کتاب موزه‌های آستان قدس رضوی منتشر شد کتاب موزه‌های آستان قدس رضوی منتشر شد کتاب موزه‌های آستان قدس رضوی منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کتاب موزه‌های آستان قدس رضوی منتشر شد کتاب موزه‌های آستان قدس رضوی منتشر شد کتاب موزه‌های آستان قدس رضوی منتشر شد کتاب موزه‌های آستان قدس رضوی منتشر شد کتاب موزه‌های آستان قدس رضوی منتشر شد

کتاب موزه‌های آستان قدس رضوی منتشر شد

کتاب «موزه‌های آستان قدس رضوی» تالیف حشمت کفیلی توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و با همکاری سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی منتشر شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج از روابط‌عمومي پژوهشگاه ميراث‌فرهنگي و گردشگري، كتاب «موزه‌هاي آستان قدس رضوي» با همكاري مريم حبيبي قايني بايگي و محمدرضا شاهرودي‌زاده در دو بخش تاليف شده كه در بخش نخست، تاريخچه شكل‌گيري موزه در آستان قدس رضوي و در بخش دوم كتاب گنجينه‌هاي آستان قدس رضوي معرفي شده است.
مطالب اين كتاب در 14 فصل درباره تاريخ حرم رضوي، قرآن و نفايس، تمبر و اسكناس، هداياي حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي، فرش و منسوجات، نجوم و ساعت، ظروف، سلاح‌هاي سرد و گرم، هنرهاي تجسمي، آبزيان و موجودات دريايي، موزه مردم‌شناسي حمام مهدي‌قلي‌بيگ، سكه، آثار اهدايي استاد محمود فرشچيان و مدال و نشان نگاشته شده است.
در پيش‌گفتار كتاب به‌قلم سيداحمد محيططباطبايي، مشاور پژوهشگاه ميراث‌فرهنگي و گردشگري آمده است: قديمي‌ترين كتابخانه و موزه برجاي‌مانده در سرزمين ايران، مجموعه كتابخانه و موزه آستان قدس رضوي است كه بنا بر سنت حسنه وقف پا گرفته و عمر آن از هزار سال افزون است.
در ادامه پيش‌گفتار آمده است: در حال حاضر بزرگ‌ترين مجموعه قرآن‌هاي خطي جهان، (متجاوز از 20هزار نسخه) كه از اهميتي بي‌نظير در جهان اسلام و در ميان موزه‌هاي سراسر دنيا برخوردار است، در آستان قدس رضوي موجود [است] و نگهداري مي‌شود. همچنين مجموعه مهم و كم‌نظيري از ادوات نجومي و اسطرلاب‌ها و اشياي نفيس و بي‌رقيب ديگري همچون انواع شمشيرهاي مرصع، قنديل‌هاي طلا و مرصع و كتيبه‌هاي طلاي دوره صفويه و درهاي چوبي منبت و مرصع مربوط به حرم مطهر حضرت رضا عليه‌السلام و ديگر آثاري كه در گذر قرن‌ها توسط علماي ديني و مشاهير فرهنگ و ادب، مردم عادي، خادمان، شاهان و سرداران فاتح و مجموعه‌داران به اين آستان اهدا شده و برخي از آن‌ها در موزه‌ها در معرض نمايش قرار دارد.
موزه‌هاي آستان قدس رضوي يكي از بزرگترين مجموعه‌هاي موزه‌اي در ايران است كه بناهاي تاريخي آن جلوه گر 6 قرن تزئينات و معماري دوره اسلامي و اشياي تاريخي آن نشان دهنده انواع هنرها و صنايع دستي ساخته شده طي ده قرن گذشته است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران