اخبار کوتاه از حرم حضرت معصومه(س) اخبار کوتاه از حرم حضرت معصومه(س) اخبار کوتاه از حرم حضرت معصومه(س) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اخبار کوتاه از حرم حضرت معصومه(س) اخبار کوتاه از حرم حضرت معصومه(س) اخبار کوتاه از حرم حضرت معصومه(س) اخبار کوتاه از حرم حضرت معصومه(س) اخبار کوتاه از حرم حضرت معصومه(س)

اخبار کوتاه از حرم حضرت معصومه(س)

همزمان با آغاز ماه پر خیر و برکت شعبان و اعیاد این ماه ویژه برنامه همراهی در حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) برگزار می‌شود.

آيت‌الله سعيدي در ديدار وزير كشور: مسؤولان براي پيشگيري از مشكلات برنامه‌ريزي كنند
امام‌جمعه قم با تاكيد بر اينكه مسؤولان بايد براي پيشگيري از مشكلات برنامه‌ريزي كنند، گفت: هر چند برخي از حوادث غير قابل پيشگيري و پيش‌بيني است اما مي‌توان برخي از آن‌ها را پيش‌بيني و از وقوع آن‌ها پيشگيري كرد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، آيت‌الله سيد محمد سعيدي ظهر امروز در ديدار با حجت‌الاسلام والمسلمين داوود نمازي مشاور وزير كشور در امور هماهنگي روحانيون با اشاره به اينكه علل اصلي مشكلات كشور در برخي از عرصه‌ها بايد براي همگان مشخص شود، اظهار كرد: اگر مشكلات ريشه‌يابي شود زودتر رفع خواهد شد.
وي با تاكيد بر اينكه مسؤولان بايد براي پيشگيري از مشكلات برنامه‌ريزي كنند، اضافه كرد: هر چند برخي از حوادث غير قابل پيشگيري و پيش‌بيني است اما مي‌توان برخي از آن‌ها را پيش‌بيني و از وقوع آن‌ها پيشگيري كرد كه در راستاي تحقق اين هدف بايد هر مجموعه‌اي رسالت خود را به درستي انجام دهد.
امام‌جمعه قم از جايگاه شخصيت‌هاي تاثيرگذار از جمله علماي ديني و مراجع تقليد در ميان مردم ياد كرد و گفت: مردم مشكلات خود را براي اين افراد بازگو مي‌كنند به همين علت آن‌ها نسبت به بسياري از مشكلات به صورت جزيي آگاه هستند و مي‌توانند راهنمايي‌هاي مطلوبي را براي رفع مشكلات به مسؤولان ارائه دهند.
وي با بيان اينكه برخي از مشكلات كشور با پيشگيري و تدبير رفع‌شدني است، مطرح كرد: علاوه بر لزوم اهتمام مسؤولان نسبت به انجام وظايف خود، مردم نيز بايد هميشه در عرصه‌هاي مختلف مشاركت لازم را داشته باشند تا بتوان مشكلات را رفع كرد.
مشاور وزير كشور در امور هماهنگي روحانيون: رهبري نسبت به رفع آسيب‌هاي اجتماعي اهتمام ويژه دارند مشاور وزير كشور در امور هماهنگي روحانيون گفت: 16 ارديبهشت‌ماه نشست‌هاي مسؤولان ارشد قواي سه‌گانه با محوريت رفع آسيب‌هاي اجتماعي برگزار مي‌شود و رهبر انقلاب اسلامي نيز در اين نشست حضور خواهند داشت چراكه ايشان نسبت به رفع آسيب‌هاي اجتماعي اهتمام ويژه دارند. به گزارش پايگاه خبري آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله عليها، حجت‌الاسلام والمسلمين داوود نمازي ظهر امروز در ديدار با آيت‌الله سعيدي با اشاره به برخي از فعاليت‌هاي انجام شده توسط بخش‌هاي مختلف وزارت كشور اظهار كرد: وزارت كشور تلاش كرده است تا بتواند در رخدادها و برنامه‌هاي ملي مختلف به شيوه مطلوب به رسالت خود عمل كند.
