حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تاکید کرد:

 لزوم همراهی مسئولان کشور درحل مسایل حوزه حج و زیارت حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تاکید کرد:

 لزوم همراهی مسئولان کشور درحل مسایل حوزه حج و زیارت حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تاکید کرد:

 لزوم همراهی مسئولان کشور درحل مسایل حوزه حج و زیارت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تاکید کرد:

 لزوم همراهی مسئولان کشور درحل مسایل حوزه حج و زیارت حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تاکید کرد:

 لزوم همراهی مسئولان کشور درحل مسایل حوزه حج و زیارت حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تاکید کرد:

 لزوم همراهی مسئولان کشور درحل مسایل حوزه حج و زیارت حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تاکید کرد:

 لزوم همراهی مسئولان کشور درحل مسایل حوزه حج و زیارت حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تاکید کرد:

 لزوم همراهی مسئولان کشور درحل مسایل حوزه حج و زیارت
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تاکید کرد:

لزوم همراهی مسئولان کشور درحل مسایل حوزه حج و زیارت

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در نشست کاربردی یک روزه مدیران ستادی و استانی سازمان حج و زیارت تاکید کرد: تمام مسئولان کشور باید در حل مسایل حوزه حج و زیارت و مشکلات پیش رو همراهی کنند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، سرپرست حجاج ايراني با بيان آثار افزايش نرخ ارز در قيمت تمام شده حج ، تاكيد كرد : نرخ حج آينده ، با توجه به هزينه ارزي و ديگرهزينه هاي تمام شده اعلام مي شود اما درصورت افزايش بيش ازحد قيمت چه كسي پاسخگوي مردم خواهد بود؟
وي با تاكيد براينكه كارشناسان سازمان حج وزيارت و بعثه مقام معظم رهبري درحال استخراج نرخ حج 97 براساس هزينه هاي تمام شده هستند ، گفت: مردم بايد بدانند سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري به هيچ وجه درافزايش نرخ حج دخالتي ندارند و ملاك ما قيمت تمام شده است و براساس همان هم عمل خواهد شد.
نماينده ولي فقيه درامور حج و زيارت با تاكيد براينكه اين موضوع بايد شفاف به مردم اطلاع رساني شود، افزود: اين عمل به معناي جوسازي عليه كسي نيست ، مردم شرايط كشور، وضعيت عربستان و افزايش قيمت برخي اقلام درآن كشور را مي دانند و طبيعي است واقعيت ها را درك مي كنند اما التهابات بازار ارز را بايد دولت مديريت كند تا متوجه زائران حج نشود.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر قرارگرفتن رئيس جمهور در صدر شورايعالي حج را نشاندهنده اهميت فريضه حج دانست و با تاكيد براينكه نبايد حج از اوج بازگردد و گرفتار آسيب شود، تصريح كرد: مسئولان كشور در حل مشكلات پيش رو در حوزه حج و زيارت همراهي و همكاري كنند تا مسايل اين حوزه در داخل كشور حل شود.
وي با اشاره به اينكه تيم كارشناسي مسكن در روزهاي آينده عازم عربستان خواهد شد، افزود: نرخ ارز، بليط هواپيما و مسكن سه عامل مهم و تاثيرگذار در قيمت گذاري حج هستند.
نماينده ولي فقيه افزايش نرخ برخي خدمات در مناسبت ها و سفرهاي مذهبي را بدليل افزايش درخواست و تقاضا بدور از فرهنگ ديني و اسلامي توصيف كرد و با تاكيد براينكه بايد به وضعيت مردم توجه و نيازهايشان را برطرف كرد، گفت: فريضه مهم حج نبايد به منبع و كانوني براي درآمد برخي از ارگان ها و شركت ها تبديل شود بلكه آنها بايد حداكثر مساعدت را داشته باشند تا نرخ حج افزايش نيابد.
وي با ابراز تاسف از برخي نرخ هاي پيشنهادي براي ارائه خدمات به زائران حج گفت: در دنيا و در عرف بين المللي براي هر خدمتي نرخي وجود دارد كه بايد عرف جامعه و مقررات بين المللي ملاك قرار داده شود وحتي بخاطر اينكه حج ، سفري ديني و مذهبي است در صورت امكان بايد نرخ ها را كاهش دهند.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر از بانك ها و همه كساني كه به نوعي در مسئله حج دخالت دارند خواست نسبت به اين فريضه نگاه ملي داشته باشند، تا افرادي كه سال هاست براي حج، سپرده گذاري كرده اند بتوانند به حج مشرف شوند.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در ادامه لزوم توجه جدي به حوزه آموزش و اطلاع رساني را خاطرنشان ساخت و گفت: درخصوص وسايل نقليه ، افزايش احتمالي برخي نرخ ها ، تغذيه ، مسكن و آنچه كه درعربستان اتفاق افتاده از جمله ممانعت از تصويربرداري در اماكن متبركه به مردم و زائران اطلاع رساني شود تا كاملا آگاهي پيدا كنند.
