افتتاح پروژه عظیم صحن حضرت فاطمه زهرا(س) تا پایان خرداد افتتاح پروژه عظیم صحن حضرت فاطمه زهرا(س) تا پایان خرداد افتتاح پروژه عظیم صحن حضرت فاطمه زهرا(س) تا پایان خرداد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
افتتاح پروژه عظیم صحن حضرت فاطمه زهرا(س) تا پایان خرداد افتتاح پروژه عظیم صحن حضرت فاطمه زهرا(س) تا پایان خرداد افتتاح پروژه عظیم صحن حضرت فاطمه زهرا(س) تا پایان خرداد افتتاح پروژه عظیم صحن حضرت فاطمه زهرا(س) تا پایان خرداد افتتاح پروژه عظیم صحن حضرت فاطمه زهرا(س) تا پایان خرداد

افتتاح پروژه عظیم صحن حضرت فاطمه زهرا(س) تا پایان خرداد

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان‌جنوبی گفت: پروژه عظیم صحن حضرت حضرت فاطمه زهرا(س) در نجف اشرف که از سال 91 آغاز شده بود تا پایان خرداد ماه سال جاری افتتاح و در اختیار اعتاب مقدسه قرار می‌گیرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، همت والاي مشتاقان زيارت اهل بيت(ع) از كشورهاي مختلف به ويژه ايران اسلامي براي حضور در آستان مقدس ائمه اطهار(ع) از ضرورت توجه روزافزون به اين اماكن خبر مي‌دهد.
كليدي‌ترين دليل حضور ايران در اعتاب مقدسه، حفظ شعائر اسلامي با وجهه و هويت ايراني _ اسلامي است، اين مورد با توجه به حمايت علما و مراجع با تكيه بر زنده نگهداشتن نام و سيره اهل بيت(ع) و حفظ شعائر الهي پشتوانه قوي براي ستاد عتبات عاليات به شمار مي‌آيد.
در سال‌هاي اخير نيز اجتماع عظيم پياده‌روي اربعين حسيني به جلوه‌گاهي از قدرت و شوكت شيعيان جهان و بزرگترين راهپيمايي اقتدار مسلمانان مبدل شده است كه فراهم آوردن امكانات خدماتي، رفاهي، بهداشتي و اقامتي براي پشتيباني از اين حركت خودجوش مردمي نيازمند وجود تشكيلاتي منسجم، برنامه‌ريزي شده، شناخته شده و مورد اعتماد دستگاه‌هاي تصميم‌گير دو كشور ايران و عراق است تا به نحوي شايسته به برپايي اين راهپيمايي ميليوني خدمتگزاري كند لذا ستاد بازسازي عتبات عاليات در ايران تنها گزينه مجرب و توانمند در اين خصوص محسوب مي‌شود.
استان محروم خراسان‌جنوبي نيز همواره پيشتاز در بازسازي عتبات عاليات بوده لذا براي آشنايي بيشتر با اقدامات ستاد عتبات عاليات استان گفت‌‌وگويي انجام داديم با موسي جوينده رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات خراسان‌جنوبي كه در ادامه مي‌خوانيد.
ستاد عتبات عاليات در استان از چه زماني فعاليت خود را آغاز كرده است؟
جوينده: ستاد عتبات عاليات در استان از سال 83 فعاليت خود را آغاز كرده و خراسان‌جنوبي از ابتداي آغاز فعاليت ستاد تاكنون در بحث بازسازي اعتاب مقدسه پيشتاز بوده و مردم استان در اين مدت حدود 40 ميليارد تومان به بازسازي اعتاب مقدسه كمك كردند.
مردم استان با اراده و ايمان كه دارند در بازسازي حرمين جوادين در كاظمين نقش‌آفريني خوبي داشتند و زائران از اقصي نقاط جهان از تمام فضاها و امكاناتي كه فراهم شده استفاده مي‌كنند و خراسان‌جنوبي نقش بسزايي در ايجاد اين امكانات داشته است؛ سنگ فرش كف صحن حرمين امامين جوادين توسط مردم استان تامين و اجرا شده است.
