نگاهی نو به مشهد مقدس در قطعه‌ای از بهشت نگاهی نو به مشهد مقدس در قطعه‌ای از بهشت نگاهی نو به مشهد مقدس در قطعه‌ای از بهشت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نگاهی نو به مشهد مقدس در قطعه‌ای از بهشت نگاهی نو به مشهد مقدس در قطعه‌ای از بهشت نگاهی نو به مشهد مقدس در قطعه‌ای از بهشت نگاهی نو به مشهد مقدس در قطعه‌ای از بهشت نگاهی نو به مشهد مقدس در قطعه‌ای از بهشت

نگاهی نو به مشهد مقدس در قطعه‌ای از بهشت

کتاب شهرهای ایران مشهد با نگاهی دیگر به این قطعه از بهشت، توسط محمود رضا برازش منتشر شد

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج از مشهد مقدس، اين كتاب كه در هفت بخش به جغرافياي طبيعي، انساني، اقتصادي، ديدني‌ها، خريد، اقامت و خوراك و سلامت مشهد پرداخته و آن را اثري فاخر كرده است.
برازش در مقدمه اين كتاب مي‌نويسد: مشهد با جمعيت 941/069/3 نفر پس از تهران دومين كلان‌شهر ايران است كه در شمال شرق قرار دارد. مشهد به معني محل شهادت است و انتخاب اين نام به دليل شهادت امام رضا (ع) هشتمين امام معصوم شيعيان در اين مكان به دست مأمون خليفه عباسي است كه در سال 203 قمري حادث‌شده است.
رونق و جمعيت مشهد به بركت وجود بارگاه مقدس ايشان است، چراكه قبل از آن در اين منطقه شهر بزرگي وجود نداشته و به‌مرور طي قرن‌ها شيعيان و علاقه‌مندان به ايشان به اين منطقه مهاجرت كرده‌اند. به‌طور مثال در طي حدود چهل سال گذشته جمعيت ايران دو برابر و جمعيت مشهد حدود ده برابر شده است.
در فصل اول اين كتاب به جغرافياي طبيعي، آب‌وهوا، رودخانه‌ها، چشمه‌ها، آبشارها، درياچه‌ها، غارها و دره‌ها پرداخته‌شده و در فصل دوم به جمعيت، نژاد و مذهب، آداب‌ورسوم، گويش‌هاي مشهدي، خوراك، پوشاك، صنايع‌دستي، معماري، سينماها، مطبوعات، آموزش‌وپرورش، ورزش، فرهنگسراها، موزه‌ها و صداوسيما اشاراتي شده است.
فصل سوم كتاب دربرگيرنده جغرافياي اقتصادي، اصول كلي، نمايشگاه، حمل‌ونقل، صنعت و معدن، كشاورزي و منابع طبيعي و سدهاست و در فصل چهارم با مكان‌هاي مذهبي، آستان قدس رضوي، حرم مطهر، مساجد، حسينيه‌ها، تكايا، مدارس قديمي، كاروانسراها، پارك‌ها، مراكز سرگرمي و تفريحي و مسير گردشگري طرقبه و شانديز آشنا مي‌شويم.
نويسنده در فصل پنجم كتاب ما را با سوغات، خيابان‌ها، بازارها و مراكز خريد، بورس‌هاي كالاهاي خاص مشهد و در فصل ششم با اقامت و خوراك، هتل‌ها، كمپ و محل اسكان، رستوران و كافي‌شاپ و رستوران‌هاي ييلاقي آشنا مي‌كند. فصل آخر كتاب نيز به موضوع سلامت، بيمارستان‌ها، داروخانه‌ها و آرامستان ها مي‌پردازد.
كتاب فوق در قطع رقعي با كاغذ گلاسه در 240 صفحه به‌صورت تمام‌رنگي چاپ و در شمارگان 4 هزار نسخه به مبلغ 120 هزار ريال در اختيار علاقه‌مندان به فرهنگ و تمدن مشهد مقدس است.


| شناسه مطلب: 87458







نظرات کاربران