طرح‌ها و پروژه‌های پژوهشکده حج و زیارت در سال 97 اعلام شد طرح‌ها و پروژه‌های پژوهشکده حج و زیارت در سال 97 اعلام شد طرح‌ها و پروژه‌های پژوهشکده حج و زیارت در سال 97 اعلام شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
طرح‌ها و پروژه‌های پژوهشکده حج و زیارت در سال 97 اعلام شد طرح‌ها و پروژه‌های پژوهشکده حج و زیارت در سال 97 اعلام شد طرح‌ها و پروژه‌های پژوهشکده حج و زیارت در سال 97 اعلام شد طرح‌ها و پروژه‌های پژوهشکده حج و زیارت در سال 97 اعلام شد طرح‌ها و پروژه‌های پژوهشکده حج و زیارت در سال 97 اعلام شد

طرح‌ها و پروژه‌های پژوهشکده حج و زیارت در سال 97 اعلام شد

طرح‌ها و پروژه‌های در دست انجام در گروه فقه و حقوق، کلام و معارف، تاریخ و سیره و اخلاق و اسرار پژوهشکده حج و زیارت در سال جاری اعلام شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، فريضه حج، يكي از اركان دين مبين اسلام است كه داراي ابعاد گسترده عبادي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي مي‌باشد. در پس مناسك حج، رازها و رمزهايي نهفته است كه اگر به دقت نگريسته شود، مي‌تواند بسياري از مشكلات فراروي امت اسلامي را مرتفع كرده و زمينه ‌هاي رشد و تعالي آن را فراهم سازد.
از سوي ديگر، مفهوم زيارت با وسعت معنايي و افق بلندي كه در انديشه شيعي دارد، مي‌تواند كاركرد هاي ممتاز و برجسته‌اي در عمق بخشي فرهنگ اسلام و اهل بيت(ع) ايجاد كند. فهم درست زيارت و شناخت صحيح ظرفيت‌ها و كاركردهاي آن، در كنار نقش كانوني اماكن زيارتي در الصاق و گردهم‌آيي و هم‌گرايي مؤمنان از ديگر داشته‌هايي است كه قدرداني شايسته و بايسته آن در گرو كسب شناختي عالمانه از آن است.
در اين راستا پژوهشكده حج و زيارت مي‌كوشد تا با بهره‌مندي از ديدگاه‌ها و نظريات فرهيختگان حوزه و دانشگاه ابعاد مختلف حوزه حج و زيارت را واكاوي كرده، موجب اعتلاي فرهنگ حج و زيارت شود.
اين پژوهشكده سالياني است كه در اين زمينه تلاش هاي زيادي كرده و آثار گرانسنگي نيز از سوي محققان اين مركز بزرگ علمي به يادگار مانده است؛ پژوهشكده حج و زيارت در سال 97 نيز طرح‌ها و پروژه‌هايي در دست انجام دارد كه مربوط به گروه هاي فقه و حقوق، كلام و معارف، تاريخ و سيره و اخلاق و اسرار مي باشند.
گروه فقه و حقوق پژوهشكده حج و زيارت
اين گروه علمي كه تبيين و ترسيم نظام فقهي حقوقى حج و زيارت بر پايه مذهب اماميه و نشان دادن جايگاه بر‌تر آن نسبت به ساير مذاهب فقهي و حقوقي اسلام را به عنوان يكي از اهداف اصلي خود مي داند، پژوهش هايي را در دست انجام دارد كه اهم آن ها به قرار زير است.
1- فقه و تبليغ از سوي حجت الاسلام والمسلمين رضا عندليبي. 2- حج و حقوق بين الملل از سوي حجت الاسلام والمسلمين دكتر سيدمحمدعلي هاشمي. 3- معناشناسي استطاعت در حج توسط حجت الاسلام سلمان حسين زاده. 4- برائت از مشركين و جايگاه آن در فقه از سوي حجت الاسلام والمسلمين حميد كمالي اردكاني . 5- حج جانبازان و معلولان جسمي به پژوهشگري حجت الاسلام محمدمهدي محب الرحمان. 6- نظام حقوقي عربستان از سوي حجت الاسلام والمسلمين دكتر سيدمحمدعلي هاشمي 7- استعمال عطر در حال احرام از ديدگاه مذاهب خمسه توسط حجت الاسلام حميدرضا كامل نواب 8- تحليل ادله و مباني احرام از محاذات مواقيت از منظر مذاهب فقهي به قلم حجت الاسلام محمدحسين درافشان. 9- بررسي فقهي احكام لقطه در حرم به قلم حجج اسلام والمسلمين آقايان سيدحسين حسيني و روزبه بركت رضايي. 10- احكام و مناسك نموداري حج از سوي حجت الاسلام حامد طالبي. 11- واكاوي فقهي راهكارهاي تسهيل مناسك حج براي بانوان از سوي حجت الاسلام مهدي ساجدي. 12- مناسك حج (ويرايش جديد)
گروه كلام و معارف پژوهشكده حج و زيارت
اين گروه علمي نيز در پيش روي خود افق ها و اهدافي را ترسيم كرده كه تبيين آموزه‌هاي تشيع و معارف اهل بيت، پاسخ به پرسش‌هاي زائرين در حوزه حج و زيارت و تعميق باورها و مباني اعتقادي شيعه از اهم آنها به شمار مي رود؛ پژوهش هايي را كه گروه اخلاق و معارف در سال 97 در دست انجام دارد به قرار زير است.
