صفحه «حج و زیارت و وقف» خبرگزاری فارس آغاز به کار کرد صفحه «حج و زیارت و وقف» خبرگزاری فارس آغاز به کار کرد صفحه «حج و زیارت و وقف» خبرگزاری فارس آغاز به کار کرد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
صفحه «حج و زیارت و وقف» خبرگزاری فارس آغاز به کار کرد صفحه «حج و زیارت و وقف» خبرگزاری فارس آغاز به کار کرد صفحه «حج و زیارت و وقف» خبرگزاری فارس آغاز به کار کرد صفحه «حج و زیارت و وقف» خبرگزاری فارس آغاز به کار کرد صفحه «حج و زیارت و وقف» خبرگزاری فارس آغاز به کار کرد

صفحه «حج و زیارت و وقف» خبرگزاری فارس آغاز به کار کرد

در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صفحه اختصاصی «حج و زیارت و وقف» خبرگزاری فارس با حضور جمعی از مدیران ارشد حوزه حج و زیارت و وقف کشور رسما آغاز به کار کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، آيين آغاز به كار رسمي صفحه اختصاصي «حج و زيارت و وقف» خبرگزاري فارس عصر امروز با حضور حميد محمدي رئيس سازمان حج و زيارت، حجت‌الاسلام و المسلمين احمد شرفخاني معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه، يوسف افضلي معاون مشاركت‌هاي مردمي ستاد بازسازي عتبات عاليات و مصطفي آجرلو مديركل ارتباطات و تبليغات آستان حضرت عبدالعظيم (ع) رونمايي شد.
همچنين در اين مراسم حجت‌الاسلام سليماني مديركل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان اوقاف و امور خيريه، محسن نظافتي مديركل اسكان حج و عتبات سازمان حج و زيارت، اسكندري مديركل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان حج و زيارت، عليرضا رادان جانشين معاونت فرهنگي ستاد بازسازي عتبات عاليات و مجتبي محمدبيگي رئيس اداره ارتباطات آستان حضرت عبدالعظيم حسني (ع) حضور داشتند.
صفحه اختصاصي حج و زيارت و وقف خبرگزاري فارس در راستاي اهميت فرضيه حج و اخبار مربوط به حوزه زيارت و وقف، براي اولين بار در بين رسانه‌هاي كشور، كار خود را به صورت رسمي آغاز كرد. پيش از اين اين صفحه به مدت يك ماه فعاليت آزمايشي داشت و از امروز به مناسيت ايام الله دهه فجر آغاز به كار كرد.
بيات: راه‌اندازي صفحه حج و زيارت و وقف براي پرهيز از سرگرداني مخاطب است
در ابتداي اين مراسم، مرتضي بيات سردبير خبرگزاري فارس گفت: اگر ديگر خبرگزاري‌ها را رصد كنيم متوجه مي‌شويم كه هيچ خبرگزاري در كشورمان صفحه‌اي با عنوان حج و زيارت و وقف اختصاص نداده است كه اين اتفاق براي نخستين بار در خبرگزاري فارس رخ داده است. وي با اشاره به اينكه چند سال پيش رويكردي براي ادغام گردشگري و حج و زيارت ايجاد شده بود، خاطرنشان كرد: با ابلاغيه مقام معظم رهبري اين موضوع ختم شد. بيات تصريح كرد: خبرگزاري فارس با توجه به رويكرد انقلابي‌اش، مسئله مهم حج و زيارت را در كنار گردشگري كه شامل سفرهاي تفريحي است نگنجانده است بلكه دست به تفكيك اين 2 مقوله زده تا اين فريضه الهي كمرنگ جلوه داده نشود. وي افزود: رياست سازمان اوقاف و امور خيريه چندي پيش ميهمان خبرگزاري فارس بودند و مذاكراتي در خصوص اهميت وقف، حج و عتبات با وي انجام شد و به دليل نزديكي اهداف اين 3 حوزه و به منظور عدم رها شدن و سردرگمي مخاطب براي پيدا كردن اخبار حج و وقف و زيارت تصميم به ايجاد يك صفحه اختصاصي گرفتيم. سردبير خبرگزاري فارس ابراز داشت: توقع ما اين است كه دست‌اندركاران اين 3 حوزه از سطح رويكرد خبرگزاري صرف خارج شده و به لايه‌هاي عميق‌تري مانند فرهنگ‌سازي وارد شوند. وي با اشاره به پتانسيل موجود در سازمان‌هاي مربوطه و مذكور در حوزه توليد محتوا براي فرهنگسازي گفت: صفحه اختصاصي خبرگزاري فارس در زمينه حج و زيارت و وقف محدوديت خاصي براي ارائه محتواي فرهنگسازي اين مجموعه‌ها ندارد لذا اميدواريم اين دستگاه‌ها براي متبلور كردن اهداف فرهنگ‌سازي حج و زيارت كمك‌حال خبرگزاري باشند. بيات در پايان خاطرنشان كرد: به دنبال اين هستيم كه نگاه لوكس به مقوله حج و زيارت و وقف تغيير كرده و بتوانيم با توجه به ظرفيت موجود، اثرات مثبتي در فرهنگ جامعه در خصوص حج و زيارت و وقف داشته باشيم.