وي با تاكيد براينكه رسانه ملي بايد در اين موضوع به صورت جدي ورود كند، گفت: رسانه ملي بايد به حج بعنوان يك مسئله ديني و ملي نگاه كند و براي توجيه زائران و مردم وقت كافي بگذارد.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر همچنين توجيه كارگزاران حج را ضروري خواند و گفت: مديران ، عوامل ، روحانيون و افراد ديگري كه در حج آينده همكاري خواهند كرد بايد به قوانين و ضوابط اعلام شده التزام عملي داشته باشند. وي اهميت دفاع از حقوق زائر را خاطرنشان ساخت و افزود: بايد شرايط و واقعيت ها براي مردم بازگو و از توجيه كارغلط پرهيز شود ، مديرما بايد به مفاد قرارداد با طرف سعودي و تعهدات شركت هاي طرف قرارداد مسلط باشد و با برخورد قاطع و قانوني اجازه ندهد كه حق زائر تضييع گردد.
نماينده ولي فقيه درخصوص تامين اينترنت درهتل ها و پيش بيني امكانات مناسب درفرودگاههاي داخلي براي تسهيل درانتقال زائران تذكراتي داد و ابراز اميدواري كرد كه براي حج آينده سالن سلام در فرودگاه امام خميني (ره) نيز براي انتقال حجاج تهراني و استان هاي همجوار آماده بهره برداري شود.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر با اشاره به اينكه سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري بايد حركت موفق روبه جلو را سرلوحه فعاليت خود قراردهند ، اظهار داشت: درست مديريت كردن جلسات آموزشي و استفاده از شيوه هاي نو در نحوه برگزاري اين جلسات ضروري است .
وي آثار جلسات آموزشي را در برقراري ارتباط ميان مديران و زائران كاروان ها يادآور شد و ادامه داد: به مركز پزشكي توصيه شده است كه قبل از تشكيل كاروان ها معاينات پزشكي را با دقت انجام دهند تا كساني كه به هر دليل توان انجام دادن حج را ندارند و استطاعت آنها از بين رفته است به زحمت نيفتند.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر با اشاره به برخي راهكارها براي صرفه جويي درهزينه ها از مديران ستادي و استاني سازمان حج و زيارت خواست تا مدبرانه ، عالمانه و دقيق براي برگزاري حج 97 تلاش كنند و رفع آسيب هاي حج گذشته و جلب رضايت حداكثري مردم را محور فعاليت هاي خود قرار دهند.
وي نتايج بررسي هاي 25 كميته آسيب شناسي حج 96 را مثبت ارزيابي و تاكيد كرد: تكرار مشكلات پذيرفتني نيست و در جلسات كارشناسي بايد مشكلات صريح و روشن بيان شود.
وي افزود: تجربه نشان داده است در مقابل هر كار نو ابتدا جبهه گيري مي شود ليكن نبايد از اين جبهه گيري ها هراس پيدا كرد، آنچه پس از مشورت، درست تشخيص داده شده لازم است اجرا شود، هرچند ممكن است درصدي نيز با موفقيت روبرو نشود.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر خواستار تشكيل اطاق فكر با استفاده از افراد خبره در استان ها براي فراهم كردن مقدمات لازم و برنامه ريزي مناسب براي حج آينده شد و گفت: همفكري ، همراهي ، مشورت و استفاده ازتجربيات گذشته به بهبود شرايط در آينده كمك خواهد كرد و هدف از بيان نقطه نظرات و اظهارات صريح و روشن تخريب نيست بلكه اصلاح امور و رسيدن به نتيجه است. نماينده ولي فقيه ملاك قراردادن شايسته سالاري در محول كردن كارها به افراد را ضروري خواند و تاكيد كرد: با توجه به شرايط حساس كنوني هركسي براي هر كاري معرفي مي شود بايد تخصص و توانايي آن كار را داشته باشد.
وي تاكيد كرد: عوامل و كارگزاران بايد قبل از عزيمت نسبت به وظايف شان كاملا توجيه باشند ، همچنين از كارهاي موازي جلوگيري شود و حتي المقدور كمتر نيرو برده شود ولي صرفه جويي نبايد به اصل كار لطمه وارد كند.
نماينده ولي فقيه در پايان سخنان خود اهميت مديريت درحوزه اطلاع رساني براي بيان مسايل كلان حج را يادآور شد و از انتخاب تيتر نامناسب توسط برخي خبرگزاري ها براي اظهارت خود در نشست مجمع عمومي ساليانه شركت شمسا انتقاد كرد و گفت: درآن نشست بحث نقد سازمان حج و زيارت مطرح نبود بلكه موضوع شرايط زائران در عراق بود كه بايد تلاش كنيم مشكلات آنها حل و كمتر شود.
بر پايه اين گزارش درادامه اين نشست كه معاونين و مديران سازمان حج و زيارت و بعثه حضور داشتند آقاي حميد محمدي رئيس سازمان حج و زيات به تفصيل برنامه هاي حج آينده را تشريح كرد و لزوم بكارگيري راهكارهاي ارائه شده در كميته هاي آسيب شناسي را دربرنامه ريزي هاي آينده خاطرنشان ساخت.
جلسات نشست كاربردي مديران ستادي و استاني سازمان حج و زيارت صبح و بعد از ظهر ادامه داشت و در آن معاونين و مديران اين حوزه به بحث و تبادل نظر پرداختند.


| شناسه مطلب: 72988




قاضي عسكر نشست حج97



نظرات کاربران