کارگاه هنر اسلامی در معماری حرم مطهر رضوی برگزار شد کارگاه هنر اسلامی در معماری حرم مطهر رضوی برگزار شد کارگاه هنر اسلامی در معماری حرم مطهر رضوی برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کارگاه هنر اسلامی در معماری حرم مطهر رضوی برگزار شد کارگاه هنر اسلامی در معماری حرم مطهر رضوی برگزار شد کارگاه هنر اسلامی در معماری حرم مطهر رضوی برگزار شد کارگاه هنر اسلامی در معماری حرم مطهر رضوی برگزار شد کارگاه هنر اسلامی در معماری حرم مطهر رضوی برگزار شد

کارگاه هنر اسلامی در معماری حرم مطهر رضوی برگزار شد

کارگاه آموزشی تخصصی «فلسفه معماری و هنر اسلامی با تأکید بر معماری حرم مطهر رضوی» توسط مدیریت زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی برگزار شد

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني حج از مشهد مقدس، در اين كارگاه آموزشي حجت‌الاسلام‌والمسلمين مهدي همازاده ابيانه؛ مدرس دانشگاه در آمريكا، ضمن بررسي «مباني نظري و علمي معماري اسلامي» به تشريح سازه‌ها در حرم مطهر رضوي پرداخت.
وي معماري حرم مطهر رضوي را جلوه‌اي زيبا از هنر اسلامي توصيف كرد و گفت: هر زائر و دلداده‌اي كه به‌قصد زيارت پا به اين حرم آسماني و قدسي مي‌گذارد، مسحور عظمت معماري اين بناي روحاني مي‌شود.
حجت‌الاسلام همازاده ابيانه افزود: هنرهاي به‌كاررفته در اين مكان مقدس نمايانگر اوج و عظمت هنر اسلامي است و علاوه بر اين سحرانگيزي داراي معمايي شگفت است كه در پس اين بناي عظيم و معنوي نهفته شده است.
اين استاد دانشگاه بابيان اينكه زيباشناسي در سنت فكري ما شكاف جدي با زيباشناسي در دوره مدرنيته دارد، تصريح كرد: ازآنجاكه انسان فطرتاً دوست دار زيبايي است، هر انساني مجذوب سازه‌ها و بناهاي زيباي اين اماكن مقدس مي‌شود.
وي افزود: در معماري حرم مطهر رضوي مسلمانان سعي كرده‌اند از معماري اسلامي بهره بگيرند و آن را به حقيقت ارجاع دهند و سازه‌ها تا حدي زيادي اين مفهوم را به مخاطب منتقل كرده است.
حجت‌الاسلام همازاده ابيانه اضافه كرد: در معماري اسلامي اماكن مقدس مي‌توان خضوع و خشوع و ارادت معماران مسلمان را به‌وضوح مشاهده كرد، اين در حالي است كه معماري مدرن ساختارشكنانه است و بيشتر سازه‌هاي غيرمنظم و غير منتظم را به نمايش مي‌گذارد.
لازم به ذكر است؛ اين كارگاه در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد و در خاتمه پس از بازديد از ايوان مقصوره، مسجد گوهرشاد، رواق‌ها و صحن‌ها توضيحاتي پيرامون سبك كاشي‌كاري، آينه‌كاري و نقوش اسلامي به شركت‌كنندگان ارائه شد.


| شناسه مطلب: 72800




مشهد امام رضا



مطالب مرتبط

نظرات کاربران