي ابن موسي الرضا (ع)، 10 به نام امام دهم امام هادي (ع) استفاده شده است . طول كار 1 متر 85 سانتي متر ، عرض 2 متر و ارتفاع 2 متر و 20 سانتي متر است و در طول مدت 4 سال توسط اساتيد خاتم كاري شيرازي استاد جلال غلامي و مرحوم استاد حاج محمد ستايش ساخته و تقديم آستان مقدس آن امامان همام شد.




نظرات کاربران