پیروی از سیره اخلاقی امامان معصوم ، راه نجات انسانهاست پیروی از سیره اخلاقی امامان معصوم ، راه نجات انسانهاست پیروی از سیره اخلاقی امامان معصوم ، راه نجات انسانهاست بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پیروی از سیره اخلاقی امامان معصوم ، راه نجات انسانهاست پیروی از سیره اخلاقی امامان معصوم ، راه نجات انسانهاست پیروی از سیره اخلاقی امامان معصوم ، راه نجات انسانهاست پیروی از سیره اخلاقی امامان معصوم ، راه نجات انسانهاست پیروی از سیره اخلاقی امامان معصوم ، راه نجات انسانهاست

پیروی از سیره اخلاقی امامان معصوم ، راه نجات انسانهاست

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان ویژگی های برجسته سیره اخلاقی امام حسین (ع) تاکید کرد: هرکس می خواهد زندگی سعادتمندانه ای داشته باشد باید سیره اخلاقی امامان معصوم را الگو قرار دهد و از راه امام حسین (ع) پیروی کند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر در برنامه اشراق ويژه گراميداشت ولادت با سعادت امام حسين (ع) كه از شبكه قرآن پخش شد به تشريح سيره اخلاقي سيد و سالار شهيدان حضرت حسين بن علي (ع) پرداخت و با استناد به روايات تاكيد كرد: در منابع ديني امام حسين از فضايل و ويژگي هاي برجسته وجايگاه والايي برخورداراند.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با اشاره به اينكه يكي از وظايف انبياي الهي راهنمايي مردم در مسائل ديني و معنوي است، اظهار داشت: يكي از ويژگي هاي انبياء نشان دادن راه و معرفي الگوي زندگي به مردم است.
وي گفت: نقشه راه پيامبر (ص) همان حديث ثقلين است كه در آنجا كتاب خدا و عترت را به عنوان نقشه راه مشخص كرد. راه امام حسين(ع) نيز ادامه همان مسير است؛ اگر كسي بخواهد راه پيغمبر (ص) را ادامه دهد از طريق امام حسين (ع) و ديگر ائمه امكان پذير است.
وي تاريخچه پربار زندگي امام حسين را يادآور شد و با ابراز تاسف از اينكه بسياري از مردم، فقط از بخش عاشوراي زندگي سيدالشهدا اطلاع دارند و از زندگي آن حضرت بطور كامل اطلاعي ندارند، افزود: وقتي مي گوئيم: "ان الحسين مصباح الهدي و سفينة النجاه"يعني امام در مسير تعالي مانند يك نورافكن راه را براي مردم مشخص نموده آنها را از تاريكي رها مي كند بنابراين هركس مي خواهد نجات پيدا كند بايد سيره اخلاقي حضرت سيدالشهداء و ديگر امامان معصوم را الگو قرار دهد و از آنها پيروي كند .
وي با اشاره به اينكه زندگي امام حسين ويژگي هايي دارد كه ديگر ائمه ما، كمتر اين ويژگي ها را به طور كامل دارند، اضافه كرد: امام حسين حدود ۶ سال و چند ماه، محضر رسول خدا (ص) را درك كردند. بيش از ۲۹ سال كنار پدر، اميرمومنان (ع) بودند. نزديك به ۱۱ سال، در دوران امامت امام حسن مجتبي (ع) حضور داشتند و حدود ۱۰ سال هم امامت كردند. اين دوران مهمترين دوران تاريخ اسلام است؛ چرا كه در اين دوره رسول خدا (ص) با مشكلات فراواني روبرو بودند، دوران پرتلاطم اميرالمومنين و جنگ ها و حركت هاي آن ايام، دوران امام حسن و نحوه برخورد ايشان با معاويه بن ابي سفيان و كربلا و واقعه عاشورا و حسين بن علي (ع) در تمامي اين دوره ها حضور جدي دارند و در دامان رسول خدا (ص) ، امير مومنان (ع) و فاطمه اطهر (س) رشد كردند.
وي اظهار داشت: شرايطي كه دراين دوران طولاني درمسير زندگي آن حضرت پديد آمد نكات درس آموز فراواني دارد. حديث " أحَبَّ اللَّهُ مَن أحَبَّ حُسَيناً " مربوط به دوران كودكي حضرت اباعبدالله است واين طور نقل شده است كه پيغمبر خدا در مسيري مي آمدند و امام حسين در كوچه با بچه ها بازي مي كردند. نبي اكرم كمي ايشان را دنبال كرد و حسين بن علي هم سعي ‌مي كردند، بگريزند تا اينكه پيامبر ايشان را بغل كرد و يك دست زير چانه و دست ديگر بر روي سر حسين بن علي قرار داد و فرزند عزيزشان را بوسيد و بعد فرمود: " أحَبَّ اللَّهُ مَن أحَبَّ حُسَيناً " واين نقل را هم شيعه و هم سني نقل كرده اند كه خدايا دوست بدار هر كس حسين را دوست مي دارد. اين سخن يعني نشان دادن مسير به مردم واينكه در آينده از او پيروي كنيد.
