دکتر ولایتی در دیدار با رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق:

روابط ایران و عراق راهبردی است دکتر ولایتی در دیدار با رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق:

روابط ایران و عراق راهبردی است دکتر ولایتی در دیدار با رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق:

روابط ایران و عراق راهبردی است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دکتر ولایتی در دیدار با رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق:

روابط ایران و عراق راهبردی است دکتر ولایتی در دیدار با رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق:

روابط ایران و عراق راهبردی است دکتر ولایتی در دیدار با رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق:

روابط ایران و عراق راهبردی است دکتر ولایتی در دیدار با رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق:

روابط ایران و عراق راهبردی است دکتر ولایتی در دیدار با رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق:

روابط ایران و عراق راهبردی است
دکتر ولایتی در دیدار با رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق:

روابط ایران و عراق راهبردی است

علی اکبر ولایتی در دیدار همام حمودی، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق اظهار داشت: همواره با اشتیاق با بزرگان و برادران مجلس اعلای عراق دیدار می کنیم و سابقه طولانی و دوستانه بین ما و مجلس اعلای عراق شناخته شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل گفت: بدون ترديد رابطه ميان ايران و عراق راهبردي است و در طي دوران سال هاي آزادي مردم عراق از حاكميت ديكتاتوري رژيم بعث، اين دو ملت با يكديگر روابط بسيار خوبي داشتند و تاكنون هم اينطور بوده و افزايش هم داشته است.
ولايتي افزود: پيروزي هاي متوالي نيروهاي مردمي و امنيتي عراق را تبريك مي گوييم و خدا را شكر كه سرزمين عراق از لوث وجود تروريست ها و وابستگان بيگانه پاك شد. مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل در پاسخ به سوالي در خصوص واكنش هيأت نظارت بر برجام در مورد احتمال خروج امريكا از برجام، گفت: دست ايران كاملا باز، و همه گزينه ها روي ميز است. علي اكبر ولايتي افزود: اين درست نيست كه برخي از متحدان امريكا بر برجام تاكيد كنند ولي خود امريكا اقدام ديگري را انجام دهد و عملا يكطرفه، طرف مقابل از برجام سود ببرد اما تنها ايران يكطرفه به مواردي كه در برجام تعهد كرده است پايبند باشد.
وي ادامه داد: نكته ديگر اين است كه نكات لازم در برجام پيش بيني شده است كه چه بايد كرد و از آن محكم تر قانون مجلس است كه در مورد مسائل هسته اي ايران ملاك عمل ما خواهد بود.
رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق نيزدر اين ديدار اظهار داشت: بايد از رهبر انقلاب اسلامي ايران، دولت و ملت ايران به دليل مواضع تاريخي آنان در قبال ملت عراق براي رويارويي با ظلم و تجاوزي كه در عراق حاكم بود، قدرداني كنيم.
همام حمودي افزود: همچنين بايد براي به دست آوردن آزادي و سرنگوني دولت ستمگر عراق و به دليل حمايتي كه از نظام دموكراتيك فعلي ما دارند قدرداني كنيم.
همام حمودي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران نخستين كشور همسايه اي بود كه نظام جمهوري عراق را به رسميت شناخت و همواره در كنار ملت عراق ايستاد، گفت: از رهبر معظم انقلاب، دولت و ملت ايران به دليل حمايت از عراق در برابر داعش به منزله يك سرطان خطرناك تقدير مي كنيم.
رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران درب هاي خود را براي كمك به كشور ما گشود و مشخص نبود اگر كمك هاي ايران نبود چه سرنوشتي در انتظار ما بود.
حمودي ادامه داد: رژيم سابق موانع و مشكلاتي را براي پيوند دو كشور ايجاد كرده بود و پس از سقوط رژيم سابق و گشايش درب هاي روابط و مناسبات ميان دو كشور، روابطي كه دو ملت با يكديگر ايجاد كردند از جمله راهپيمايي اربعين و زيارت مردم عراق از امام رضا (ع)، مي بينيم كه ملت عراق واقعا اين روابط را ارج مي نهد.
وي گفت: مردم عراق مايلند از تجربه بسيار گرانقدر جمهوري اسلامي ايران كه توانسته است كشور پيشرفته و امني را ايجاد كند، استفاده كنند. آرزوي امريكايي ها براي جدا كردن كردستان سوريه محقق نخواهد شد مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل در پاسخ به سوالي در مورد تلاش امريكايي‌ها براي جدا كردن كردستان سوريه از اين كشور گفت: محور مقاومت از تماميت ارضي سوريه حمايت مي‌كند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري صداوسيما، علي اكبر ولايتي در ادامه نشست خبري خود پس از ديدار رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق افزود: سناريوي امريكايي‌ها اين بود كه عراق را به سه قسمت شيعه، كردي و سني تجزيه كنند، ولي جامعه عراق با اين فكر مخالفت كرد و در همين چارچوب ، امريكايي‌ها اجرايي كردن اين نقشه را به آينده موكول كردند.
