طرح خادمیاران رضوی گسترش می‌یابد طرح خادمیاران رضوی گسترش می‌یابد طرح خادمیاران رضوی گسترش می‌یابد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
طرح خادمیاران رضوی گسترش می‌یابد طرح خادمیاران رضوی گسترش می‌یابد طرح خادمیاران رضوی گسترش می‌یابد طرح خادمیاران رضوی گسترش می‌یابد طرح خادمیاران رضوی گسترش می‌یابد

طرح خادمیاران رضوی گسترش می‌یابد

زائر امام رضا(ع) قابل احترام و سزاوار تکریم است، از این رو میزبانی شایسته آنها یک اولویت برای مسئولان خراسان رضوی و مشهد می باشد تا از شیوه های مختلف بتوانند فرهنگ میزبانی را از زائر ارتقا دهند و آن را به معیارهای زیارت مطلوب در شهر امام رضا(ع) نزدیک کنند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايرنا، آنچه بيش از همه يك سفر زيارتي را براي زائران خاطره انگيز مي كند رفتار مناسب ميزبانان و ايجاد اوقات خوش در طول سفر است. انتظار از ساكنان مشهد نيز برخورد توام با رافت و احترام با زائر امام مهربانيها است. مديركل امور فرهنگي معاونت هماهنگي امور زائران استانداري خراسان رضوي به خبرنگار ايرنا گفت: مشهد سالانه ميزبان 27 ميليون زائر است كه از اين تعداد دو ميليون زائر خارجي هستند لذا با اين حجم زائر بايد نيازها شناخته و فرهنگ سازي براي ميزباني شايسته از زائران انجام شود. سيد حميد موسوي افزود: يكي از بزرگترين نيازهاي خراسان رضوي به ويژه مشهد برندسازي در حوزه ميزباني از زائر است زيرا ميزبانان زائران امام رضا(ع) بايد طبق سفارشات آن حضرت مراقب اعمال و رفتار خود باشند و در هر جايگاهي كه قرار دارند خدمت رساني مطلوب داشته يا به درستي رفتار نمايند. وي ادامه داد: هر فردي كه در مشهد ساكن است تكليف شرعي، اخلاقي و الهي در مواجهه با زائر امام رضا(ع) دارد به اين معنا كه زائر را تكريم و زمينه زيارت بي دغدغه را براي وي فراهم كند. متاسفانه در تكريم زائر و رفتار در خور شان ضعفهايي وجود دارد و تاكنون در اين زمينه فرهنگ سازي مطلوبي انجام نشده و تا حدي فرهنگ ميزباني شايسته از زائر مغفول مانده است. مديركل امور فرهنگي معاونت هماهنگي امور زائران استانداري خراسان رضوي گفت: البته اين بدان معنا نيست كه تاكنون در حوزه فرهنگ ميزباني از زائر اقدامي انجام نگرفته يا افرادي در اين حوزه فعاليتي ندارند زيرا افرادي با انگيزه هاي اعتقادي و شخصي براي ميزباني شايسته از زائر كارهايي را انجام داده اند يا در حال انجام هستند اما در اين خصوص كه ميزباني شايسته از زائران امام رضا (ع) به فرهنگ عمومي تبديل شود و جرياني با تاثيرگذاري مطلوب در جهت اصلاح سبك زندگي ساكنان مشهد براه بيافتد تاكنون اقدامي صورت نگرفته است. وي افزود: پس از تدوين و تصويب طرح ملي توسعه كمي و كيفي زيارت و اجرايي شدن آن در قالب سند توسعه كمي و كيفي زيارت در خراسان رضوي دو سال است كه اقدامات اوليه براي فرهنگ سازي در زمينه ميزباني شايسته از زائران امام رضا(ع) آغاز و طرحهايي براي آن تدوين شده است. موسوي ادامه داد: در اين سند ايجاد برند ميزباني و موضوع فرهنگ ميزباني ديده شده لذا براي اجراي طرحهاي مرتبط با اين موضوع در سند كارگروهي با حضور مسئولان مرتبط با فرهنگ ميزباني از زائر تشكيل شد و در راستاي آن كميته ارتقاي فرهنگ ميزباني فعاليت خود را از دهه آخر صفر سال 1394 آغاز كرده است. وي گفت: با توجه به اينكه زواران پياده امام رضا(ع) هر سال در دهه پاياني صفر به سمت مشهد حركت مي كنند موضوع ارتقاي فرهنگ ميزباني در كميته مذكور در دستور كار قرار گرفت تا اعضاي اين كميته شامل دستگاههاي اجرايي و نهادهاي مردمي يا نهادهايي كه به نوعي با زائر ارتباط مستقيم دارند و مي توانند تاثيرگذار باشند موجبات فرهنگ ميزباني شايسته از زوار امام رضا(ع) را بوجود آورند.
* جهاد خدمت
