دومین جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد دومین جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد دومین جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دومین جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد دومین جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد دومین جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد دومین جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد دومین جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد

دومین جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد

دومین نشست کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین درخصوص مراسم اربعین 97 با حضور نمایندگان گروه‌ها و سازمان‌ها در دفتر مرکزی هیئت رزمندگان اسلام برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج در اين جلسه حجت الاسلام و المسلمين احمدي، رئيس كميته فرهنگي و آموزشي اربعين، به ارائه گزارش اقدامات كميته در طول ديماه پرداخت و گفت: سومين جلسه شوراي برنامه‌ريزي ستاد فرهنگي در بغداد با حضور اعضا تشكيل و درخصوص ساختار ، تشكيلات و اعضاي هر بخش بازنگري و تصميماتي اتخاذ گرديد.
وي افزود: برگزاري نشست شوراي برنامه‌ريزي با سفير كشورمان دربغداد به عنوان رئيس ستاد اربعين در عراق و بررسي اقدام‌ها و سياست‌هاي 97 فرهنگي اربعين ديگر اقدام‌هاي ماه گذشته بود.
وي خاطرنشان كرد: در دومين جلسه ستاد مركزي اربعين كه هفته گذشته تشكيل شد نتايج ارزيابي فعاليت‌هاي ستاد در اربعين 96 مورد بررسي قرار گرفت. در اين ارزيابي نقاط ضعف و قوت و تهديدات و فرصت‌ها نسبتاً خوب و جامع ترسيم گرديد كه بايد در برنامه‌ريزي‌ها و جهت‌گيري‌هاي برنامه 97 مورد توجه قرار گيرد.
رئيس كميته فرهنگي و آموزشي ستاد مركزي اربعين عنوان كرد كه شوراي برنامه‌ريزي كميته، تدوين رويكردها و جهت‌گيري برنامه‌هاي اربعين 97 را بر اساس سياست‌ها و راهبردهاي مصوب و ارزيابي‌هاي انجام گرفته آغاز كرده است و در اين جلسه پيشنهاد اوليه شورا مورد بررسي و بحث قرار مي‌گيرد تا ان‌شاء‌الله تا پايان بهمن برنامه 97 نهايي شود.
در اين جلسه برخي پيشنهادات شوراي برنامه‌ريزي ازجمله موارد ذيل بحث و بررسي شد:
استفاده از ظرفيت نخبگان و مراكز علمي و آموزشي و پژوهشي در گفتمان‌سازي و بازتوليد پشتوانه‌هاي نظري براي اربعين توسعه آموزش زائران و كارگزاران استفاده از فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي در معرفت‌افزايي توسعه مردمي فعاليت هاي فرهنگي و آموزشي و تبليغي با اجراي پيوست فرهنگي
در دومين جلسه كميته فرهنگي و آموزشي اربعين نمايندگان دستگاه‌ها و نهادهاي مختلف فرهنگي همانند مركز مديريت‌ حوزه‌هاي علميه، ستاد بازسازي عتبات عاليات، اوقاف و امور خيريه، بعثه مقام معظم رهبري، قرارگاه فرهنگي خاتم‌الاوصيا، جامعه المصطفي العالميه، معاونت فرهنگي شهرداري تهران، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، هيأت رزمندگان اسلام، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، سازمان بسيج مستضعفين و نماينده برخي گروه‌هاي مردم‌نهاد به بيان ديدگاه‌ها ، نظرات و پيشنهادات خود در خصوص رويكردهاي كلي برنامه‌هاي فرهنگي اربعين پرداختند.
رئيس كميته فرهنگي و آموزشي ستاد مركزي اربعين درادامه ضمن بيان جهت گيري ها و رويكردهاي كلي فرهنگي آموزشي اربعين افزودد: پيشنهاد برگزاري همايش بين المللي اربعين در ايران مورد موافقت رئيس ستاد مركزي اربعين حسيني كشور قرار گرفته است و در اين راستا تعدادي از دانشگاه‌ها بخش علمي اين همايش را پيش خواهند برد.
وي با اشاره به اينكه اين همايش در سال آينده برگزار خواهد شد ، در خصوص برگزاري سوگواره عبرات اظهار داشت: اين سوگواره در دو بخش داخلي و بين‌المللي برگزار مي‌شود كه بخش بين المللي با همكاري جامعة المصطفي العالمية خواهد بود؛ همچنين در اين دوره شاهد دو برابر شدن تعداد آثار ارسالي در بخش بين الملل هستيم و در بخش داخلي نيز دو برابر آثار نسبت به سال گذشته ارسال شده است .
