کتاب «آشنایی با ادیان آسمانی» راهی بازار کتاب شد کتاب «آشنایی با ادیان آسمانی» راهی بازار کتاب شد کتاب «آشنایی با ادیان آسمانی» راهی بازار کتاب شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کتاب «آشنایی با ادیان آسمانی» راهی بازار کتاب شد کتاب «آشنایی با ادیان آسمانی» راهی بازار کتاب شد کتاب «آشنایی با ادیان آسمانی» راهی بازار کتاب شد کتاب «آشنایی با ادیان آسمانی» راهی بازار کتاب شد کتاب «آشنایی با ادیان آسمانی» راهی بازار کتاب شد

کتاب «آشنایی با ادیان آسمانی» راهی بازار کتاب شد

حجت الاسلام باغبانی در کتاب «آشنایی با ادیان آسمانی»، ادیان زردتشت، یهودیت، صابئین، مسیحیت و اسلام را شرح داده شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، انتشارات دارالحديث، كتاب «آشنايي با اديان آسماني» نوشته حجت الاسلام جواد باغباني آراني، استاديار مؤسسه امام خميني (ره) را از مجموعه «متنا» منتشر كرد.
براي آشنايي با اديان توحيدي و آسمان كتاب‌هايي نوشته شده است، اما جاي كتابي كه اطلاعات مختصر ولي جامع و كافي درباره تاريخ، آموزه‌ها اعتقادي فرقه‌ها، آيين‌ها، آداب و عباداتشان داشته باشد، خالي بود، از اين رو، حجت الاسلام جواد باغباني آراني در اين كتاب در پي آن است كه جاي خالي اين محتوا را پر كند؛ بنابراين نگارنده درباره موضوعات اين كتاب چنين شرح داده است:
در اين كتاب درباره دين مبين اسلام بحث اندكي آمده است؛ زيرا اكثر مخاطبان اين مجموعه مسلمانند. آنان با اسلام آشنا هستند و تنها يك درس به اسلام اختصاص يافته است. از سوي ديگر فرض بر اين قرار دارد كه مخاطبان اين كتاب شناختشان به اديان توحيد ديگر اندك فرض شده است، يهوديان جمعيت اندكي دارند، اما به سبب تأثير انكارناپذيرشان در اكثر مجامع جهاني آشنايي با يهوديت دروس بيشتري به خود اختصاص داده است. مسيحيت نيز به سبب تبشيري بودن و حضور پررنگ ميسيون‌هاي آن به ويژه در كشور اسلامي بعد از يهوديت بيشترين دروس را دارد.
ترتيب اديان آسماني در نوشته پيش رو با توجه به قدمت آنها بوده است و از آنجا كه صابئين خود را پيرو حضرت يحيي و معاصر حضرت عيسي مي‌دانند، اين آيين را پيش از مسيحيت مطرح كرده‌ايم. درباره قدمت آيين زردتشت دو قول از اهميت بيشتري برخوردار است: شانزده قرن يا شش قرن ق. م است، اما مؤلف از برخي زردشتيان كشور شنيده است كه آنان مايلند اين سابقه را به شانزده قرن ق. م. برگردانند. بر اين اساس، به ترتيب اديان زردتشت، يهوديت، صابئين و مسيحيت شرح داده شده است و اسلام هم به عنوان دين خاتم در آخر بررسي شده است.
اين نوشتار شامل شانزده درس بدين شرح است: دو درس درباره زردشتي، هشت درس در موضوع يهوديت، پنج درس درباره صابئين و مسيحيت و يك درس نيز درباره اسلام.
در هر درس تاريخ، اعتقادات، فرقه‌ها، آيين‌ها، آداب و عبادات هر دين و نگاه بدان دين بررسي شده است. همچنين هر درس شامل يك چكيده و در پايان اين مجموعه يك كتاب‌نامه هم آمده است.
حضرت عيسي در خانواده‌اي يهودي به دنيا آمده و به گفته قرآن كريم در گهواره و به گفته عهد جديد در سي سالگي به نبوت رسيد؛ قرآن رسالت وي را محدود به بني اسرائيل و مسيحيان آن را در ابتدا محدود به بني اسرائيل و در ادامه جهاني مي‌دانند. بنابراين، نگارنده درباره كتاب مقدس مسيحيت چنين آورده است:
مسيحيان علاوه بر عهد عتيق به يك مجموعه با نام عهد جديد نيز معتقدند. عهد جديد 27 كتاب دارد و به زبان يوناني نوشته شده است. مسيحيان مجموع عهد عتيق و عهد جديد را «كتاب مقدس» مي‌نامند.
مسلمانان از آنجا كه براي اين مجموعه تقدسي قائل نيستند، از كاربرد كلمه مقدس پرهيز و به واژه «عهدين» بسنده مي‌كنند. عهد عتيق به زبان عبري و عهد جديد به زبان يوياني نگارش يافته است.
مسلمانان عقيده دارند كه حضرت عيسي(ع) كتاب انجيل را از خداي متعال دريافت كرده و براي بشر آورده است؛ اما مسيحيان بر اين باورند كه عيسي مسيح(ع) كتابي نياورده است؛ زيرا او خودش كلمه پاك خدا بود؛ از تمامي خزائن حكمت و علم بهره مي‌برد و نيازي به كلام ديگري نبود.
مسيحيان براي هر يك كتاب‌هاي بيست و هفتگانه عهد جديد نامي اختصاص داده‌اند تا دسترسي به بخش‌هاي آنها به آساني صورت گيرد و آنان عهد جديد را از نظر موضوع به چهار بخش تقسيم كرده‌اند: زندگي نامه و سخنان عيسي، زندگي‌نامه و سخنان رسولان، نامه‌هاي رسولان، آينده كليسا.
كتاب‌هايي كه علاوه بر كتاب‌هاي موجود عهد جديد نوشته شده‌اند، اپوكريفا ناميده مي‌شود.
انتشارات دارالحديث، كتاب «آشنايي يا اديان آسماني» را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، در قطع رقعي و ۱۷۱ صفحه به قيمت ۸۰۰۰ تومان منتشر كرده است و علاقه‌مندان براي تهيه اين كتاب و ديگر آثار اين انتشارات مي‌توانند به آدرس، قم، خيابان معلم، روبه‌رو اداره برق، فروشگاه انتشارات دارالحديث مراجعه يا با شماره تلفن ۰۲۵۳۷۷۷۴۰۵۴۵ تماس حاصل كنند، همچنين علاقه‌مندان مي‌توانند براي خريد اينترنتي به آدرس SHOP.DAROLHADIT مراجعه كنند.


| شناسه مطلب: 87526




تازه هاي نشر



نظرات کاربران