وي با تاكيد براينكه دوستي تنها فايده ندارد به آيه شريفه: " قُلْ‌ إِنْ‌ كُنْتُمْ‌ تُحِبُّونَ‌ اللَّهَ‌ فَاتَّبِعُونِي‌ يُحْبِبْكُمُ‌ اللَّهُ‌ - بگو؛ اگر خدا را دوست مي‌داريد، از من پيروي كنيد! تا خدا (نيز) شما را دوست بدارد، اشاره كرد وگفت: اين نشان از محبت است و محبت به خدا و رسول خدا و ائمه معصومين عليهم السلام انسان را به نحوي تربيت مي‌كندكه از فرامين آنها تخلف نكرده و در مسيرآن بزرگواران حركت نمايد.
وي با اشاره به علاقه پيامبر به حسن و حسين عليهم السلام ، تصريح كرد: پيامبر فرمود: حسن و امام حسين (عليهم السلام) سيد جوانان اهل بهشت هستند ، اين سخن يعني نشان دادن نقشه راه تا همه بدانند در آينده بايد از چه كسي تبعيت كنند و اين احاديث گوياي اين مطلب است.
وي افزود: وقتي امام حسين‌(ع) به دنيا آمد، او را براي نامگذاري در آغوش رسول خدا‌(ص) قرار دادند، حضرت فرمود: من در انتخاب نام براي فرزندم از پروردگار متعال پيشي نمي‌گيرم. در آن هنگام جبرئيل نازل شد و عرض كرد: يا محمد، پروردگار سلام مي‌رساند و مي‌فرمايد: موقعيت علي(‌ع) در نزد تو همانند مقام هارون در نزد حضرت موسي‌(ع) است؛ پس نام فرزند هارون را بر پسرت بگذار! رسول خدا‌ فرمود: «نام فرزند هارون چه بود؟ جبرئيل عرضه داشت: نام او شُبير بود. رسول خدا‌ فرمود:زبان من عربي است. جبرئيل‌ پاسخ داد: نام او را حسين بگذار و رسول خدا اين نام را براي فرزندش برگزيد.
وي اضافه كرد: پيامبرآنگاه كودك را به آغوش كشيد و‌ فرمود: خدايا! من از تو درباره دو فرزندم حسن و حسين (‌‌عليهما‌السلام)آنچه را كه ابراهيم ‌(ع) براي فرزندانش درخواست نمود، درخواست مي‌كنم. خدايا! اين دو را دوست بدار و هر كس كه ايشان را دوست بدارد نيز دوست بدار.
حجت الاسلام والمسلين قاضي عسكر درادامه با اشاره به خلاء موجود در خصوص استفاده از زندگي سراسر افتخار و پر درس ائمه گفت: قبلا اشاره كردم كه متاسفانه شناخت ما از حسين بن علي تنها به عاشورا ختم مي شود، در حالي كه وقتي به سيره عملي و زندگي حضرت نگاه مي كنيم آنقدر نكات زيبا و تكان دهنده دارد كه براي هر انسان شيفته و عاشقي پر از درس و معرفت است.
وي افزود: در حديث آمده است اگرحلم و بردباري را به صورت يك انسان مجسم كنند آن انسان علي بن ابي طالب (ع) است، اگرعقل را به صورت يك انسان مجسم كنند، آن امام مجتبي(ع) است. اگر بخواهند سخا و سخاوتمندي را به‌صورت انسان مجسم كنند، آن شبيه امام حسين (ع) مي شود. اين بدان معنا نيست كه امام حسين فقط سخاوت داشته و در ساير فضيلت ها كم داشتند بلكه براي اين است تا برجستگي هر امام را با يك فضيلت به عنوان شاخص اصلي مطرح نمايند و هر يك ازمجموعه اهل بيت نيزيك درس به ما ياد مي دهند.
وي با اشاره به اينكه طبق روايات امام حسين خيلي بخشنده و سخي بودند، افزود: نقل شده كه ملكي به امام رسيد و ايشان قبل از اينكه در اختيار شان قرار گيرد آن را در راه خدا انفاق كردند. يا فردي نيازمند آمده بود وچون حضرت نماز مي خواندكمي معطل شد، حضرت وقتي نمازشان تمام شد از او عذرخواهي كرد و مبلغي را داخل پارچه‌اي ‌پيچيد و محترمانه به اوداد.
نماينده ولي فقيه با بيان اينكه در آن دوران وضع به گونه‌اي بود كه هر نيازمندي وارد شهر مي شد خانه امام حسين (ع) را به او نشان مي دادند، به ذكر نمونه‌اي از رفتارهاي انساني و اخلاقي امام پرداخت و اظهار داشت: در يكي از اعياد كنيزي به حسين‌بن‌علي شاخه گلي هديه داد و در مقابل امام كنيز را در راه خدا آزاد كرد. فردي كه آنجا بود گفت يابن رسول الله؛ بين شاخه گل و آزادي يك كنيز، خيلي فاصله است، حضرت به آيه 86 سوره نساء اشاره كرد كه مي فرمايد: " وَ إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها".