وي از برگزاري جلسه‌هاي مختلف با حضور مسؤولان ارشد قواي سه‌گانه با محوريت رفع آسيب‌هاي اجتماعي ياد كرد و افزود: 16 ارديبهشت‌ماه نيز يكي ديگر از اين نشست‌ها در تهران برگزار مي‌شود و رهبر انقلاب اسلامي نيز در اين نشست حضور خواهند داشت چراكه ايشان نسبت به رفع آسيب‌هاي اجتماعي اهتمام ويژه دارند.
مشاور وزير كشور در امور هماهنگي روحانيون با بيان اينكه رهبر انقلاب اسلامي نسبت به رفع آسيب‌هاي اعتياد، طلاق و حاشيه‌نشيني تاكيد ويژه دارند، عنوان كرد: در راستاي رفع معضل حاشيه‌نشيني وزارت راه و شهرسازي و بسيج سازندگي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در شهرهاي مختلف كشور به شيوه مطلوب ورود كرده‌اند به همين علت تاكنون در اين عرصه توانسته به نتايج مطلوبي برسيم.
وي با اشاره به اينكه بودجه دفاتر امور اجتماعي استانداري‌ها در سال 97 بيش از 10 برابر افزايش يافته است، گفت: اميدواريم مديريت اين بودجه مورد توجه قرار گيرد تا بتوانيم به نتيجه موردنظر در حوزه رفع آسيب‌هاي اجتماعي برسيم.
حجت‌الاسلام والمسلمين نمازي يادآور شد: در فتنه‌هاي دي‌ماه سال گذشته به دنبال استفاده از ظرفيت نيروي انتظامي بوديم تا بتوانيم امنيت كشور را برقرار كنيم و با استفاده از اين مجموعه نيز ديگر نيازي به استفاده از توان نيروهاي نظامي كشور نداشتيم.
وي به برخي از ديگر از رخدادهاي سال گذشته از جمله فتنه برخي از دراويش اشاره كرد و ادامه داد: وزارت كشور در اتفاقات مختلف كشور تلاش كرده است تا با استفاده از نظر مراجع و علماي ديني در راستاي رفع مشكلات كشور گام بردارد.
طي يك روز صورت گرفت
اجراي برنامه‌هاي فرهنگي ويژه ۴۰۰ بانوي زيارت اولي در حرم كريمه اهل‌بيت(س)
آستان مقدس كريمه اهل‌بيت(س) طي يك روز با اجراي برنامه‌هاي مختلف فرهنگي از ۴۰۰ بانوي زيارت اولي از مددجويان كميته امداد استان‌هاي خراسان رضوي و چهارمحال و بختياري ميزباني كرد. ۴۰۰ بانوي زيارت اولي از مدد جويان كميته امداد امام خميني (ره) استان‌هاي خراسان رضوي و چهارمحال و بختياري روز گذشته در رواق حضرت خديجه سلام‌الله عليها حرم مطهر پذيرش شدند كه برگزاري حلقه‌هاي معرفتي و نشست مهدويت از جمله خدمات فرهنگي ارائه‌شده به اين بانوان بوده است.
خراساني از اساتيد برجسته حوزه علميه خواهران طي سخناني در نشست مهدويت ويژه زيارت اولي‌ها با اشاره به اينكه بهره‌مندي انسان از وجود مبارك امام زمان(عج) در دوران غيبت همانند استفاده انسان از خورشيد پشت ابر است، اظهار كرد: گناه بزرگ‌ترين عامل تأخير در فرج امام زمان(عج) چراكه گناهان ما به‌اندازه قرن‌ها مي‌تواند ميان ما و امام عصر(عج) جدايي بياندازد.
وي انجام رسالت امربه‌معروف و نهي از منكر و توبه عملي از گناهان را مهم‌ترين راهبرد براي رسيدن به عصر ظهور دانست و يادآور شد: منتظر واقعي با دور شدن از گناه، دعوت ديگران به خوبي‌ها و انجام رسالت نهي از منكر جامعه منتظر عصر ظهور را پديد آورده و آن را به پايگاهي محكم براي امام زمان(عج) تبديل مي‌كند.