محمدي: رسانه‌ها بايد فضا را به سمت پاسخگويي مسئولان حج و زيارت و وقف سوق دهند
حميد محمدي با تبريك سي و نهمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران، گفت: خبرگزاري فارس رسانه‌اي ارزشي است كه رسالتي فراتر از يك خبرگزاري دارد. وي افزود: نقش رسانه در فرهنگسازي در جامعه امكان‌ناپذير است، چرا كه مي‌تواند هنجارها را به جامعه ارائه دهد. رئيس سازمان حج و زيارت تصريح كرد:‌ ايجاد و راه‌اندازي صفحه اختصاص حج، زيارت و وقف در خبرگزاري فارس، اقدامي بسيار ارزشمند است، چرا كه حج و زيارت مخاطب گسترده‌اي دارد.
وي با بيان اينكه حج و زيارت موضوعي مستحب است، اظهار داشت: با آنكه در بستر حج و زيارت بسياري از اخلاقيات، نوع‌دوستي، هنجارها و ارزشها وجود دارد كه از طريق فرهنگ‌سازي انجام شده در جامعه مي‌توان به اين موضوع رسيد.
محمدي خاطرنشان كرد: كساني كه براي حج و عتبات مشرف مي‌شوند، در حقيقت نمايندگان جمهوري اسلامي ايران و پيروان مكتب اسلام هستند، لذا بايد اين موضوعات در اخلاق و رفتارشان به خوبي بازتاب پيدا كند، به همين دليل فرهنگسازي براي آنها بسيار مهم است.
وي گفت: ما شاهد حضور 2.5 ميليون عراقي در طول سال در جمهوري اسلامي ايران هستيم كه آنها براي زيارت به شهرهاي مشهد، قم و شيراز سفر مي‌كنند، به همين دليل روش مهمان‌نواري ما از اين زائران هم بسيار ويژه است كه مي‌تواند بازتاب آن در صفحه حج و زيارت و وقف وجود داشته باشد. رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به اقداماتي كه برخي از سودجويان در جهت كسب سود و درآمد از زائران مي‌كنند، گفت: بلاهايي كه بر سر زائران عتبات در عراق مي‌آيد به دليل ورود افراد غيرمجاز به اين حوزه است و دستگاه‌هاي متولي بايد هر چه زودتر فكري به حال اين موضوع كنند ولي بايد زمينه را براي فعاليت اين افراد محدود كرده و به ارائه خدمات خوب به مردم بپردازند. وي افزود: رسانه‌ها براي كاهش حضور سودجويان در اين عرصه مي‌توانند نقش مؤثري داشته باشند. محمدي در خصوص كارهاي مشتركي كه مي‌تواند بين دستگاه‌هاي متولي حج و زيارت و رسانه‌ها وجود داشته باشد نيز گفت:‌ اطلاع‌رساني دقيق به مردم به جهت پيشگيري از وقوع حوادث به خصوص در عتبات مؤثر است. وي در ادامه تصريح كرد: در حوادث اخير كه در عتبات به وجود آمده، عدم برخورد قاطعانه دستگاه‌هاي متولي مشخص است و رسانه‌ها بايد فضا را به سمت پاسخگويي مسئولان سوق دهند.