وي سپس نمونه ديگري از سخاوتمندي امام حسين را كه مي تواند سبك زندگي به بشر امروز بياموزد، ذكر كرد و با اشاره به اينكه در روابط اجتماعي پرخاشگري رواج پيدا كرده است ، گفت: درحديث داريم فردي از شام به مسجد مدينه آمد و چهره حضرت را كه نگاه كرد خيلي شيفته شد، پرسيد كه اين شخص چه كسي است؟ امام را معرفي كردند. اين فرد به دليل آموزه‌هاي نادرست كه آن زمان در شام رواج داشت، شروع به ناسزاگويي كرد ليكن در مقابل اين حركت امام لبخندي زد و فرمود از شام آمده ايد؟ معلوم است تحت تاثير آموزه‌هاي نادرست قرار گرفته ايد، ان شاءالله كه خدا از شما مي گذرد، اگر اينجا مشكلي پيدا كرديد حتما پيش ما بياييد و ما پاسخگوي نيازهاي شما خواهيم بود. حضرت آنقدر به اين فرد محبت كرد كه مي گويد وقتي وارد مسجد شدم شايد حسين بن علي از كساني بود كه با او بيشترين دشمني را داشتم، اما حالا كه از مسجد بيرون مي روم، محبوب ترين افراد نزد من حسين بن علي(ع) است؛ اينها همه سبك زندگي است.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت همچنين يك بخش از وظايف امام را در جامعه اسلامي مقابله با فقر و نابساماني هاي اجتماعي دانست و با اشاره به اينكه امام حسين هم مانند پدر بزرگوارشان علي بن ابي طالب نيمه هاي شب به درب منازل انسان هاي نيازمند مراجعه مي كردند و انباني بر دوش ايشان حاوي نان و خوراكي ها بود و از بس اين عمل شب ها تكرار شده بود، جاي آن در پشت حضرت مانده بود، گفت: اين نشان مي‌دهد سبك زندگي ما از نمونه هاي مدنظر اهل بيت (عليهم السلام) فاصله گرفته است.
وي در ادامه افزود: امام حسين(ع) مي فرمايد: اگر كسي در گوش راست من به من دشنام داد و بلافاصله آمد در گوش چپ من عذرخواهي كند؛ عذر او را مي پذيرم.
حجت الاسلام والمسلين قاضي عسكر با تاكيد براينكه در جامعه اگرچهره هاي سياسي از اين رفتار الگو بگيرند بسياري از تنش ها حل خواهد شد ، شجاعت حضرت سيدالشهداء را مثال زدني توصيف كرد و گفت: در قضيه عاشورا، لحظه لحظه عاشورا و كربلا يادآور شجاعت آن حضرت است.
وي اظهار داشت: درلحظات پاياني زندگي امام درگودي قتلگاه وقتي دشمن مي خواهد به خيمه هاي حسين حمله كند امام مي‌فرمايد: "يا شيعه آل سفيان إِن لم يكن لكم دين و كنتم لا تخافون المعاد فكونوا أَحرارا في دنياكم - اي پيروان آل سفيان! اگر شما دين نداريد و از روز قيامت نمي هراسيد پس در دنيا آزاد مرد باشيد" اين سخن يعني دعوت به آزادگي و آزاد مردي.
نماينده ولي فقيه با اشاره به اينكه امام حسين در كربلا خطاب به ياران خويش فرمود: "اَلا تَرَوَنَ اِلَي الحقِّ لا يُعمَلُ بِهِ وَ اِلي الباطِلِ لا يُنتَاهي عَنْهُ ليَرغَبِ المُؤمنُ فِي لِقاءِ اللّه ِ، فَاِنّي لا اَرَي المَوتَ اِلا سَعادهً و الحياهَ مَعَ الظالِميِنَ الاّ بَرَماً " افزود: در اين شرايط كه به حق عمل نمي شود و از باطل نهي نمي گردد هر انسان مومني براي حاكميت قانون و ارزش هاي الهي بايد جانش را عطا كند، همين كاري كه پاسداران عزيز و بسيجيان سلحشور و مدافعان حرم انجام مي دهند و يا كساني كه مقام معظم رهبري در سخنراني خود براي سربازان گمنام امام زمان بيان فرمودند و شهادت در راه خدا را بزرگترين افتخار توصيف كردند.
وي با اشاره به اينكه در حديث داريم كه خطاب به انسان ها مي گويد، قيمت شما بهشت است و به چيزي كمتر از آن خود را نفروشيد، تصريح كرد: زندگي ائمه مي‌تواند براي ما درس هاي بسياري داشته باشد تا زندگي تك بعدي نداشته باشيم.




نظرات کاربران