حجت الاسلام و المسلمين احمدي ضمن تشكر ويژه ازشوراي مراسم اربعين اعلام كرد: تمام سخنرانان، مداحان و قراّئي كه در اربعين 96 حضور پيدا كرده بودند به صورت افتخاري به اين جريان عظيم فرهنگي و معنوي اعزام شدند و اين رويكرد ارزشي بايد حفظ شود؛ همچنين مسئله هماهنگي مبلغان ومبلغه ها از مبدا به همراه موكب ها ، بايد به طور جدي پيگيري شود.
رئيس كميته فرهنگي و آموزشي ستاد مركزي اربعين از 9 تهديد در ايام اربعين ياد كرد و تهديدات در فضاي مجازي، خرافه‌گرايي، احياي تنش‌هاي قومي، تقابل اربعين با مشكلات كشور، رقابت‌هاي ناسالم، توجه به كميت اربعين و ايجاد نهادهاي موازي را از آن جمله برشمرد.
به گفته حجت‌الاسلام والمسلمين احمدي، در همين راستا مي‌توان ازنقاط قوت چون برپايي دو همايش با خبرنگاران و مستندنگاران ، تدوين برنامه جامع فرهنگي كه امسال كامل خواهد شد،توليد و توزيع محصولات فرهنگي، تهيه راهنماي زائر، ارائه كتاب ره‌توشه به سه زبان، عرضه مجله عربي دو فصلنامه مشترك ميان علماي ايران و عراق، داشتن متولي در عراق و نظارت بر دستگاه ها و برگزاري جلسات توجيهي ياد كرد.
سردار مداحي، رئيس هيئت رزمندگان نيز در اين نشست اظهار كرد: ۷۲۹ مراسم طي دوره گذشته برگزار شد كه يك ميليون و ۴۰۰ هزار نفر را تحت پوشش خود قرار داد و جزءخواني قرآن كريم از جمله برنامه‌هايي بود كه در كنار مداحي، روضه خواني و سخنراني برگزار مي‌شد.
حجت الاسلام و المسلمين مرادي، نماينده جامعة المصطفي العالمية هم با اظهار اينكه ۷۵۰ نفر از دانشجويان اهل تسنن به مراسم اربعين اعزام شدند، گفت: هماهنگي اعزام از ۱۴ كشور انجام و محتواي اربعين به 9 زبان رسمي و ۱۲ زبان محلي توليد شد.
حجت الاسلام و المسلمين موسوي، نماينده سازمان اوقاف و امور خيريه دركميته فرهنگي وآموزشي از يك اقدام اثرگذار ياد كرد و گفت: موكب‌هاي مشترك بين ايران و عراق در مسير سامرا زمينه‌ساز بسياري از خيرات و بركات گرديد. همچنين روزانه ۳ تا ۴ هزار زائر پاكستاني از مرز ميرجاوه وارد ايران مي‌شدند و پس از طي مسير در شهرها و زائر‌سراها به سمت عراق مي‌رفتند.
كاظمي، معاون فرهنگي ستاد بازسازي عتبات بهترين راه مردمي كردن اقدامات فرهنگي را استفاده از موكب ها و موكب‌داران دانست و افزود: براي ارتباط بهتر با مردم اهل تسنن عراق نيازمند برنامه ويژه هستيم و بهتر است در حوزه فيلم، عكس و هنرهاي تجسمي دست به توسعه بزنيم و هنرمندان به حضور در اين مراسم تشويق شوند و نگاه خود را انعكاس دهند.
توكلي، دبير كارگروه علمي همايش اربعين اظهار كرد: مسأله مهم، شناسايي اساتيد و نخبگان بين‌المللي است و اينكه بتوان مسائل مهم جهان اسلام را با استفاده از ظرفيت نخبگان جهان اسلام حل نمود، اربعين بهترين فرصت براي دسترسي به انديشمندان ساير ملل است.
سركار خانم فاطمي، نماينده وزارت كشور در ستاد مركزي اربعين، نيز با اشاره به اينكه فعال شدن استان ها از جمله مسائل مهم در اين عرصه به شمار مي آيد، گفت: ۳۱ كميته استاني متناظر با كميته فرهنگي داريم كه از هم اكنون بايد در شهرستان ها فعال شوند. همچنين بايد وحدت رويه حفظ شود و استفاده از ظرفيت هيئات و مساجد موضوع بسيار مهمي است كه بايد مورد عنايت قرار گيرد.
حجت الاسلام و المسلمين ضيائي، نماينده حوزه علميه قم در اين نشست لزوم توجه به رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب را يادآور شد و گفت: تمدن سازي در اربعين و ايجاد امت اسلامي واحده، همچنين توجه به ظرفيت نخبگان و ظرفيت اديان و فرق از جمله موضوعاتي است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد.
در پايان اين جلسه از زحمات و تلاش هاي آقاي علي اكبر مداحي، رئيس شوراي مراسم كميته فرهنگي و آموزشي اربعين و همكاران وي در برگزاري محافل و مجالس حسيني تقدير و تشكر شد.




نظرات کاربران