مديركل امور فرهنگي معاونت هماهنگي امور زائران استانداري خراسان رضوي همچنين گفت: در اين راستا شهرداري مشهد سال 1394 در قالب همين كميته سامانه اي را تحت عنوان 'جهاد خدمت يا خادمان افتخاري' ايجاد كرد و در سال نخست راه اندازي هفت هزار نفر ثبت نام كردند. سال 1395 اين تعداد به 70 هزار نفر رسيد و موجي در اين زمينه ايجاد و منجر به سامانبخشي 40 هزار نفر افراد ثبت نام شده در اين سامانه شد. وي افزود: امسال افزون بر 90 هزا نفر در سامانه جهاد خدمت شهرداري مشهد ويژه دهه پاياني ماه صفر ثبت نام كردند و از اين طريق فرهنگ شايسته ميزباني از زائران به صورت گسترده ترويج داده شد. موسوي ادامه داد: با هدف فعاليت بيشتر براي ارتقاي فرهنگ ميزباني از زائران برنامه ريزي لازم انجام گرفت تا با استفاده از ابزارهاي مختلف بتوان ديدگاه نسبتا منفي را كه به دليل رفتارهاي ناشايست برخي از بازاريان يا رانندگان حمل و نقل عمومي نسبت به ميزباني مشهديها از زائران وجود دارد اصلاح كرد. وي گفت: وقتي فرهنگ سازي لازم براي ميزباني شايسته از امام رضا(ع) ترويج داده شود آنگاه هيچيك از شهروندان مشهدي به خود اجازه نخواهند داد با گرانفروشي، بي احترامي يا عدم ارائه خدمات مطلوب به زائر رفتار ناشايست و دور از شان جايگاه زائر حضرت رضا(ع) انجام دهد. مديركل امور فرهنگي معاونت هماهنگي امور زائران استانداري خراسان رضوي افزود: ترويج اين فرهنگ قطعا در زندگي فردي مردم نيز تاثيرگذار است و مبحث زيارت و تكريم زائر به يك الگو در شهر تبديل مي شود كه در هر حوزه خدمت رساني قابل پيگيري و به نتيجه رساندن است. وي ادامه داد: در اين زمينه اداره كل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي با 'طرح ميقات الرضا'، آستان قدس رضوي با 'طرح خادمياران رضوي' و شهرداري مشهد با 'سامانه جهاد خدمت' ورود كرده اند اما تاكنون از سوي سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي در حوزه آموزش كسبه و بازاريان اقدامي انجام نگرفته است.
* زائران خارجي
موسوي همچنين گفت: از آنجا كه حدود 2 ميليون نفر از زائران سالانه مشهد غيرايراني و عمدتا اعراب و اردوزبانان هستند به منظور ميزباني شايسته از آنان نيز انجام كار مشتركي با شوراي شهر و شهرداري مشهد آغاز شده است. وي افزود: آموزش زبان بين المللي و آداب ميزباني زائران به رانندگان حمل و نقل عمومي توسط شهرداري مشهد و دوزبانه كردن علائم راهنمايي و رانندگي در سطح شهر از جمله فعاليتهاي نهادهاي مرتبط با اين موضوع در خراسان رضوي است. مديركل امور فرهنگي معاونت هماهنگي امور زائران استانداري خراسان رضوي ادامه داد: از آنجا كه رسانه نقش بسيار مهمي در تكريم زائران و ترويج فرهنگ ميزباني دارد كارگروهي تحت عنوان كارگروه رسانه زيارت رضوي نيز با اهداف كلان زيارت تشكيل شده كه يكي از موضوعات آن فرهنگ ميزباني و استفاده از ظرفيت رسانه ها براي فرهنگ سازي در اين زمينه است. وي گفت: خوشبختانه به رغم اينكه رسانه هاي استان گرايشهاي سياسي متفاوتي دارند اما همه متفق القول معتقدند كه در فرهنگ ميزباني بايد به صورت متحد و مشترك عمل كرد. موسوي افزود: در مجموع همه اقدامات براي ارتقاي فرهنگ ميزباني از زائران امام رضا(ع) به عنوان بخشي از سند ملي كمي و كيفي توسعه زيارت به تازگي شروع شده و تا رسيدن به هدف نهايي فاصله زيادي وجود دارد. ترويج سيره امام رضا(ع)، رافت و مهرباني ايشان يك موضوع خاص در فرهنگ ميزباني است كه ترويج و توسعه آن در سطح جامعه با استفاده از ظرفيتهايي كه وجود دارد آغاز شده است. وي تهيه محصولات فرهنگي اعم از كتاب، نرم افزارها، مقالات و شناسايي ظرفيتهايي فرهنگي را كه بتوان از آنها در ترويج فرهنگ ميزباني بهره گرفت از ديگر اقدامات در راستاي ترويج فرهنگ صحيح ميزباني برشمرد.
