ارزیابی توانایی جسمی متقاضیان حج ارزیابی توانایی جسمی متقاضیان حج ارزیابی توانایی جسمی متقاضیان حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ارزیابی توانایی جسمی متقاضیان حج ارزیابی توانایی جسمی متقاضیان حج ارزیابی توانایی جسمی متقاضیان حج ارزیابی توانایی جسمی متقاضیان حج ارزیابی توانایی جسمی متقاضیان حج

ارزیابی توانایی جسمی متقاضیان حج

تشرف به حج تمتع بدون داشتن استطاعت جسمی و روحی و همچنین عدم همکاری و یا کتمان بیماری‌ها از پزشک عواقبی مثل بازگشت به کشور بدون انجام اعمال و مناسک حج و بستری شدن طولانی مدت در بیمارستان‌های عربستان را در پی دارد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، بر اساس ضوابط قانوني، مركز پزشكي حج و زيارت با تعيين پزشكان معتمد بعد از ثبت‌نام زائران در كاروان‌ها، با انجام معاينات پزشكي نسبت به استطاعت جسمي و رواني زائران براي انجام سفر حج اعلام نظر مي‌كنند.
فرآيند تأييد صلاحيت‌هاي پزشكي و در صورت نياز، تأييد استطاعت جسمي و رواني نيز با نظر پزشكان معتمد و بنابر دستور ابلاغي به منظور سلامت زائران انجام مي‌گيرد و در صورتي كه استطاعت زائران مورد تأييد قرار نگيرد، آن‌ها نبايد به تشرف حج تمتع اصرار ورزند.
استطاعت جسمي و رواني عبارت است از برخورداري از سلامت جسمي و رواني در حدي كه فرد بتواند اعمال و مناسك را با آگاهي و در شرايط ويژه زماني و مكاني آن به طور كامل به انجام برساند.
تشرف به حج تمتع بدون داشتن استطاعت جسمي عواقب سختي را براي آن‌ها ايجاد مي‌كند كه بستري شدن در درمانگاه‌ها و عدم موفقيت در انجام اعمال و مناسك از جمله اين مشكلات است، بنابراين زائران بايد اطلاعات دقيقي به پزشك معتمد ارائه دهند و به نظر آن‌ها توجه كنند.
عدم همكاري و يا كتمان بيماري‌ها از پزشك و يا ارائه ندادن اطلاعات صحيح از وضعيت جسمي و رواني به پزشكان معتمد، عواقبي مثل بازگشت به كشور بدون انجام اعمال و مناسك حج، بستري شدن طولاني مدت در بيمارستان‌هاي عربستان و بروز مشكلات عديده براي مسؤولان كاروان و هم‌كارواني‌ها در پي خواهد داشت.
غفلت از ضعف جسماني و بي‌توجهي به توان‌افزايي، پياده‌روي و ورزش منظم روزانه، بي‌توجهي به كاهش وزن در افراد داراي اضافه وزن زياد(يك كيلو كاهش وزن، 5 كيلوگرم فشار را بر بدن كم مي‌كند)، غفلت از درمان مشكلاتي مانند پوسيدگي دندان‌ها، بررسي كليه‌ها و مثانه در افراد داراي سابقه بيماري از جمله آسيب‌هاي عدم آمادگي جسماني و غفلت از تمرين صبر، بردباري و حوصله براي از دست ندادن آستانه تحمل در مواجهه با سختي‌هاي سفر حج و بي‌توجهي به آماده سازي خود براي زندگي دسته جمعي از آسيب‌هاي ناشي از عدم كسب آمادگي‌هاي روحي قبل از سفر به حج تمتع است.
به گزارش فارس، با تدابير سازمان حج و زيارت، اولين گروه زائران خانه خدا 25 تيرماه به حج تمتع اعزام مي‌شوند كه در اين سفر معنوي 85 هزار و 200 نفر از كشومان حضور دارند.


| شناسه مطلب: 88128




سلامت پزشكي حج 97



نظرات کاربران