ماهيانه تعدادي از نيروهاي متخصص براي بازسازي اعتاب مقدسه به كاظمين اعزام مي‌شوند و همچنان نيز تداوم دارد، خراسان‌جنوبي در بازسازي اعتاب مقدسه در كشور حرفي براي گفتن دارد و استان در بازسازي اعتاب مقدسه طي سال‌هاي اخير رتبه نخست را در كشور داشته است، سرانه جمع‌آوري كمك‌ به اعتاب مقدسه در كشور 3 هزار تومان است اما اين سرانه در استان علي رغم تمام مشكلاتي كه در استان وجود دارد 6 هزار و 300 تومان بوده كه اين رقم نشان‌دهنده ارادت مردم به ساحت مقدس ائمه اطهار(ع) است.
تعهد خراسان‌جنوبي براي بازسازي اعتبات مقدسه چه ميزان بوده است؟
جوينده: تعهد مردم استان در سال 95 براي كمك به اعتاب مقدسه مبلغ 3 ميليارد تومان بوده كه با توجه به ايمان قوي مردم بيش از تعهد كه وجود داشت به اعتاب مقدسه كمك شد و در سال 95 حدود 12 ميليارد تومان كمك جمع شد كه از اين رقم 4 ميليارد تومان نقدي و مابقي غيرنقدي بوده است؛ همچنين در سال 96 نيز تعهد مردم استان 3 ميليارد تومان بوده كه اين رقم تحقق پيدا كرده است.
خراسان‌جنوبي استاني پيشتاز در جمع‌آوري نذورات مردمي است، براي اينكه به تعهدات خود عمل كنيم طرح‌هاي مختلفي در استان اجرا شده و در بيش از 250 كارگاه قالي‌بافي در استان براي اعتاب مقدسه فرش بافته مي‌شود و در همين راستا نيز سال گذشته 235 تخته توسط خواهران فرش بافته شد و در اختيار ستاد بازسازي عتبات عاليات قرار گرفته است.
ستاد عتبات عاليات چه نقشي در اقتصاد استان داشته است؟
جوينده: ستاد عتبات عاليات يك نقش بارز و تعيين‌كننده در اقتصاد دارد و تمام مبالغي كه جمع‌آوري مي‌شود در قالب خريد كالاي مختلف در استان به مصرف مي‌رسد و پول جمع‌آوري شده در داخل استان تبديل به محصول مي‌شود.
در سال 95 حدود 2 ميليارد و 700 ميليون تومان سنگ خريداري كرديم و اين سنگ‌ها بسته‌بندي و ارسال شده و براي ارسال اين سنگ‌ها نيز مبلغي بالغ بر 250 ميليون تومان به سيستم حمل‌ونقل استان پرداخت شده است و همچنين بيش از 100 ميليون تومان چوب براي بسته‌بندي سنگ‌ها خريداري كرديم.
با سه كارخانه و پنج معدن در استان قرارداد امضا شده و در هر كارخانه 50 تا 100 نفر و هر معدن نيز 35 نفر به صورت مستقيم براي ستاد عتبات عاليات فعاليت مي‌كنند، عتبات عاليات استان خراسان‌جنوبي توانسته براي پايداري اشتغال استان حرفي براي گفتن داشته باشد و غير از كالاي ايراني هيچ كالاي ديگري را خريداري نمي‌كنيم و تمام كالاهاي مورد نظر نيز از استان يا از داخل كشور تامين مي‌شود، در اربعين حسيني سال 95؛ بيش از 10 هزار تخته پتو ايراني خريداري كرديم تا چرخ توليد ايران در چرخش باشد.
بسياري از افراد شبهاتي ايجاد مي‌كنند كه پول‌هاي كمك شده به عتبات عاليات در خارج از كشور هزينه مي‌شود اما به هيچ عنوان اينگونه نيست چرا كه تمام محصولات از داخل استان خريداري مي‌شود و كمك مردم به بازسازي عتبات عاليات به اشتغال و توليد كشور نيز كمك مي‌كند.
تعهد مردم خراسان‌جنوبي در سال جاري براي كمك به بازسازي عتبات عاليات چه ميزان است؟
جوينده: استان خراسان‌جنوبي در سال‌هاي 95 و 96 رتبه نخست در بازسازي عتبات عاليات داشته است و امسال نيز به طور قطع رتبه نخست را در اين زمينه خواهيم داشت.