1- عزاداري، بدعت يا سنت از سوي حجت الاسلام والمسلمين جواد جعفري. 2- امت اسلامي: چالش‌ها و راهبردها از سوي آقاي مهدي نكويي ساماني. 3- پاسخ به پرسشهاي وهابيت در آثار پژوهشكده حج و زيارت از سوي حجت الاسلام والمسلمين رحمت الله ضيايي. 4- حرمت تكفير(تجديد چاپ) 5- موسوعه رد شبهات؛ شيعه -6 توسط آقاي مهدي نكويي ساماني.
گروه تاريخ و سيره پژوهشكده حج و زيارت
گروه تاريخ و سيره پژوهشكده حج و زيارت نيز در پيش روي خود افق هاو اهدافي از جمله تحليل تاريخ اسلام متناسب با نياز روحانيون كاروان ها و زائران وتبيين تاريخ فرق ومذاهب اسلامي در راستاي نياز هاي روحانيون كاروان­ها و زائران مي بيند و در همين راستا پژوهش هايي را براي سال 97 در دست اقدام خواهد داشت كه عناوين مهمترين آنها در ادامه مي آيد.
1- تحليلي از غزوه احد، شهدا و مزارات آنان توسط آقاي دكتر سيدمحمود ساماني. 2- تعامل فرهنگي حرمين با جهان اسلام در دوره مماليك به قلم آقاي عباس بصيري. 3- تبيين تاريخي مسأله زيارت و زياتگاه در حجاز از ظهور اسلام تا پايان خلافت عباسي از سوي آقاي رضا توحيدي. 4- تاريخ مديريت فرهنگي حج تا قرن چهاردهم به پژوهشگري حجت الاسلام والمسلمين محمدسعيد نجاتي. 5- راهنماي اماكن زيارتي حرمين شريفين از سوي دكتر احمد خامه‌يار. 6- شيعه، امامت و اثناعشري از نگاه مادلونگ و نصر از سوي حجت الاسلام والمسلمين آقاي هادي ولي‌پور. 7- تاريخ نقباي عراق به قلم حجت الاسلام والمسلمين محمدمهدي فقيه بحرالعلوم. 8- كتابشناسي سفرنامه‌ها و خاطرات زيارتي فارسي توسط آقاي اباذر نصراصفهاني. 9- مساجد تاريخي شهر پيامبر ترجمه كتاب «مساجد الاثرية». 10- تاريخ خمس توسط حجت الاسلام والمسلمين محمدسعيد نجاتي. 11- ابراهيم و قاسم: پسران امام كاظم از سوي آقاي سيداسحاق حيدري. 12- مزارت صحابه و تابعين از سوي آقايان محمدمهدي فقيه بحرالعلوم و سيداسحاق حيدري. 13- تصحيح كتاب «مخطوطات نجف اشرف» از سوي آقاي سيدمحمد موسوي‌نژاد. 14- كتابشناسي مزارات به قلم محمد پارسافر.
گروه اخلاق و اسرار پژوهشكده حج و زيارت
مهم­ترين اهداف و برنامه هايي كه اين گروه در انجام رسالت هاي خود مورد توجه قرار مي دهد، عبارت از روشنگري و تقويت اخلاق فردي و اجتماعي حج‌گزاران و زائران و تبيين آداب ظاهري و باطني حج و مسافرت‌‌هاي زيارتي است؛ اين گروه علمي پژوهشكده حج و زيارت نيز در پيش روي محققان خود پژوهش هايي قرار داده كه در ذيل به عناوين اين پژوهش ها مروري خواهيم داشت.
1- فرهنگنامه زيارت از سوي گروه اخلاق و اسرار پژوهشكده. 2- حج در سيره و سخنان امام صادق(ع) به قلم حجت الاسلام سيد محمود ساماني. 3- كاركردهاي عزاداري امام حسين(ع) از سوي آقاي مجتبي حيدري. 4- داستانهايي از حج معصومين(ع) به قلم حجت الاسلام والمسلمين داوود حسيني. 5- حج در سيره و سخنان امام موسي كاظم(ع) از سوي حجت الاسلام والمسلمين داوود حسيني. 6- حج در سيره و سخنان امامين جوادين از سوي حجت الاسلام والمسلمين داوود حسيني. 7- حج در سيره و سخنان امام علي بن موسي الرضا (ع) از سوي حجت الاسلام والمسلمين داوود حسيني. 8- روان شناسي زيارت به قلم مجتبي حيدري. 9- پياده روي زيارت اربعين : فرصتها و آسيب ها از سوي آقاي حافظ نجفي. 10- مهارتهاي روان شناسي مورد نياز روحانيون كاروان‌ها از سوي حجت الاسلام والمسلمين داوود حسيني. 11- ابعاد اخلاقي و عرفاني حج از منظر امام خميني از سوي آقاي حافظ نجفي.
پژوهشكده حج و زيارت در افق پيش‌روي خود، تبديل شدن به مركزي پويا و فعال در عرصه تحقيق و پژوهش و پشتيباني كارشناسي از اقدامات مرتبط با عرصه حج و زيارت را مد نظر دارد. اين پژوهشكده اميد واثق دارد با عنايات الهي و در ظل توجهات حضرت ولي عصر(عج) ، به مهم‌ترين و تخصصي‌ترين تأمين‌ كننده مطالبات كارشناسي و پژوهشي نظام و حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت بدل گرديده و بتواند از علوم و دانش‌هاي نوين به منظور ارتقاي بهره‌وري فعاليت‌هاي ناظر به اين دو حوزه حساس و حياتي استفاده نمايد.


| شناسه مطلب: 88082




پژوهشكده حج



نظرات کاربران