«هیات بین المللی نظارت بر مدیریت عربستان بر حرمین شریفین» تشکیل جلسه داد «هیات بین المللی نظارت بر مدیریت عربستان بر حرمین شریفین» تشکیل جلسه داد «هیات بین المللی نظارت بر مدیریت عربستان بر حرمین شریفین» تشکیل جلسه داد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
«هیات بین المللی نظارت بر مدیریت عربستان بر حرمین شریفین» تشکیل جلسه داد «هیات بین المللی نظارت بر مدیریت عربستان بر حرمین شریفین» تشکیل جلسه داد «هیات بین المللی نظارت بر مدیریت عربستان بر حرمین شریفین» تشکیل جلسه داد «هیات بین المللی نظارت بر مدیریت عربستان بر حرمین شریفین» تشکیل جلسه داد «هیات بین المللی نظارت بر مدیریت عربستان بر حرمین شریفین» تشکیل جلسه داد

«هیات بین المللی نظارت بر مدیریت عربستان بر حرمین شریفین» تشکیل جلسه داد

هیات بین المللی نظارت بر مدیریت عربستان بر حرمین شریفین با برگزاری کنفرانسی در تایلند، ضمن تاکید بر ناکامی عربستان در نحوه اداره اماکن مقدس مسلمانان، با بهره برداری سیاسی حج از سوی ریاض و سوء استفاده از درآمدهای حاصل آن در جنگ یمن، مخالفت کرد.

روزنامه قطري 'العرب' نوشت: 'هيات بين المللي نظارت بر مديريت عربستان بر حرمين شريفين' كه مقر آن در مالزي است، با مشاركت برخي نهادهاي اسلامي تايلند، نشستي درباره نحوه مديريت امور حرمين شريفين در اين كشور برگزار كرد.
اين نشست خواستار مشاركت كشورها و دولت هاي اسلامي در اداره امور حرمين شريفين در عربستان شده است.
در اين كنفرانس، شماري از علما، اساتيد، پژوهشگران، نمايندگان مراجع ديني، مسئولان دفاتر حج، دانشجويان و شخصيت هاي ديگر تايلندي حضور داشتند تا پيام خود را درباره نحوه مديريت امور حرمين شريفين به دولت رياض منتقل و بر ضرورت مشاركت دادن كارشناسان جهان اسلام در نحوه اداره امور حج، اصلاح برخي روش ها و فراهم كردن زيرساخت هاي لازم براي حرمين شريفين، تاكيد كنند. شركت كنندگان در اين نشست، درباره ناكامي عربستان در نحوه مديريت حرمين شريفين و تك روي اين كشور در اداره امكان مقدس مسلمانان، تبادل نظر كرده و اعلام كردند عربستان از حج به عنوان اهرمي براي فشار آوردن به ساير كشورهاي اسلامي جهت كسب منافع سياسي، سوء استفاده مي كند.
حاضران در اين نشست تاكيد كردند: عربستان بسياري از كشورهاي اسلامي و افراد را به دلايل سياسي محروم از اداي مناسك حج مي كند. بسياري از حجاج و عمره گذاران را در خصوص پرونده هاي سياسي مرتبط با كشورهايشان بازداشت مي نمايد. همچنين با نابودي آثار اسلامي، در فراهم كردن زيرساخت هاي لازم براي حرمين شريفين كوتاهي مي ورزد.
آنها همچنين تاكيد كردند: رياض از منبرهاي اسلامي در حمايت از تصميمات سياسي خود و تحريك عليه ساير كشورهاي اسلامي استفاده مي كند. درآمدهاي حاصل از حج تمتع و عمره را صرف شاهزادگان و بستن قراردادهايي مي نمايد كه هيچ ارتباطي به حج تمتع و عمره ندارد.
شركت كنندگان در اين كنفرانس، مخالفت خود را با اقدامات مقامات سعودي در استفاده از حج واجب و عمره عليه مسلمانان مخالفِ سياست هاي عربستان اعلام كردند و گفتند، رياض درآمدهاي حاصل از حج را در جنگ يمن هزينه مي نمايد و با آن از آمريكا تسليحات چند ميليارد دلاري خريداري مي كند.
علما و شخصيت هاي تايلندي تاكيد كردند، بايد گام هاي عملي براي شركت دادن مؤسسات و دولت هاي اسلامي در اداره امور حرمين شريفين اتخاذ شود تا به هنگام موسم حج با موفقيت و بدون فاجعه و مشكلي برگزار شود.
به گفته كارشناسان، وجود اتفاقات مرگبار متعدد در مراسم حج تمتع و كشته شدن هزاران حاجي در اين مراسم كفايت و توانايي مقامات آل سعود در اداره يكي از بزرگترين تجمع هاي مسلمانان را با ترديد مواجه كرده است.
شهادت بيش از 300 تن در سال 2006 ، فرو ريختن ساختمان يك هتل 8 طبقه در مكه مكرمه، آتش‌ سوزي چادرهاي حجاج در منا، ريزش تونل‌ها و پل‌ها و سقوط دكل بالابر در كنار خانه خدا ( كعبه ) ثابت كرده كه رياض توانايي لازم را براي اداره حرمين شريفين ندارد.




نظرات کاربران