اعلام برنامه‌هاي رواق حضرت خديجه(س) حرم بانوي كرامت در فصل بهار برنامه‌هاي ثابت فرهنگي رواق حضرت خديجه سلام‌الله عليها حرم مطهر كريمه اهل‌بيت(س) ويژه بانوان زائر و مجاور حرم مطهر در فصل بهار اعلام شد. سرفصل‌هاي موضوعي محافل معارفي و نشست‌هاي بيان احكام رواق حضرت خديجه سلام‌الله عليها در فصل بهار براي بانوان زائر و مجاور حرم مطهر اعلام شد.
شنبه‌ها در نوبت صبح ايزدي از اساتيد برجسته حوزه علميه خواهران براي بانوان حاضر در رواق با محوريت فضايل ماه شعبان به سخنراني خواهد پرداخت و در نوبت عصر نيز محفل بيان احكام با محوريت بيان احكام بانوان و ساير مباحث احكامي برگزار مي‌شود.
همچنين بهشتي از اساتيد برجسته جامعه‌الزهرا سلام‌الله عليها يكشنبه‌ها در نوبت صبح در محفل بيان احكام محرميت، براي بانوان سخنراني مي‌كند و در نوبت عصر نيز حلقه معرفتي «مهدويت»با حضور خراساني از كارشناسان ديني حرم مطهر براي زائران و مجاوران در رواق حضرت خديجه سلام‌الله عليها برگزار خواهد شد.
روزهاي دوشنبه نيز وفادار از اساتيد حوزه علميه خواهران در نوبت صبح احكام شرعي را براي بانوان تبيين خواهد كرد و بدون فاصله بعد از اتمام محفل بيان احكام، محفل معارفي «اسرار عبادت و تأثير ولايت در عبادت» با حضور قاسمي از كارشناسان مسائل ديني بانوان براي حاضران در رواق برگزار مي‌شود.
محفل معارفي «امام‌شناسي و ضرورت‌هاي نياز به امام» نيز از ديگر محافلي است كه در نوبت عصر دوشنبه براي بانوان در رواق حضرت خديجه سلام‌الله عليها برنامه‌ريزي شده است.
بر اساس اين گزارش، صبح سه‌شنبه‌ها نيز درياباري از سخنرانان آستان مقدس كريمه اهل‌بيت(س) «جايگاه شادي و نشاط در دين» را براي بانوان حاضر در رواق حضرت خديجه سلام‌الله عليها تبيين خواهند كرد.
گفتني است، محفل معارفي طب اسلامي با حضور شريف يكي از كارشناسان برجسته اين حوزه و محفل معارفي «شكر كليد بندگي» نيز با حضور مؤمني حبيب‌آبادي از اساتيد برجسته جامعه‌الزهرا سلام‌الله عليها عصر دوشنبه‌ها براي بانوان برگزار مي‌شود.
همچنين، خدايي از اساتيد حوزه علميه خواهران نيز در محفل معارفي «مهارت‌هاي سالم زيستن» و حيدري مجد از سخنرانان آستان مقدس كريمه اهل‌بيت(س) در حلقه معرفتي «بيان معارف نهج‌البلاغه» چهارشنبه‌ها براي بانوان به ايراد سخنران خواهند پرداخت.
لازم به ذكر است، پنجشنبه‌ها نيز محفل «حكمت‌خواني نهج‌البلاغه» در نوبت صبح و محفل بيان احكام شرعي با حضور صادقي از اساتيد برجسته حوزه علميه خواهران در نوبت عصر برگزار مي‌شود.
آيت‌الله سعيدي: آستان كريمه اهل‌بيت(س) در موزه فقه و زندگي مشاركت مي‌كند
توليت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله عليها گفت: آستان مقدس به سهم خود مشاركت لازم را در موزه فقه و زندگي خواهد داشت و در صورت امكان برخي از داشته‌ها و آثار تاريخي مرتبط با حرم مطهر را به صورت امانت يا هديه در اختيار اين موزه قرار مي‌دهد.
توليت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله عليها گفت: آستان مقدس به سهم خود مشاركت لازم را در موزه فقه و زندگي خواهد داشت و در صورت امكان برخي از داشته‌ها و آثار تاريخي مرتبط با حرم مطهر را به صورت امانت يا هديه در اختيار اين موزه قرار مي‌دهد. آيت‌الله سيد محمد سعيدي پيش از ظهر امروز در ديدار مسؤولان موزه فقه و زندگي با بيان اينكه مردم بايد با روش‌هاي درست به سمت امور خير و نيكو تشويق شوند، اظهار كرد: براي گسترش موزه فقه و زندگي مي‌توانيم از ظرفيت‌هاي مختلف مردمي استفاده كنيم.
