حقوق و وظایف زن و مرد از دید اسلام حقوق و وظایف زن و مرد از دید اسلام حقوق و وظایف زن و مرد از دید اسلام بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حقوق و وظایف زن و مرد از دید اسلام حقوق و وظایف زن و مرد از دید اسلام حقوق و وظایف زن و مرد از دید اسلام حقوق و وظایف زن و مرد از دید اسلام حقوق و وظایف زن و مرد از دید اسلام

حقوق و وظایف زن و مرد از دید اسلام

روایات و آموزه های اسلامی تاکید دارند که اگر اختلافی در خانواده پیدا شد بی درنگ اختلاف را رفع کنیم و شب را به صبح نرسانیم مگر این که از دست یکدیگر راضی باشیم و نزاع پایان پذیرفته باشد. فرصت زیارتی حج و زیارت و سفر به عتبات عالیات موقعیت مناسبی برای ارتباط بیشتر معنوی زن و شوهر با همدیگر است

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، اگر نگاهي به آموزه هاي اسلام بيندازيم به راحتي موتجه مي شويم كه ارزش زيادي براي زن قائل شده است. از جمله اينكه حق مرد نسبت به زن تنها در مورد استمتاع است و وظايفي همچون پختن و شستن و ...كه عرفا متداول شده از و ظايف اخلاقي زنان است نه حقوق مردان. بر همين اساس است كه روايت شده نخستين روزي كه پيامبر گرامي(ص) براي تبريك گفتن به منزل حضرت زهرا(ص) رفتند، كارها را براي دو بزرگوار تقسيم كردند و فرمودند: زهرا جان، كارهاي داخل خانه مثل نان پختن، گندم يا جو آسياب كردن، نظافت محيط خانه، بچه داري و....با شما است و تهيه هيزم، آب آوردن لوازم و مايحتاج منزل را تهيه كردن و...بر عهده علي است. سپس حضرت فاطمه زهرا (س) اين جمله را كه بايد سرمشق همه زنان مومن باشد فرمود: كسي جز خداوند نمي داند كه چقدر از اين امرخوشحال شدم.
زن و شوهر علاوه بر نسبت زوجيت بايد دو رفيق دلسوز براي يكديگر باشند. اگر در امر زناشويي رفاقت نباشد كار دشوار است. به طور كلي، اگر در هر جايي، خاصه محيط خانواده قانون مطلق به تنهايي حكمفرما باشد آثار مطلوبي در پي نخواهد داشت. قانون و عاطفه و محبت و صميميت بايد همراه يكديگر باشند. خداوند در سوره نحل آيه 90 مي فرمايد: "به درستي كه خداوند مردم را دستور به عدل و احسان مي دهد". زن و مرد در حال كه موظف به رعايت قوانين اسلام هستند بايد رفيق و دلسوز يكديگر باشند.
رسول خدا (ص) روزي به منزل اميرالمومنين(ع) رفتند و ايشان را درحال پاك كردن عدس يافتند، از اين كار خيلي شاد شدند و او را فرمودند: يا علي، كسي كه در كار منزل به زنش كمك كند، ثواب حج عمره دارد.
زني خدمت پيامبر(ص) رسيد و عرض كرد: سوالي دارم از طرف تمام زنهاي عالم از الان تا به روز قيامت و آن اين است كه چرا شما بين زن و مرد تفاوت قائل شده ايد. ثوابها و اعمالي براي مردان قرار داده ايد كه زنان از آن محروم هستند چون جهاد در راه خدا. رسول خدا(ص)فرمودند: جهاد زنان، نيكو همسرداري كردن است. از اين رو،زن در خانه بايد به بهترين وجه ممكن به نظافت، تهيه غذا، لباس، تربيت فرزندان و همسرداري بپردازد تا همواره درخط مقدم جبهه مشغول جهاد باشد.
زن بايد در مقابل شوهر در كمال تواضع و خوشرويي باشد و با تواضع و تبسم و حوصله كانون گرم خانه را گرم تر نمايد، با محبت و صميميت ريشه اختلافات و نزاع را بر كند و به هر نحو ممكن در هنگام ناراحتي همسرش را خشنود سازد. زن بايد هنگام ورود مرد به خانه بايد با گشاده رويي او را استقبال كند و به او سلام كند وهمسر خود را شاد كند. مرد نيز حق ندارد از زن خود غير از استمتاع چيز ديگري را طلب كند، اما زن از نظر اخلاقي و روابط انساني و عاطفي بايد به تمام امور خانه به بهترين وجه ممكن رسيدگي كند.
البته مرد هم وظيفه دارد كه هنگام ورود به منزل با نشاط باشد. غم و غصه و خستگي ها را كنار نهد. اگر از كار يا از دوستان و يا وظايف اجتماعي ناراحتي و گرفتاري داشته باشد آن را به محيط خانه انتقال ندهد و محيط خانه را سرد نكند. سختگيري بر زن و فرزند و بداخلاقي در منزل بر مسلمان جايز نيست و تكبر بايد تنها در مقابل دشمنان دين خدا باشد نه در مقابل دوستان آن هم همسر.
در نظام خانه و روابط مرد با همسرش دو مسئله مهم وجود دارد: مسئله اول، قوانين حاكم بين آن دو، يعني حقوق زن نسبت به شوهر و حقوق مرد نسبت به زن. مسئله دوم كه مهمتر و لطيف تر است تفاهم و مهرباني و صفا و صميميت است. اگر در خانه من و تو به ميان بيايد دستور و فرمان حساب و كتاب و چرا به ميان آيد، نقطه سياهي در زندگي ايجاد شده و اين نقاط سياه زندگي را تاريك مي كند.
در روايات ائمه معصومين مي خوانيم كه اگر اختلافي در خانواده پيدا شد بي درنگ اختلاف را رفع كنيم و شب را به صبح نرسانيم مگر اين كه از دست يكديگر راضي باشيم و نزاع پايان پذيرفته باشد. اگر زندگي به سوزش و سازش بگذرد از هر زندان و شكنجه اي براي انسان بدتر و خرد كننده تر است و زندگي فرزنداني كه در چنين محيطي بزرگ شوند دچار عقده هاي رواني خواهند شد ومعمولا بزهكار خواهند شد.


| شناسه مطلب: 73250




اخلاق خانواده



مطالب مرتبط

نظرات کاربران