تعهد مردم استان براي بازسازي عتبات عاليات در سال جاري مبلغ 3 ميليارد تومان است و با توجه به ايمان و اعتقاد مردم استان اين تعهد پيش از پايان سال تحقق پيدا مي‌كند.
همچنين صنايع دستي استان احيا شده و صنايع دستي مانند فرش، حوله‌بافي، گبه‌بافي و گليم‌بافي آموزش مي‌دهيم و مردم در بافتن فرش‌ها و حوله كمك قابل توجهي مي‌كنند و اقتصادي در صنايع دستي استان به وجود آمده است.
مردم استان براي كمك به حريم اهل بيت(ع) در عتبات عاليات چه نقشي داشته‌اند؟
جوينده: اميدواريم به نيابت از مردم استان طرح‌هاي عمده‌اي در اعتاب مقدسه انجام دهيم؛ عمده فعاليت استان در سال‌هاي 95 و 96 در نجف اشرف و كاظمين بوده است و مردم خراسان‌جنوبي در مشاركت صحن حضرت صديقه طاهره(س) كه يكي از بزرگترين پروژه‌هاي جهان اسلام است مشاركت داشته‌اند.
به همت مردم ايران فعاليت و احداث صحن حضرت صديقه طاهره(س) انجام و توسط مهندسان ايراني اجرا شده است و پروژه عظيم صحن حضرت صديقه طاهره(س) در نجف اشرف كه از سال 91 آغاز شده بود تا پايان خرداد ماه سال جاري افتتاح و در اختيار اعتاب مقدسه قرار مي‌گيرد.
استان خراسان‌جنوبي تامين 100 هزار مترمربع سنگ صحن حضرت صديقه طاهره(س) را پذيرفت و اين سنگ‌ها توسط مردم استان تامين شده است، اعتباري بالغ بر 24 ميليارد تومان هزينه شده كه تمام اين هزينه‌ها به صورت مردمي بوده است.
همچنين مشاركت در صحن عقيله بني هاشم(س) در كربلاي معلي را در سال جاري در دستور كار قرار داديم و اين پروژه بزرگ يكي از افتخارات جهان است، خراسان‌جنوبي به طور قطع در ساخت صحن عقيله بني هاشم(س) پيشتاز خواهد بود و با كمك مردم استان سنگ اين صحن را نيز تامين مي‌كنيم.
در سال جاري ترفيع‌سازي گنبد و بارگاه امام حسين(ع) در كربلاي معلي انجام مي‌شود و براي طرح طلاسازي گنبد فراخوان انجام شده و مردم براي ترفيع‌سازي آن مشاركت مي‌كنند، مردم مي‌توانند خشت طلا را خريداري و در اختيار ستاد عتبات عاليات قرار دهند.
مردم استان از چه طريقي كمك‌هاي خود را براي بازسازي اعتاب مقدسه واريز كنند؟
جوينده: براي كمك به اعتاب مقدسه دفترچه ذخيره آخرت طراحي شده و مردم با خريداري اين دفترچه‌ها مي‌توانند به صورت اقساطي براي پروژه‌ها كمك كنند.
براي پروژه صحن عقيله بني هاشم(س) نيز دفترچه ذخيره آخرت طراحي شده و به صورت زيربنايي 3 ميليون و 500 هزار تومان و سنگ متري 250 هزار تومان به فروش مي‌رسد.
هم‌استاني‌ها با دريافت دفترچه‌ها مي‌توانند به صورت ماهيانه مبلغي را واريز كنند و در پايان هم سند افتخار به آن‌ها داده خواهد شد؛ مردم مي‌توانند كمك‌هاي خود را براي صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف به شماره حساب بانك انصار 4213812794092 و براي صحن حضرت عقيله بني هاشم(س) در كربلاي معلي نيز به شماره حساب بانك انصار 4213812794093 واريز كنند.
مردم خراسان‌جنوبي هر ساله در بحث اربعين حسيني مبلغ 6 ميليارد تومان هزينه مي‌كنند و در سال گذشته نيز 35 موكب در مسير نجف به كربلا و كاظمين برپا و خدمات خوبي ارائه شد، خراسان‌جنوبي در ارائه خدمات در اربعين حسيني پيشتاز بوده است.


| شناسه مطلب: 88153




بازسازي عتبات



نظرات کاربران