حجاب شرعی چیست؟ حجاب شرعی چیست؟ حجاب شرعی چیست؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجاب شرعی چیست؟ حجاب شرعی چیست؟ حجاب شرعی چیست؟ حجاب شرعی چیست؟ حجاب شرعی چیست؟

حجاب شرعی چیست؟

به مؤمنان بگو چشمهای خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند و عفاف خود را حفظ کنند؛ این برای آنان پاکیزه‌تر است؛ خداوند از آنچه انجام می‌دهید آگاه است.

پايگاه اطلاع رساني حج، حجاب شرعي دو نوع است: حجاب ظاهري و باطني:
حجاب ظاهري همان حجابي است كه خداوند متعال زنان و دختران را به التزام و رعايت او امر نموده است. همانند پوشاندن بدن مقابل مردان نامحرم.
در اين خصوص خداوند متعال در قرآن كريم به بندگان خود امر فرموده و احاديث پيامبر (صلي الله عليه وآله) و اهل بيت ايشان (عليهم السلام) بر آن تاكيد كرده اند.
فقها به صورت مفصل حدود حجاب را در رسالات عمليه بيان نموده اند. در اينجا به اختصار اشاره مي كنيم:
آنچه در حجاب واجب است پوشاندن اجزاي بدن به جز كف دستان و گردي صورت از نامحرم است.
پوشش بايد ويژگي هاي ذيل را دارا باشد:
1.جذاب نباشد؛ از رنگهاي تند كه باعث جلب توجه مي شود؛ نباشد. 2.تنگ و بدن نما نباشد؛ به طوري كه شكل و اندازه اندام بدن معلوم نباشد. 3.ضخيم باشد؛ به طوري كه اندام بدن ديده نشود.
اگر اموري كه در بالا ذكر شد در پوشش باشد، اين پوشش اسلامي است.
لازم به يادآوري است كه پوشش روي پا نيز در مقابل نامحرمان واجب است.
حجاب باطني: آنچه خداوند متعال دختران و زنان و همچنين پسران و مردان را به آن امر نموده است و احاديث پيامبر اكرم (صل الله عليه وآله وسلم) و ائمه اطهار )عليهم السلام) بر آن تاكيد نموده اند. منظور از حجاب باطني دوري از هر چيزي است كه انسان را به فساد و گناه مي اندازد.
يعني عفت و حشمت و نگاه نكردن به نامحرم است. حجاب باطني همان رفتار دختران و زنان و پسران و مردان است و اين دو نوع حجاب هر كدام مكمل ديگري است و حجاب ظاهري بدون مراعات نمودن حجاب باطني معنايي ندارد.
هنگامي كه چيزي از وسايل زندگي را (به عنوان عاريت) از آنان [همسران پيامبر] مي‌خواهيد از پشت پرده بخواهيد؛ اين كار براي پاكي دلهاي شما و آنها بهتر است. (سوره مباركه احزاب، آيه 53)
به مؤمنان بگو چشمهاي خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگيرند و عفاف خود را حفظ كنند؛ اين براي آنان پاكيزه‌تر است؛ خداوند از آنچه انجام مي‌دهيد آگاه است* و به زنان با ايمان بگو چشمهاي خود را (از نگاه هوس‌آلود) فروگيرند و دامان خويش را حفظ كنند و زينت خود را -جز آن مقدار كه نمايان است- آشكار ننمايند و روسري‌هاي خود را بر سينه خود افكنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود)، و زينت خود را آشكار نسازند مگر براي شوهرانشان يا پدرانشان يا پدر شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران همسرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان يا پسران خواهرانشان يا زنان هم‌كيششان يا بردگانشان [=كنيزانشان‌] يا افراد سفيه كه تمايلي به زن ندارند يا كودكاني كه از امور جنسي مربوط به زنان آگاه نيستند و هنگام راه رفتن پاهاي خود را به زمين نزنند تا زينت پنهان شان آشكار شود (و صداي خلخال كه برپا دارند به گوش رسد.) و همگي به سوي خدا بازگرديد اي مؤمنان، تا رستگار شويد. (سوره نور آيه هاي 30 و 31)


| شناسه مطلب: 87572




حجاب



نظرات کاربران