محمدي در ادامه اظهار داشت: آزاد برها آسيب‌هاي بسياري به اين حوزه وارد كرده‌اند كه علاوه بر اينكه قوانين مي‌تواند جلوي ورود آنها را بگيرد، رسانه‌ها با اطلاع‌رساني دقيق مي‌توانند از وقوع اين مسائل پيشگيري كنند. رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به مشكلات جدي پيش آمده در سال‌هاي گذشته از سوي آزادبرها به ذكر مثال پرداخت و گفت: رها شدن 400 نفر از هم‌وطنانمان در عراق از سوي يكي از افراد متخلف و آزادبر از جمله اين مشكلات است، اين فرد هزينه‌هاي دريافتي را به طرف عراقي نداده بود و مشكلات جدي‌اي براي 400 نفر از هم‌وطنانمان ايجاد شد كه درنهايت با همكاري وزارت خارجه و سازمان حج و زيارت مسئله حل شد، اما اين مسئله موجب وهن نظام و سازمان حج و زيارت شد. محمدي ادامه داد: انفجار در حله كه جان تعدادي از هموطنان ما را گرفت نيز حاصل همين بي‌قانوني بود و به دليل اينكه زائران فاقد بيمه بودند، با مشكلات عديده‌اي مواجه شديم كه اين مسئله هم با اطلاع‌رساني دقيق قابل پيشگيري است. محمدي در خصوص مسائل حج نيز گفت: هر چه مردم نسبت به فرايندهاي سفر و محتواي آن آگاهي بيشتري داشته باشند، بهتر مي‌توانند از بركات سفر حج استفاده كنند و با مشكلات كمتري مواجه شوند. وي ادامه داد:‌ سازمان حج و زيارت مكلف است كه برنامه‌ها و جلسات توجيهي پيش از سفر حج برگزار كند، اما ورود رسانه‌ها براي آگاهي‌رساني تأثير مهمي بر كاهش مسائل خواهد داشت. وي با بيان اينكه نقش رسانه صيانت از حقوق مردم و مخاطبين است، گفت: رسانه‌ها بايد مشكلات موجود در اين حوزه را برجسته كرده و مطالبه‌گري كنند و در مقابل،‌ دستگاه‌هاي متولي بايد پاسخگو باشند. وي اظهار اميدواري كرد: مجموعه خبرگزاري فارس با اختصاص يك صفحه مجزا به مسئله حج و زيارت، در عرصه اطلاع‌رساني راه را هموارتر كرده و از اين طريق از اثرات معنوي برخوردار شود.
شرفخاني: حج و زيارت و وقف از مناسك الهي هستند
در ادامه اين نشست، حجت‌الاسلام احمد شرفخاني معاون فرهنگي اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه در خصوص همراهي رسانه‌ها در ترويج فرهنگ وقف گفت: اختصاص صفحه ويژه براي اين مسئله ابتكار قابل تقديري است كه البته ممكن است براي برخي سؤال پيش بيايد كه چرا حج و زيارت و وقف هر 3 در كنار هم قرار گرفته‌اند، پاسخ آن است كه هر 3 عنوان جزو مناسك هستند.
حجت‌الاسلام شرفخاني تصريح كرد: شايد در اذهان، تنها حج به عنوان مناسك شناخته شود، در حالي كه زيارت در كنار وقف هم يكي ديگر از مناسك است، از آنجايي كه وقف به عنوان افضل عبادات شناخته شده و در روايات آمده است باز كردن گره‌اي از كار مردم (فرهنگي، اقتصادي، بهداشتي و... ) عبادت محسوب مي‌شود. وي با بيان اينكه براي نهادينه كردن اين موضوعات در جامعه بايد از ابزارهاي رسانه‌اي استفاده كنيم، افزود: مسئله حج و زيارت در فرهنگ كشور نهادينه شده و براساس آمار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، مقام نخست گردشگري مربوط به گردشگري زيارت است و گردشگري‌هاي ديگر در مقام‌هاي بعدي قرار دارند.
معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان اوقاف و امور خيريه با اشاره به اينكه حساسيت اجتماعي براي مسئله وقف زياد است، گفت: خداوند متعال نهاد وقف را براي حل برخي مسائل اجتماعي پايه‌ريزي كرده است.
وي در خصوص آثار اجتماعي حج در جامعه گفت: حج امري اجتماعي است كه به عنوان بزرگترين تجمع مسلمانان شناخته مي‌شود، اما در مورد مفهوم زيارت بايد بگويم، زيارت اهل‌بيت و خاندان عصمت و طهارت از تأكيدات بزرگان ديني است كه باعث سلامت اخلاقي، اجتماعي، اقتصادي و روان جامعه مي‌شود كه مي‌توان هر 3 اين مناسك را آرام‌بخش روان جامعه خواند. وي با بيان اينكه براساس آمار 75 درصد مردم بعد از زيارت احساس آرامش مي‌كنند، گفت: زيارت قبور ائمه اطهار و خاندان اهل‌بيت از آنجا كه محل ظهور ملائك و تجلي خداوند متعال است، آرامش‌بخش است. اين مسئله در مورد مناسك حج نيز صدق مي‌كند، چرا كه انسان پس از حضور در مراسم حج، مانند انسان تازه‌ متولدشده، پاك و آرام مي‌شود. به گفته اين مقام مسئول اگر مي‌خواهيم در جامعه آرامش ايجاد كنيم و آسيب‌هاي اجتماعي را كاهش دهيم بايد به اين 3 موضوع توجه كنيم.
