مستند «اربعین» به تهیهکنندگی و کارگردانی حمید مجتهدی روی میز تدوین قرار دارد
دستهای پر برای پاهای برهنه
شکوه، عظمت و زیبایی پیادهروی اربعین از قاب دوربینهای خبری و گزارشهای تصویری بسیار تاثیرگذار است چه برسد به این که استاد و پیشکسوت مستندسازی این شکوه و زیبایی را به قاب تصویر بکشد و دریچهای متفاوت برای تماشایش فراهم کند.
يك عاشقانه آرام از حضوري ميليوني
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حميد مجتهدي كارگردان مستندهايي چون «ايران» كه فيلمبرداري، نورپردازي و فيلمبرداري هوايي يكي از تخصصهاي اوست، مستند اربعين را تهيه و كارگرداني كرده است. اين مستند در مرحله تدوين قرار دارد و احتمالا همچون مستند «ايران» از تمام شبكههاي تلويزيون به نمايش در خواهد آمد.
دستهاي پر براي پاهاي برهنه
مجتهدي كه در فيلمهاي محمد رسولالله (رسالت) و عمرمختار (شيرصحرا) با مصطفي عقاد همكاري داشته است، در مستند اربعين كوشيده خلوص نيت راهپيمايان را به زبان تصوير روايت كند.
او به عنوان يك مستندساز سالها به اين فكر بوده كه اثري درباره راهپيمايي اربعين بسازد و اين اجتماع باشكوه و خالصانه را به زيباترين شكل به ثبت برساند. سال گذشته اقداماتي صورت گرفت اما به دلايلي امكان توليد فراهم نشد و بالاخره اربعين امسال حميد مجتهدي و همكارانش توانستند از راهپيمايي اربعين تصويربرداري كنند.
اين مستندساز به جامجم توضيح ميدهد: از سال گذشته ساختار و شمايل مستند اربعين در ذهنم شكل گرفت و وضوح پيدا ميكرد. برايش برنامهريزي كردم و به همين جهت با دست پر به كشور عراق سفر كرديم.
به گفته مجتهدي، او براي تصويربرداري اين مستند 15 نفر متخصص و پنج دوربين به همراه داشتهاست. ده روز در شهرهاي نجف و كربلا تصويربرداري كرده و قرار است صادق چراغي براي اين مستند موسيقي بسازد. همچنين نگاه و روايت حميد مجتهدي بهصورت نريشني به قلم فرهاد سهيلي به اين مجموعه ضميمه خواهد شد تا در نهايت قابي برازنده براي تصوير اربعين آماده شود.
فرصتي آرام براي تماشا
حميد مجتهدي معتقد است جز عشق و خلوص نيت، هيچ چيز نميتواند آدمها را وادار كند كه با پاي پياده به چنين راه طولاني و دشواري قدم بگذارند. همين نگاه توجه او را به تكنيك اسلوموشن يا حركت آهسته جلب كرد و درصدد برآمد بر نمايش عشق و خلوصنيت راهپيمايان تاكيد و تمركز ويژهاي روي برخي صحنهها داشته باشد.
اين كارگردان پيشكسوت ميگويد: در مسير پيادهروي و در موكبهاي بين راه هر آنچه نماد و نشانهاي بود از اين خلوصنيت به شيوه اسلوموشن در مستند اربعين به نمايش درخواهد آمد. تصاويري كه از دستها، صورتها، پرچمها و بخصوص پاهاي راهپيمايان ضبط كردهايم به شيوه اسلوموشن به نمايش در ميآيد كه تاكيد و تمركزي باشد براي تاثيرگذاري بيشتر و به نظرم بسيار تاثيرگذار و ديدني خواهد شد.
مجتهدي معتقد است هر تصويري كه به شكلي نامتعارف به نمايش درآيد، توجه بيننده را به خود جلب ميكند. او توضيح ميدهد: هر سبك و تكنيكي تاثيري در مخاطب ايجاد ميكند. مثلا من بناهاي تاريخي را با لنزهاي وايد تصويربرداري ميكنم كه نماي گستردهتري را به نمايش ميگذارند و زيبايي اين بناها و شكوه آنها را بهتر نمايش ميدهند. شيوه اسلوموشن هم امكان تمركز، تفكر و تاثير عميقتر بر مخاطب را فراهم ميكند و به همين دليل از اين تكنيك در مستند اربعين استفاده كردهام.
ميليونها عاشق در يك قاب
مستند «اربعين» در دو قسمت همراه با راهپيمايان پيش ميرود و در پايان قسمت دوم به روز اربعين ميرسد. مجتهدي ميگويد براي تدوين تصاوير مربوط به روز اربعين و عزاداريهاي عاشقان در بينالحرمين برنامهاي ويژه دارد.
به گفته اين مستندساز نزديك به 20 ميليون نفر در مراسم روز اربعين شركت دارند؛ عاشقاني از مليتهاي مختلف همچون شيعيان ايران، عراق، پاكستان، افغانستان و بسياري از كشورهاي ديگر جهان.
به همين سبب است كه تصويربرداري مستند اربعين در طول ده روز انجام شده اما تدوين آن بيشتر از يك ماه به طول خواهد انجاميد. اين روزها حميد مجتهدي مشغول انتخاب تصاوير و تدوين اين مستند است. او درباره مرحله پس از تصويربرداري و تدوين اين اثر ميگويد: با توجه به جمعيت عظيم شركتكنندگان و نوع عزاداريها در روز اربعين، شيوه تدوين و نمايش تصاوير مربوط به اين روز عوض خواهد شد و سبكي ويژه خواهد داشت.
آذر مهاجر / جام جم