وي با تاكيد بر اينكه براي ترويج و تبليغ فرهنگ مردم ايران و مسلمانان بايد از تخريب ملل و پيروان مذاهب ديگر پرهيز كنيم، اضافه كرد: اگر گسترش موزه فقه و زندگي به صورت منسجم توسط مجموعه‌هاي مختلف فرهنگي با اهداف مشخص دنبال شود به نتايج مطلوب‌تري در اين موزه خواهيم رسيد.
توليت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله عليها يادآور شد: آستان مقدس به سهم خود مشاركت لازم را در موزه فقه و زندگي خواهد داشت و در صورت امكان برخي از داشته‌ها و آثار تاريخي مرتبط با حرم مطهر كريمه اهل‌بيت(س) را به صورت امانت يا هديه در اختيار اين موزه قرار مي‌دهد.
وي با اشاره به اينكه به نمايش گذاشتن آثار مرتبط با اهل‌بيت(ع) احياي امر و فرهنگ اين خاندان عصمت و طهارت است، مطرح كرد: رويكرد استكبارستيزي دين مبين اسلام بايد در آثار موزه فقه و زندگي قابل مشاهده باشد.
برگزاري جشن همراهي ويژه اعياد شعبانيه در حرم حضرت معصومه(س) همزمان با آغاز ماه پر خير و بركت شعبان و اعياد اين ماه ويژه برنامه همراهي در حرم مطهر كريمه اهل بيت(س) برگزار مي‌شود. هم‌زمان با شروع ماه شعبان‌المعظم جشن بزرگ «همراهي» ويژه اعياد شعبانيه در برخي از شب‌هاي اين مبارك از ساعت 21 الي 23 در حرم مطهر كريمه اهل‌بيت(س) برگزار مي‌شود.
جشن همراهي به مناسبت ميلاد امام حسين عليه‌السلام و حضرت ابوالفضل عليه‌السلام از 30 فروردين الي يكم ارديبهشت‌ماه با حضور مهمانان ويژه و همراه با قرعه‌كشي كربلاي معلي و مشهد مقدس ويژه شركت‌كنندگان در اين مراسم، در صحن جامع فاطمي برگزار مي‌شود.
همچنين، به مناسبت ميلاد حضرت علي‌اكبر عليه‌السلام و روز جوان نيز هم‌زمان با هفتم ارديبهشت‌ماه زائران و مجاوران كريمه اهل‌بيت(س) با شركت در جشن همراهي در شادي اهل‌بيت(ع) سهيم خواهند شد.
گفتني است، به مناسبت ميلاد فرخنده حضرت ولي عصر(عج) نيز از 11 تا 13 ارديبهشت مراسم‌هاي جشن با حضور زائران و مجاوران در حرم بانوي كرامت برگزار مي‌شود كه در اين مراسم‌ها مديحه‌سرايي مداحان، سخنراني اساتيد حوزه، حضور ميهمانان ويژه و كشوري و قرعه‌كشي سفر به كربلا و مشهد مقدس انجام خواهد شد.
رئيس اداره پاسخگويي و خدمات فرهنگي آستان مقدس كريمه اهل‌بيت(س) خبر داد
شركت بيش از 16 هزار زائر در مسابقات كتابخواني سال گذشته
رئيس اداره پاسخگويي و خدمات فرهنگي آستان مقدس كريمه اهل‌بيت(س) از برگزاري 96 مسابقه كتابخواني با شركت بيش از 16 هزار و 720 نفر از زائران و مجاوران حرم مطهر در سال گذشته خبر داد. حجت‌الاسلام والمسلمين علي فتح‌الله‌زاده طي گفت‌وگويي با اشاره به برگزاري مسابقات كتابخواني در آستان مقدس كريمه اهل‌بيت(س)، اظهار كرد: 96 مسابقه كتابخواني در سال گذشته از سوي آستان مقدس در مناسبت‌هاي مختلف مذهبي و ملي برگزار شده كه سه دوره آن برگرفته از بيانات مقام معظم رهبري بوده است.