* طرح ميقات الرضا معاون فرهنگي اداره كل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: جدا از ضرورت فعاليتهاي فرهنگي براي تعميق باورها نسبت به شناخت صحيح سيره ائمه اطهار(ع) و ماهيت زيارت، بقاع متبركه امامزادگان را مي توان پيش درآمد زيارت حرم مطهر و آماده سازي زائران براي بهره گيري بهتر از معنويت دانست. حجت الاسلام جمال ايزدي افزود: گستره جغرافيايي خراسان با محوريت مضجع شريف و پاك حضرت امام هشتم(ع) و وجود بابركت 256 بقعه متبركه هر سال ميزبان ميليونها مجاور و زائر از جهان اسلام است. وي ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامي دو خط مشي براي گردانندگان بقاع متبركه در سراسر كشور تعيين كرده اند كه نخستين راهبرد تامين آرامش مردم در كنار اين بقاع و دومين راهبرد تبديل بقاع متبركه به قطبهاي فرهنگي است. معاون اداره كل اوقاف و امور خيريه خراسان رضوي گفت: براي تبديل بقاع متبركه به قطبهاي فرهنگي چندين كار صورت گرفته است. نخست اينكه 30 بقعه متبركه با فاصله حداكثر پنج كيلومتر از مسير اصلي به مشهد به عنوان 'ميقات الرضا' معرفي شده اند تا خدمات فرهنگي، رفاهي و اسكان در آنها به صورت شبانه روزي ارائه شود. وي افزود: تاكنون خدمت رساني در 9 بقعه متبركه خراسان رضوي كه به صورت ميقات الرضا مشخص شده اند به صورت شبانه روزي درآمده است. در خود شهر مشهد نيز همزمان با دهه پاياني صفر طرح ميزباني از زائران در اماكن متعلق به اداره كل اوقاف و حسينيه ها اجرا شد و ميزباني شايسته از زائران به عمل آمد.
* طرح خادمياران رضوي مدير مركز امور خادمان آستان قدس رضوي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: به منظور ارتقاي فرهنگ ميزباني زائران طرح خادمياران رضوي يا طرح 'خدمت، خادم و مخدوم' به دو صورت همكاري و مشاركت در خدمت به محرومان و مستمندان سراسر كشور و همكاري تخصصي با مجموعه‌ هاي آستان قدس رضوي تعريف شده است. علي اكبر عصارنيا افزود: به دليل افزايش استقبال از خدمت در بارگاه منور رضوي و تعداد خدمت ياران در اماكن متبركه توليت آستان قدس رضوي دستور به تعريف طرحي به نام 'خدمت، خادم و مخدوم' و اجراي آن داد تا هر فردي كه ارادت قلبي به امام رضا(ع) دارد متناسب با توانمندي خود در هر حرفه و شغلي به عنوان خادم حضرت خدمتي را به صورت رايگان به مردم ارائه دهد. وي ادامه داد: در موضوع خدمت به محرومان و مستضعفان، خادم‌ ياران مي توانند در شهرها و استانهاي محل سكونت خود با هماهنگي دفاتر نمايندگي آستان قدس رضوي، در حوزه‌ هاي 'خادم‌ ياران اردوهاي جهادي و فني مهندسي، خادم‌ ياران زيارت (زيارت اوليها و زائران محروم)، خادم‌ ياران فرهنگي آموزشي، خادم‌ ياران كارآفريني و اشتغال، خادم‌ ياران بهداشت و درمان، خادم‌ ياران اطعام و حمايت مالي از محرومان، خادم‌ ياران مشاوره و روانشناختي و خادم‌ ياران ستادي' مشغول خدمت شوند. مدير مركز امور خادمان آستان قدس رضوي گفت: در عرصه ‌هاي خادم‌ ياري تخصصي تاكنون خادم‌ ياري تبليغي، خادم‌ ياران خانواده و ازدواج، خادم‌ ياران علمي، خادم‌ ياران شعرا و مداحان، خادم‌ ياري بهداشت و درمان و خادم‌ ياري رسانه و خادم ياري ورزشي نيز تعريف شده اند. براساس اعلام اداره كل امور فرهنگي معاونت هماهنگي امور زائران آستان قدس رضوي تاكنون 20 هزار نفر به عنوان خادميار رضوي در اين بخش مشغول فعاليت شده اند.
* طرح نايب الزياره مدير گردشگري و امور زائران شهرداري مشهد هم به خبرنگار ايرنا گفت: طرح نايب الزياره در راستاي ارتقاي فرهنگ ميزباني و به منظورانجام زيارت توسط مجاوران به عنوان نايب كساني كه به هر دليلي نمي توانند به زيارت امام رضا(ع) بيايند از تابستان سال 1394 در مشهد به اجرا درآمد. نرگس چالشيان افزود: از تابستان 1394 تا پايان تعطيلات نوروز امسال 513 نفر از شهروندان مشهدي در اين طرح شركت كرده و نايب الزياره شده اند. اين طرح يكي از ريزپروژه هاي سند ملي توسعه كمي و كيفي زيارت است كه به منظور ارتقاي فرهنگ ميزباني به اجرا درآمد. وي ادامه داد: با شكل گيري شوراي جديد شهر مشهد و برنامه ريزي براي تبديل اين شهر به شهري هوشمند اجراي طرح نايب الزياره امسال متوقف شد تا در دوره جديد با برنامه ريزي مناسبتر و ساز و كار بهتر به اجرا درآيد.


| شناسه مطلب: 73059




مشهد امام رضا



مطالب مرتبط

نظرات کاربران