تاکید اسلام بر لزوم توجه به امنیت اخلاقی درجامعه تاکید اسلام بر لزوم توجه به امنیت اخلاقی درجامعه تاکید اسلام بر لزوم توجه به امنیت اخلاقی درجامعه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تاکید اسلام بر لزوم توجه به امنیت اخلاقی درجامعه تاکید اسلام بر لزوم توجه به امنیت اخلاقی درجامعه تاکید اسلام بر لزوم توجه به امنیت اخلاقی درجامعه تاکید اسلام بر لزوم توجه به امنیت اخلاقی درجامعه تاکید اسلام بر لزوم توجه به امنیت اخلاقی درجامعه

تاکید اسلام بر لزوم توجه به امنیت اخلاقی درجامعه

نماینده ولی فقیه درامورحج و زیارت تاکید کرد : امنیت اخلاقی دراسلام از اهمیت و جایگاه والایی دراسلام و جامعه اسلامی برخوردار است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر كه در مراسم تواصي بحق درجمع نمازگزاران سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري سخن مي گفت در ادامه بحث امنيت ازنگاه اسلام ، به تبيين اهميت امنيت اخلاقي درجامعه اسلامي و ضرورت توجه به آن پرداخت و گفت: متاسفانه اين بحث مهم امروز در جامعه مورد غفلت واقع شده است درحاليكه يكي از اهداف رسالت انبياء و بويژه بعثت نبي مكرم اسلام (ص) ، ايجاد امنيت اخلاقي و رشد فضائل در جامعه براي مردم بوده است.
وي بابيان اينكه امام زمان (عج) در زمان ظهورشان امنيت را درجامعه ايجاد خواهند كرد ، افزود: امام صادق (ع) درتفسيرآيه : " وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا " فرموده اند: تحقق آن در زمان حضرت مهدي (عج) است كه ترس و اضطراب را به آرامش و امنيت تبديل خواهد كرد.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با اشاره به اينكه اسلام براي امنيت اخلاقي درجامعه دستورالعمل هايي دارد، افزود: اين دستورالعمل ها براي حفظ حرمت مردم است تا كسي دغدغه خاطر نداشته باشد و با آبرو و حيثيت او درجامعه بازي نشود.
وي ازغيبت كردن بعنوان نكته اول نام برد و با اشاره به اينكه غيبت كردن را ميتوان از دو بعد توصيه اخلاقي و حفظ امنيت اخلاقي مردم مورد توجه قرارداد ، اظهار داشت: غيبت يعني انسان نكته اي را كه در فردي وجود دارد در پشت سر او بگويد درحالي كه مي داند آن فرد از بيان آن ناراحت مي شود، " ذِكرُكَ أخاكَ بما يُكرهه - مطلبي از برادر ديني خود بگويد در حالي كه خوشش نيايد كسي آن را بشنود".
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر با بيان اينكه قرآن درنكوهش اين عمل مي فرمايد: " وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوه - غيبت همديگر را نكنيد كسي كه غيبت مي كند مانند اين است كه گوشت برادرمرده خود را بخورد " ، اظهار داشت: غيبت تا اين حد كار بد و نادرستي است و قرآن با اين مسئله بسيارسختگيرانه برخورد كرده است.
وي از تهمت بعنوان نكته دوم ياد كرد و با تاكيد براينكه گناه تهمت ازغيبت بدتر و مجازاتش بالاتر است ، گفت: اسلام راه اين گونه اعمال را بسته است تا مردم با آرامش خاطر زندگي كنند.
نماينده ولي فقيه در امور حج وزيارت با تاكيد براينكه انسان داراي حرمت است و هيچكس حق ندارد بي جهت آبروي كسي را در جامعه ببرد و حرمت كسي را بشكند ، اظهار داشت: اگر به فردي اتهام بزنند و بعد معلوم شود دروغ بوده ازنظر قضايي قابل پيگيري است و بايد اتهام زننده مجازات شود .
سخره كردن نكته سومي بود كه نماينده ولي فقيه به آن اشاره كرد و با بيان اين بخش از آيه يازدهم سوره حجرات " ياأَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ گفت: اسلام تاكيد دارد همديگر را مسخره نكنيد.
