ذکر یونسیه و برکات آن ذکر یونسیه و برکات آن ذکر یونسیه و برکات آن بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ذکر یونسیه و برکات آن ذکر یونسیه و برکات آن ذکر یونسیه و برکات آن ذکر یونسیه و برکات آن ذکر یونسیه و برکات آن

ذکر یونسیه و برکات آن

امام صادق ع) می فرماید: عجب دارم از کسى که غم زده است و این دعا را نمى خواند، چرا که خداوند به دنبال آن می فرماید: ما او را پاسخ دادیم و از غم نجات دادیم و این چنین مؤمنان را نجات مى دهیم.

حضرت يونس (ع) مدت ها در ميان قومش به ارشاد مردم پرداخت ولي در مدت سي و سه سال فقط دو نفر به او ايمان آوردند او هم قوم خود را نفرين كرد و خداوند به او وعده داد كه در فلان تاريخ عذاب خود را بر آنان خواهد فرستاد. يونس از شهر خارج شد اما يكي از دوستانش در شهر ماند و مردم را از عذاب خدا ترساند و از آنها خواست توبه كنند و آنها كه نشانه هاي عذاب وعده داده شده را ديدند از ترس عذاب توبه و ناله كردند تا خدا عذابش را از آنان بر گرداند. يونس به اميد اينكه مردم نابود شده اند به شهر بازگشت و وقتي ديد همه چيز عادي است و مردم به كارشان مشغولند عصباني شد و شهر را بدون اجازه خداوند ترك كرد و با يك كشتي راهي دريا شد.در بين راه ماهي غول پيكري به كشتي حمله كرد و به خواست خداوند متعال حضرت يونس را بدون اينكه به او آسيب برساند بلعيد.
حضرت يونس وقتي به هوش آمد متوجه اشتباه خود شد و با ناله و تضرع به درگاه خداوند توبه كرد كه توبه او در قرآن آمده است و بخشي از آيه به عنوان ذكر يونسيه مشهور شده است كه علما و عرفا،خواص بيشماري را براي آن نقل ميكنند،: قرآن ميفرمايد: «وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَك إِنِّي كنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ؛
و ذاالنون (يونس) را (به يادآور) در آن هنگام كه خشمگين (از ميان قوم خود) رفت؛ و چنين مى‏ پنداشت كه ما بر او تنگ نخواهيم گرفت؛) اما موقعى كه در كام نهنگ فرو رفت، در آن ظلمت ها (ى متراكم) صدا زد: « (خداوندا) جز تو معبودى نيست! منزهى تو! من از ستمكاران بودم.!» (سوره الانبياء، آيه 87)
پيامبر (ص) فرمودند: هر بيمار مسلمانى كه اين دعا را بخواند، اگر در آن بيمارى (بهبودى نيافت و) مُرد، پاداش شهيد به او داده مى شود و اگر بهبودى يافت خوب شده در حالى كه تمام گناهانش آمرزيده شده است.
رسول خدا (ص) فرمود: آيا به شما خبر دهم از دعايى كه هرگاه غم و گرفتارى پيش آمد آن دعا را بخوانيد گشايش ‍ حاصل شود؟
اصحاب گفتند: آرى اى رسول خدا.
آن حضرت فرمود: دعاى يونس كه طعمه ماهى شد: (لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين).
امام صادق (ع) مي فرمايد: عجب دارم از كسى كه غم زده است واين دعا را نمى خواند(لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين) چرا كه خداوند به دنبال آن مي فرمايد: ما او را پاسخ داديم و از غم نجات داديم و اين چنين مؤمنان را نجات مى دهيم.
مرحوم كلينى نقل مى كند: مردى خراسانى بين مكه و مدينه در ربذه به امام صادق (ع) برخورد و عرضه داشت: فدايت شوم من تا كنون فرزند دار، نشده ام، چه كنم؟
حضرت فرمود: هرگاه به وطن برگشتى و خواستى به سوى همسرت روى آيه (78 سوره انبيا) را بخوان انشاء الله فرزند دار خواهي شد.
اين ذكر براي تقويت نفس و قلب و مكاشفات، بسيار خوب است و براي رفع حجب و نورانيت مؤثر است و استجابت دعا و نجات مومنين از طرف خدا شامل گوينده آن ميشود.
از آثار و بركات اين ذكر قرآني بسيار است و ما به همين مقدار بسنده ميكنيم.


| شناسه مطلب: 87682




ذكر يونسيه خداوند



نظرات کاربران