قبرشهید قهرمان رئیس علی دلواری در قبرستان وادی السلام عراق قبرشهید قهرمان رئیس علی دلواری در قبرستان وادی السلام عراق قبرشهید قهرمان رئیس علی دلواری در قبرستان وادی السلام عراق بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
قبرشهید قهرمان رئیس علی دلواری در قبرستان وادی السلام عراق قبرشهید قهرمان رئیس علی دلواری در قبرستان وادی السلام عراق قبرشهید قهرمان رئیس علی دلواری در قبرستان وادی السلام عراق قبرشهید قهرمان رئیس علی دلواری در قبرستان وادی السلام عراق قبرشهید قهرمان رئیس علی دلواری در قبرستان وادی السلام عراق

قبرشهید قهرمان رئیس علی دلواری در قبرستان وادی السلام عراق

مقبره این قهرمان مبارزه با استعمار، هم اکنون زیارتگاه زائران عتبات عالیات است. پرچم ایران به زیبایی بر قبر وی در وادی السلام نجف می درخشد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل ازنداي اصفهان، رئيس‌علي دلواري (۱۲۶۱–۱۲۹۴ خورشيدي) مبارز مشروطه‌خواه و رهبر قيام جنوب در تنگستان و بوشهر عليه نيروهاي بريتانيا در دورهٔ جنگ جهاني اول بود.
دوران جواني او همزمان با حضور گسترده استعمار انگليس در خليج فارس بود. وي نقشي كليدي در قيام جنوب داشت. قيام مردم تنگستان به رهبري وي روي هم هفت سال طول كشيد و در اين مدت دليران تنگستاني دو هدف عمده را دنبال مي‌كردند؛ پاسداري از بوشهر و دشتستان و تنگستان به عنوان منطقه سكونت خود و جلوگيري از حركت قواي بيگانه به درون مرزهاي ايران و دفاع از استقلال وطن.
وي در نهايت هنگام شبيخون به قواي بريتانيا توسط فردي نفوذي از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و در سن ۳۳ سالگي كشته شد.
پيكر او ابتدا در نزديكي حرم امامزاده‌اي در روستاي «كله بند» به خاك سپرده شد. اما به موجب وصيت خود رئيس‌علي، او را در جوار حرم علي بن ابي‌طالب (ع) در وادي‌السلام دفن كردند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران