حجت الاسلام زمانی مطرح کرد:

حرکت مؤمنانه راه اعتلای انقلاب اسلامی حجت الاسلام زمانی مطرح کرد:

حرکت مؤمنانه راه اعتلای انقلاب اسلامی حجت الاسلام زمانی مطرح کرد:

حرکت مؤمنانه راه اعتلای انقلاب اسلامی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت الاسلام زمانی مطرح کرد:

حرکت مؤمنانه راه اعتلای انقلاب اسلامی حجت الاسلام زمانی مطرح کرد:

حرکت مؤمنانه راه اعتلای انقلاب اسلامی حجت الاسلام زمانی مطرح کرد:

حرکت مؤمنانه راه اعتلای انقلاب اسلامی حجت الاسلام زمانی مطرح کرد:

حرکت مؤمنانه راه اعتلای انقلاب اسلامی حجت الاسلام زمانی مطرح کرد:

حرکت مؤمنانه راه اعتلای انقلاب اسلامی
حجت الاسلام زمانی مطرح کرد:

حرکت مؤمنانه راه اعتلای انقلاب اسلامی

مسیر اعتلا و قدرت نظام اسلامی و ملت شریف ایران باز و چشم انداز آن روشن و نورانی است. اگر در سالهای اخیر گاهی سستی و یا غفلت، عمدتا از جانب برخی از مسئولین سر زده است و آسیب هایی به جریان انقلاب وارد آمده؛ مربوط به گذشته است. امروز با تصمیمی جدی و الهی باید آن ها را جبران کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي پيام خود در تشكر از حماسه آفريني ملت انقلابي ايران در راهپيمايي ۲۲ بهمن را با آيه 139 سوره آل عمران" ولا تهنوا و لاتحزنوا و انتم الأعلون ان كنتم مؤمنين"؛سست نشويد و بخود اندوه را ندهيد شما برتر و پيروزيد اگر مؤمن باشيد، پايان دادند. درگفتگويي كوتاه با حجت الاسلام و المسلمين زماني، مشاوره نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت درباره اين آيه و وجه استفاده آن در پيام 22 بهمن جويا شدم.
لطفا درباره شأن نزول و تفسير اين آيه توضيحاتي بفرماييد؟
بسم الله الرحمن الرحيم
آيه 139 آل عمران بعد از جنگ احد نازل شد آنگاه كه بر مسلمانان در مدينه منوره شكستي وارد شده بود. علت شكست محافظت نكردن از تنگه اي بود كه راه نفوذ دشمن را باز مي كرد. رسول الله (ص) بر حفاظت از آن تأكيد كرده بودند، اما مأموران آن را رها كردند. حال خداوند با وجود غفلت و آسيبي كه وارد شده بود مي فرمايد: سستي و حزن را كنار بگذاريد و بدانيد كه شما برتري مي يابيد و بر آنان پيروز مي گرديد به شرط اينكه مؤمن باشيد.
مفسر عاليقدر مرحوم علامه طباطبائي در تفسير الميزان مراد از "وهن " در اينجا را ضعف مسلمين از جهت عزم، اراده و اهتمام بر اقامه اصول و احكام دين و توجه به قتال با كافران دانسته اند. ايشان حزن را اندوه معنا مي كند.
بطور مسلم اندوه مؤمنان به جهت به شهادت رسيدن چهره هاي سرشناس و مورد توجه رسول خدا (ص) از مهاجران و انصار همانند حمزه سيدالشهداء، مصعب بن عمير و حنظله غسيل الملائكه بود. در مجموع مسلمانان در غزوه احد حدود 70 نفر از شجاعان خود را از دست دادند. البته حزن به دليل از دست دادن غنائم جنگي و متاع اندك دنيوي نيز مطرح است، با اين وجود خداوند مؤمنين را به عزم و اراده به سوي اعتلا بر پايه ايمان در آينده دعوت مي كند.
22بهمن 1396 نمونه اي از عزم، اراده و ايستادگي همه اقشار جامعه است كه با رهنمود هاي رهبر فرزانه انقلاب اسلامي حضرت امام خامنه اي انجام گرفت. نزديك 40 سال است كه روح امام خميني (ره) در كالبد اين مردم مي تپد و نماد اتحاد ملت ايران و وحدت امت اسلامي شده است (طوبي لهم و حسن مآب).
پس نگاه آيه به آينده است و مي گويد مؤمنانه پيش برويد؟
بله، مسير اعتلا و قدرت نظام اسلامي و ملت شريف ايران باز و چشم انداز آن روشن و نوراني است. اگر در سالهاي اخير گاهي سستي و يا غفلت، عمدتا از جانب برخي از مسئولين سر زده است و آسيب هايي به جريان انقلاب وارد آمده؛ مربوط به گذشته است. امروز با تصميمي جدي و الهي بايد آن ها را جبران كرد و به آينده زيبا و دلنوازي كه حاكي از قدرت و شكوه ملت ايران و بلكه ملت هاي مستضعف جهان است چشم دوخت.
شرط لازم براي رسيدن به قدرت و شكوه وعده داده شده در اين آيه چيست؟
همانطور كه در آيه مطرح شده است شرط اول ايمان و اعتقاد راسخ است. ايمان برعكس تصوري كه ممكن است باشد صرف سواد، دانستن و عقيده داشتن نيست بلكه ايمان ارتباط مستقيم با عمل دارد؛ چنان كه از قول اميرالمؤمنين (ع) ايمان عقيده به قلب، بيان با زبان و عمل با همه وجود مطرح مي شود.
اگر ايمان داشته باشيم و مسلم بدانيم انقلاب اسلامي يك پديده الهي است كه خداوند به ما داده است، بايد جايگاه و خصوصيات اين پديده را بشناسيم و متناسب با آن رفتار جهادي و مؤمنانه با در نظر گرفتن حضور دشمنان داشته باشيم.
آيا مؤمن باشيم كه "انقلاب امري الهي است" كافي است؟
با اين نگاه و بدين ترتيب انقلاب اسلامي قطعه آغازين از برنامه كلان خداوند در اين زمانه است. اين برنامه گام هاي بلند ديگري هم دارد كه انشاء الله تحقق خواهد يافت، بايد با عزم و اراده مسير را دنبال كنيم.
مسير برنامه خدا كه با انقلاب اسلامي شروع شده است تا كجا ادامه مي يابد؟
انقلاب اسلامي در صدد خارج كردن مؤمنين از ظلمات بسوي نور است، يوم الله ظهور مظهر اين آرمان الهي است. همانطور كه امام راحل فرمودند اين انقلاب بايد تا قيام امام زمان (عج) امتداد يابد. وظيفه ما هم اين است كه مؤمنانه در اين مسير گام برداريم. گام برداشتن مؤمنانه يعني گام برداشتن بر مبناي ولايت پذيري، شناخت و بصيرت و در عين حال همراه با دشمن شناسي و دشمن ستيزي.


| شناسه مطلب: 87237




زماني انقلاب بهمن



نظرات کاربران