وي افزود: ممكن است كه فردي نقص يا عيبي از نظر جسمي داشته باشد ولي اين نقص عضو شخصيت او را كوچك نمي كند، ممكن است فقير باشد ولي فقراو چيزي از شخصيت او كم نمي كند.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر اضافه كرد: دربرخي روايات آمده است كسي كه فرد ثروتمندي را به خاطر ثروتش احترام كند و انسان فقيري را به خاطر فقرش مورد اهانت قرار دهد دو سوم دينش را از دست داده است، در دين اسلام اين مجازات سنگين راه را برروي حرمت شكني افراد مي بندد.
وي تصريح كرد: اهانت كردن به مردم ، حرمت شكني و شخصيت افراد را كوچك كردن از نظر اسلام مذموم است و هيچ كس حق تعرض به ديگري را ندارد.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر از سوء ظن يا بد گماني بعنوان نكته چهارم ذكر كرد و با بيان دومثال در تشريح سوء ظن گفت: قرآن مي فرمايد: " إنَّ بَعضَ الظَّنِّ إثْمٌ - برخي از گمان ها گناه است .
وي با اشاره به اينكه اهانت كردن انواعي دارد كه از آن جمله فحاشي است ، اظهار داشت: روايات بسياري داريم كه انسان مومن نمي تواند فحاش و دشنام دهنده باشد.
نماينده ولي فقيه با اشاره به اينكه امروزشاهديم رئيس جمهور آمريكا كه فرد بي خردي است چگونه به ديگران اهانت مي كند و ارزشي براي شخصيت افراد قائل نيست، اضافه كرد: درآمريكا ، دادگاه شكايت فرد سياه پوستي را كه به او اهانت كرده و گفته اند برو تو پدر و مادرت سياه پوست اند، قابل پيگيري نمي داند اما از نظر اسلام اگر كسي چنين جملاتي را به فرد سياه پوستي بگويد و قصدش تحقير و يا به سخره گرفتن او باشد ، اين را گناه مي داند.
وي به بيان داستان نشستن اباذر با عمار در مسجد و بحث آن دو با يكديگر و استفاده اباذر از عبارت يابن السوداء (اي كسي كه مادرت سياه است) اشاره كرد و گفت: پيامبر با شنيدن اين حرف خطاب به اباذر فرمودند : اي اباذر به خاطر اين كه مادرش سياه است مسخره اش مي كني؟ بعد به اين مضمون فرمودند كه آيا مي داني مادر عمار كيست ؟ مادراو اولين بانوي شهيده اسلام و رنگش سياه بوده است، اسلام از ابتدا اعلام كرده كه رنگ پوست افراد مهم نيست و همه با هم برابرند و هركس تقواي بيشتري داشته باشد برتراست.
وي افزود: با وجودي كه عمار اين مسئله را به دل نگرفت ولي اباذر بلافاصله خود را اصلاح كرد و صورت خود را روي زمين نهاد و به عمار گفت پاي خود را روي صورت من قرارده تا اين حقارت را در خود ببينم و در آينده به برادر ديني خود اهانت نكنم.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر اضافه كرد: اين روزها وقتي به جامعه مي نگريم ، مي بينيم افرادي كه از آنها توقع مي رود اين اصول را رعايت كنند متاسفانه امنيت اخلاقي را خدشه دار مي نمايند وهر روزعليه يكديگر اتهاماتي را بيان مي كنند درحالي كه اين كارخلاف شرع است .
وي گفت: اگر اين افراد مدرك از كسي دارند بايد به محاكم قضايي داده شود و تا زماني كه فرد محكوم نشده به جز در موارد خاص ، نمي توان جرم او را در جامعه علني كرد .
نماينده ولي فقيه افزود: اسلام براي اين گونه مسائل راهكار و انديشه دارد تا قبح گناه و جرم در جامعه شكسته نشود و جرم و جنايت توسعه پيدا نكند.
وي در پايان تاكيد كرد: اسلام جامعه اي مي خواهد كه درآن همه به يكديگر احترام بگذارند و همه افراد جامعه درهر جايگاهي از امنيت اخلاقي برخوردارباشند .




نظرات کاربران