وي اضافه كرد: مسابقات كتابخواني سال گذشته با ختم يك ميليون و 143 هزار و 592 ذكر از جمله صلوات، سوره كوثر، استغفرالله و غيره توسط صدها هزار نفر از زائران و مجاوران آستان مقدس همراه بوده است.
رئيس اداره پاسخگويي و خدمات فرهنگي آستان مقدس كريمه اهل‌بيت(س) شيوه برگزاري مسابقات كتابخواني در سال 96 را مورد توجه قرار داد و تصريح كرد: در سال 96 هفت دوره از مسابقات كتابخواني به صورت مجازي انجام شده است.
وي با اشاره به اينكه زائران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله عليها از نقاط مختلف كشور در مسابقات كتابخواني آستان مقدس شركت كرده‌اند، ابراز كرد: سال گذشته 16 هزار و 727 نفر در مسابقات كتابخواني آستان مقدس بانوي كرامت شركت كرده‌اند.
رئيس اداره امور بين‌الملل حرم حضرت معصومه(س) خبر داد
خدمت رساني به بيش از 116 هزار زائر و گردشگر خارجي در سال 96
رئيس اداره امور بين‌الملل حرم حضرت معصومه سلام‌الله عليها به ارائه خدمات مختلف به بيش از 116 هزار زائر و گردشگر خارجي از پنج قاره مختلف در سال گذشته اشاره كرد و گفت: تعداد گردشگران و زائران خارجي كه در حرم مطهر حضور مي‌يابند بسيار بيشتر از تعداد افرادي است كه به اداره امور بين‌الملل مراجعه كرده‌اند. كمال ثريا اردكاني با اشاره به برخي از فعاليت‌هاي اداره امور بين‌الملل آستان مقدس كريمه اهل‌بيت(س) در سال گذشته اظهار كرد: خادمان اين اداره تلاش كردند تا بتوانند به شيوه مطلوب از زائران و گردشگران خارجي حرم مطهر استقبال و خدمات مورد نياز را به آن‌ها ارائه كنند.
رئيس اداره امور بين‌الملل آستان مقدس كريمه اهل‌بيت(س) اضافه كرد: برگزاري نشست‌هاي تخصصي ويژه نخبگان، برپايي حلقه‌هاي معرفت، تورهاي حرم‌شناسي، معرفي شهر مقدس قم و شخصيت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله عليها از جمله برنامه‌هايي است كه براي زائران و گردشگران حرم بانوي كرامت دنبال مي‌شود.
ثريا اردكاني با بيان اينكه سال گذشته بيش از 92 هزار و 300 زائران بين‌المللي از 62 كشور جهان از قاره‌هاي آفريقا، آسيا، آمريكا، اروپا و اقيانوسيه به اداره امور بين‌الملل حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله عليها مراجعه كرده‌اند، اظهار كرد: آذربايجان، پاكستان، عراق، هندوستان، افغانستان، بحرين، لبنان، تركيه، سوريه و گرجستان از جمله كشورهايي هستند كه بيشترين تعداد زائران را به خود اختصاص داده‌اند.
وي از ارائه خدمات مختلف به بيش از 23 هزار و 700 گردشگر خارجي در حرم مطهر كريمه اهل‌بيت(س) طي سال گذشته ياد كرد و افزود: اين گردشگران از 88 كشور مختلف از چهار قاره آمريكا، اروپا، آسيا، و اقيانوسيه در شهر مقدس قم حضور يافته‌اند.
رئيس اداره امور بين‌الملل آستان مقدس كريمه اهل‌بيت(س) خاطرنشان كرد: فرانسه، ايتاليا، آلمان، هلند، اسپانيا، چين، بلژيك و سوئيس بيشترين آمار گردشگران خارجي حرم مطهر را به خود اختصاص داده‌اند.
وي به ارائه خدمات مختلف به بيش از 116 هزار زائر و گردشگر خارجي از پنج قاره مختلف در سال گذشته اشاره كرد و گفت: تعداد گردشگران و زائران خارجي كه در حرم مطهر حضور مي‌يابند بسيار بيشتر از تعداد افرادي است كه به اداره امور بين‌الملل مراجعه كرده‌اند.


| شناسه مطلب: 88142




قم حضرت معصومه



مطالب مرتبط

نظرات کاربران