افضلي: بازسازي عتبات به خوبي در خبرگزاري فارس منعكس شده است
در ادامه اين نشست يوسف افضلي معاون مشاركت‌هاي مردمي ستاد بازسازي عتبات عاليات با تأكيد بر اينكه بازسازي‌هايي كه از سوي ستاد عتبات انجام شده به خوبي در خبرگزاري‌ فارس منعكس شده‌اند، گفت: براي دست‌اندركاران ستاد بازسازي عتبات عاليات جاي بسيار خرسندي است كه در كنار حج و زيارت و وقف بتوانيم مباحثي در خصوص زيارت و اخبار عتبات را از طريق خبرگزاري فارس اطلاع‌رساني كنيم. وي تلفيق مباحث حج و زيارت و وقف را موجب اطلاع‌رساني بهتر از سوي رسانه‌ها عنوان كرد و گفت: تا به امروز مشاركت رسانه‌ها براي انعكاس اخبار كمك‌هاي مردمي جهت بازسازي عتبات موفق بوده است.
وي ادامه داد: مسئوليت ستاد بازسازي عتبات عاليات، جمع‌آوري نذورات و هزينه‌كرد آن در خارج كشور بوده كه در سال‌هاي گذشته به خوبي انجام شده است.
به گفته افضلي، مردم با وجود مشكلات اقتصادي، به بهترين نحو ممكن براي بازسازي عتبات عاليات مشاركت داشتند و اين ستاد با كمك اين نذورات به بازسازي عتبات و اتباع مقدسه اقدام كرده و در حال حاضر در پي توسعه حرمين شريفين است. وي با بيان اينكه توسعه صحن و شبستان حضرت زهرا (س) تا 80 درصد انجام شده است، گفت: تا 2 ماه ديگر بخش زيارتي اين حرم به صورت كامل به بهره‌برداري مي‌رسد. معاون ستاد بازسازي عتبات عاليات در ادامه تصريح كرد: ساخت شبستان حضرت زهرا(س) در كنار فضاي زيارتي ضريح مطهر حضرت اميرالمؤمنين(ع) نيازي بود كه از سوي مهندسين و كارگران ايراني به خوبي شناسايي شده و تلاش كرديم تا براي رفاه حال زائران آن را بسازيم. افضلي با اشاره به اينكه حدود 90 درصد نذوراتي كه ايرانيان براي بازسازي عتبات هزينه كرده‌اند به كشور بازگشته است، تصريح كرد: عموم كارگران مهندسين فعال در بازسازي عتبات عاليات، ايراني هستند و تمام تجهيزات و مواد مصرفي هم از ايران به اين حرمين منتقل مي‌شود. وي در ادامه افزود: عمليات ساخت صحن حضرت زينب(س) در كربلا نيز در حال انجام است و ديوار آب‌بند اين صحن ساخته شده كه گودي قتلگاه را به زينبيه متصل مي‌كند.
آجرلو: مأموريت رسانه براي انتشار خبر در موضوع حج و زيارت و وقف بسيار متفاوت است
در ادامه اين مراسم، مصطفي آجرلو مديركل ارتباطات و امور بين‌الملل آستان حضرت عبدالعظيم(ع) نيز در خصوص حرفه‌اي‌نگاري رسانه‌ها در حوزه حج و زيارت و وقف گفت: اينكه به صورت تخصصي صفحه‌اي را به عنوان حج و زيارت و وقف در خبرگزاري فارس ايجاد كنيم، مسئله را به لحاظ شكلي حل مي‌كند، اما توصيه من اين است كه نگاه فراخبر را پيش بگيريم و به انتشار صرف موضوعات و اخبار به صورتي كه موضوع باانگيزه‌اي اطلاع‌رساني باشد دنبال نكنيم. آجرلو تصريح كرد: مقوله زيارت همانند يك نهاد معرفتي و تربيتي در كنار حوزه‌هاي علميه و مدارس براي همه سطوح مردم آموزنده است ضمن اينكه براساس روايات شريف، هر فرد بايد به كمال غايي انساني‌اش برسد تا موجب ارتقاي مقام انسان شود.
وي افزود: ‌در حوزه رسانه‌اي مأموريت ما براي انتشار خبر و محتوا در مساله زيارت بايد متفاوت از ديگر حوزه‌هاي خبري باشد.
مديركل ارتباطات و امور بين‌الملل آستان حضرت عبدالعظيم حسني خاطرنشان كرد: خبر رساني در غرب به عنوان ارائه اطلاعات و سرگرمي مديريت مي‌شود، لذا ما نبايد اين مسير را دنبال كنيم، چرا كه اين نگاه مستلزم فريب مخاطب است و ما بايد با بازنمايي رويدادها در مسير اهدافمان منتشركننده خبر باشيم. آجرلو با تاكيد بر اينكه اقدامات خبري خبرگزاري فارس با ديدگاه ولايتمداري و ارزش گرايي در جامعه مشهور است، اظهار داشت: اميدوارم اين خبرگزاري در حوزه وقف و زيارت موفقيت لازم را براساس اهداف پيش بيني شده اش به دست بياورد.




نظرات کاربران