وي تأكيد كرد: آنها در آينده نيز در اين زمينه به موفقيتي دست نخواهند يافت؛ چراكه مردم و ارتش عراق، نيروهاي مردمي و دولت اين كشور همگي حضور دارند و با اين موضوع مخالف هستند. بنابراين امريكايي‌ها در مورد تجزيه عراق به نتيجه‌اي نخواهند رسيد.
ولايتي ادامه داد: در مورد سوريه نيز امريكايي‌ها مايل نبودند كه ارتباطي بين سوريه و عراق ايجاد شود و شهر بوكمال را سدي در اين خصوص مي ديدند ولي با كمك نيروهاي سوري و عراق و جريان مقاومت، امريكايي‌ها دماغشان به خاك ماليده شد و داعش شكست خورد.
وي افزود: امريكايي‌ها در شرق فرات پايگاه هايي زدند و مي خواهند مقدمه جدا شدن كردستان سوريه را از اين كشور فراهم كنند ولي اين آرزويي است كه محقق نمي‌شود.
ولايتي با بيان اينكه آنها قريب هفت سال است كه عليه سوريه مي جنگند و برخي از مزدوران خود از جمله بلك واتر را به اين منطقه آورده‌اند كه حكومت سوريه را از بين ببرد ولي موفق نشدند، ادامه داد: تجربه نيز نشان مي‌دهد كه امريكايي ها در اجراي اين طرح موفق نمي‌شوند و سوريه متحد و يكپارچه باقي مي ماند.
وي افزود: محور مقاومت از تماميت ارضي سوريه حمايت مي‌كند.
وزير امور خارجه پيشين كشورمان همچنين به گفتگوهاي مطرح شده در ديدارش با رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق اشاره كرد و گفت: پيروزي هاي ارتش و همچنين نيروهاي مردمي عراق در راستاي آزادسازي كامل اين كشور از وجود گروه‌هاي تروريستي بسيار مهم بود، ما اين پيروزي را بار ديگر تبريك گفتيم.
مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل با تاكيد بر اينكه رابطه ايران و عراق مبتني بر حسن همجواري و راهبردي است، به نقش مجلس اعلاي اسلامي عراق و تحولات چند سال اخير در اين كشور اشاره كرد و گفت: مجلس اعلا نقش مهمي در پيروزي مردم عراق داشت.
ولايتي همچنين به افزايش تعاملات ايران و عراق در عرصه‌هاي مختلف در چند سال اخير اشاره كرد و گفت: در حال حاضر حجم تجارت دو كشور 15 ميليارد دلار است.
وي به ارتباط فرهنگي دو ملت ايران و عراق نيز اشاره كرد و افزود: مراسم اربعين و راهپيمايي اربعين مصداق روشني از رابطه فرهنگي دو كشور است. در مراسم اربعين صدها هزار نفر ايراني به عراق مي روند و مردم عراق نيز براساس اعتقادات و ديدگاه‌هاي خود از اين زوار استقبال مي‌كنند.
ولايتي همچنين به مصوبه اخير مجلس عراق در مورد قدس و تاكيد اين مجلس مبني بر اينكه قدس پايتخت هميشگي فلسطين است اشاره كرد و گفت: نمايندگان مجلس عراق با تصويب چنين موضوعي با تصميم اخير ترامپ مبني بر انتقال سفارت اين كشور از تل‌آويو به قدس مخالفت كردند.
وي در پايان با اشاره به عزم مقامات دو كشور براي گسترش روابطشان در عرصه‌هاي مختلف تاكيد كرد: رابطه ايران و عراق اميدبخش است. همام حمودي: امريكا به دنبال تجزيه سوريه و جدا كردن منطقه كردنشين آن كشور است
رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق با بيان اينكه مقطع كنوني تجزيه عراق به ضرر امريكا بود، گفت: امروز امريكا به دنبال تجزيه سوريه و جداكردن منطقه كردنشين آن كشور است.
همام حمودي پس از ديدار با علي اكبر ولايتي مشاور امور بين الملل رهبر معظم انقلاب اسلامي در نشست خبري مشترك اظهار كرد: در ديدار خود پيروزي هاي اخير را مورد بحث قرار داديم و همينطور درخصوص اوضاع منطقه گفتگو كرديم، البته در خصوص نقش ايران در قبال بحث قدس و سياست امريكا درقبال آن گفتگو كرديم.
وي در خصوص انتخابات پيش روي مجلس عراق افزود: ائتلاف ملي عراق در جلسه اخير خود درخصوص مشكلات انتخابات گفتگوهاي خوبي انجام داده است و ما تلاش مي كنيم طبق قانون اساسي اين مسائل دنبال شود، البته بايد مطابق با زمانبندي خودش پيش برود.
همام حمودي در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه موضع شما در قبال اين مسأله كه امريكايي ها قصد جداسازي منطقه كردستان سوريه را دارند، چيست، گفت: امريكايي ها پيشتر هم مي خواستند عراق را تجزيه كنند اما با توجه به اينكه در آن بازه زماني كه بحث همه پرسي و استقلال منطقه كردستان مطرح شد، تروريست ها در آن كشور بودند، از اين مسأله صرف نظر كردند.
رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق تصريح كرد: نظر امريكايي ها بر اين بود كه عراق را به سه قسمت شيعه، كرد و سني تقسيم كنند كه به اين خواسته خود نرسيدند؛ چرا كه به تصور آنها در آن مقطع زماني تجزيه عراق به ضرر امريكا بود، بنابراين آنها تصميم گرفتند اين خواسته خود را به تاخير بيندازند.
وي در پايان افزود: امريكايي ها همچنين به دنبال تجزيه سوريه و جدا كردن منطقه كردنشين آن كشور هستند و از آنجا كه مي خواهند در خصوص آينده سوريه اعمال نظر كنند، اين مسأله را به جد پيگير هستند اما همانطور كه در عراق هم موفق به اين كار نشدند، در خصوص سوريه هم موفق نخواهند شد.


| شناسه مطلب: 72711




عراق ايران



نظرات کاربران