مقام والای مادر در قرآن کریم مقام والای مادر در قرآن کریم مقام والای مادر در قرآن کریم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مقام والای مادر در قرآن کریم مقام والای مادر در قرآن کریم مقام والای مادر در قرآن کریم مقام والای مادر در قرآن کریم مقام والای مادر در قرآن کریم

مقام والای مادر در قرآن کریم

آیات قرآن که در مورد حق شناسی از والدین آمده است ‏بر دو قسم است: یک قسم حق شناسی مشترک پدر و مادر را بیان می‏کند و قسم دیگر، آیاتی است که مخصوص حق شناسی مادر است.

قرآن كريم وقتي احترام به پدر و مادر را ذكر مي‏كند، براي گرامي داشت مقام زن، نام مادر را جداگانه و به صورت مستقل طرح مي‏كند.
قرآن كريم مي‏فرمايد: اگر يكي از آن دو يا هر دو، در كنار تو به سالخوردگي رسيدند به آنها حتي «اوف‏» مگو و به آنها پرخاش مكن و با آنها سخني شايسته بگوي(1) و در بخشي ديگر مي‏فرمايد: ما سفارش كرديم به انسان كه احسان را نسبت ‏به پدر و مادر فراموش نكند: و انسان را نسبت ‏به پدر ومادرش به احسان سفارش كرديم.(2) پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستيد و به پدر و مادر خود احسان كنيد.(3) و در جاي ديگر احسان به پدر و مادر را در كنار عبادت حق ياد مي‏كند: شكرگزار من و پدر و مادرت باش.(4)
اما با همه اين تجليل‏هاي مشترك، وقتي مي‏خواهد از زحمات پدر و مادر ياد كند، از زحمت مادر سخن مي‏گويد، نه از زحمت پدر، آنجا كه مي‏فرمايد: زحمات سي ماهه مادر را مي‏شمارد، كه: دوران بارداري، زايمان، ودوران شيرخوراگي براي مادر دشوار است(5). و همه اينها را به عنوان شرح خدمات مادر ذكر مي‏كند.
قرآن كريم به هنگام يادآوري زحمات حتي اشاره‏ اي هم به اين موضوع ندارد كه پدر زحمت كشيده است. بنابراين، آيات قرآن كه در مورد حق شناسي از والدين آمده است ‏بر دو قسم است: يك قسم حق شناسي مشترك پدر و مادر را بيان مي‏كند و قسم ديگر، آياتي است كه مخصوص حق شناسي مادر است، قرآن كريم اگر درباره پدر حكم خاصي بيان مي‏كند فقط براي بيان وظيفه است، نظير: خوراك وپوشاك مادران به طور شايسته به عهده پدر فرزند است.(6) وليكن هنگامي كه سخن از تجليل وبيان زحمات است، اسم مادر را بالخصوص ذكر مي‏كند.
پي نوشت: 1. اسراء، 23 2. احقاف، 15 3. اسراء، 23 4. لقمان، 14 5. احقاف، 15 6. بقره، 233


| شناسه مطلب: 87573




مادر



نظرات کاربران