رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان خبر داد؛

پایان هجدهمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان خبر داد؛

پایان هجدهمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان خبر داد؛

پایان هجدهمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان خبر داد؛

پایان هجدهمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان خبر داد؛

پایان هجدهمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان خبر داد؛

پایان هجدهمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان خبر داد؛

پایان هجدهمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان خبر داد؛

پایان هجدهمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات
رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان خبر داد؛

پایان هجدهمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی با اشاره به پایان هجدهمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات، گفت: در این دوره حدود ۱۲ هزار نفر از دانشگاهیان به عتبات سفر کرده‌اند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام والمسلمين محمدرضا فقيهي، رئيس ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان گفت: هجدهمين دوره اعزام دانشگاهيان به عتبات عاليات از اول بهمن ماه سال ۹۶ آغاز شد و اين اعزام‌ها تا ۱۵ ارديبهشت ماه سال ۹۷ ادامه يافت. آخرين كاروان‌هاي دانشگاهي نيز روز گذشته از استان‌هاي خراسان رضوي و همدان به عتبات عاليات اعزام شدند كه روز ۲۱ ارديبهشت ماه به ايران اسلامي باز مي‌گردند.
وي در خصوص آمار اعزام دانشگاهيان در هجدهمين دوره به عتبات عاليات گفت: در اين دوره حدود ۱۲ هزار نفر از دانشگاهيان در قالب ۳۱۷ كاروان شامل اساتيد دانشگاه ها، دختران دانشجو، متاهلين، پسران و كارمندان دانشگاه‌ها به عتبات عاليات سفر كرده‌اند.
رئيس ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان ادامه داد: براي رفاه حال دانشگاهيان تصميم گرفتيم، بيشتر اعزام‌ها به صورت هوايي صورت گيرد. از ۳۱۷ كارواني كه در اين دوره به عتبات عاليات اعزام شدند، ۲۵۹ كاروان به صورت هوايي و ۵۸ كاروان به صورت زميني مشرف شدند.
فقيهي در خصوص بيشترين آمار اعزامي از استان‌ها گفت:بيشترين آمار اعزام از استان تهران بوده است و استان‌هاي فارس، خراسان رضوي و آذربايجان شرقي در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند.
وي در زمينه تعداد تشرف زائرين ذخيره در اين دوره به عتبات عاليات گفت: در هجدهمين دوره عتبات دانشگاهيان؛ توانستيم تعداد زيادي از زائرين ذخيره را نيز به عتبات عاليات اعزام كنيم.
فقيهي افزود: تمامي كاروان‌هاي دانشگاهي داراي روحاني بودند و برنامه‌هاي فرهنگي و مذهبي در طول سفر با همراهي و نظارت روحاني كاروان انجام گرفت. همچنين از ابتداي اين دوره تا كنون ۱۰ مداح ثابت در نجف و كربلا مستقر بودند كه مراسم سلام اول و وداع با حضور آن‌ها برگزار مي‌شد.
وي در خصوص چگونگي انعكاس حضور كاروان‌هاي دانشگاهي در عتبات عاليات نيز گفت: از ابتداي اعزام دانشگاهيان در اين دوره، يك خبرنگار در نجف اشرف و يك خبرنگار در كربلاي معلي مستقر شدند كه با ارسال روزانه اخبار و عكاسي از تمام مراسم كاروان‌هاي دانشگاهي، لحظات معنوي آن‌ها را به تصوير كشيده و ماندگار كردند.
فقيهي افزود: در مجموع ۶ خبرنگار و ۴ نفر مسئول رسانه اعزام شدند كه علاوه بر ارسال خبر، از حضور زائرين در برنامه سلام اول و همايش‌ها تصويربرداري كرده و روز آخر در قالب لوح فشرده به زائرين تقديم كردند.
رئيس ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان در خصوص برنامه‌هاي ويژه در طول سفر عتبات دانشگاهيان گفت:برنامه‌هاي فرهنگي ويژه‌اي براي كاروان‌هاي دانشگاهي با همكاري بعثه مقام معظم رهبري، سازمان حج و زيارت و شركت شمسا در نجف و كربلاي معلي انجام شد كه از آن جمله اعزام دانشگاهيان براي زيارت صافي صفا، بيت حضرت امام (ره)، كتابخانه علامه اميني، مزار حربن يزيد رياحي با روايت گري مصور توسط راوي و نماينده بعثه در مرقد مطهر وي برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمين فقيهي در خصوص برگزاري نخستين مراسم احيا در نيمه شعبان نيز گفت:يكي از توفيقات ستاد در اين دوره برگزاري مراسم احيا در شب نيمه شعبان در حرم مطهر سيدالشهدا (ع) بود كه با همكاري بعثه مقام معظم رهبري و عتبه حسينيه و با حضور پرشور دانشگاهيان انجام شد و زائرين دانشجو اعمال اين شب گرانقدر را از جمله، قرائت دعاي كميل، مناجات شعبانيه و صلوات خاص آن را در كنار مضجع شريف اباعبدالله الحسين (ع) به جاي آوردند.
وي ادامه داد:از آنجايي كه هجدهمين دوره عتبات دانشگاهيان مصادف با عيد نوروز و ايام مبارك ماه‌هاي رجب و شعبان بود، جشن‌هاي با شكوهي در ميلاد حضرت علي (ع)، اعياد شعبانيه و نيمه شعبان، با همكاري مسئولين هتل‌هاي دانشگاهيان در نجف اشرف و كربلاي معلي برگزار شد كه با استقبال زائرين دانشگاهي مواجه شد.
فقيهي در مورد برنامه‌هاي فرهنگي پس از سفر و مسابقاتي كه براي زائرين دانشگاهي در نظر گرفته شده افزود: اردوي زيارتي دو روزه قم–جمكران براي بعد از سفر عتبات دانشگاهيان برنامه ريزي شده است كه مسئولين كاروان‌ها با هماهنگي دفتر شوراي استاني ستاد، نسبت به برنامه ريزي و اعزام به شهر مقدس قم اقدامات لازم را انجام مي‌دهند. اين اردو با استقبال بي نظير زائرين دانشگاهي مواجه شده است و هم اكنون تعدادي از كاروان‌هاي دوره قبل در نوبت تشرف به شهر مقدس قم هستند.
فقيهي افزود: همچنين مجموعه مسابقات چراغ راه هدايت كه شامل بخش‌هاي كتابخواني، ادبي و هنري است از ابتداي اعزام آغاز شده و تا پايان خرداد ماه ادامه خواهد داشت.
وي درباره ميزان استقبال دانشگاهيان از همايش احلي من العسل در كربلا نيز گفت: طبق نظر سنجي‌هايي كه در دوره‌هاي قبل توسط ستاد انجام شده، يكي از برنامه‌هايي كه مورد رضايت دانشگاهيان در طول سفر قرار گرفته است، همايش احلي من العسل است، اين همايش با همكاري بعثه مقام معظم رهبري در كربلاي معلي برگزار مي‌گردد و دانشگاهيان در اين همايش، تجديد ميثاق مجددي با امام راحل، شهدا و مقام معظم رهبري مي‌بندند.
رئيس ستاد از ميزان استقبال دانشگاهيان براي اعزام نوروزي و تشرف در ماه‌هاي رجب و شعبان به عتبات گفت: با توجه به اينكه سال جديد همزمان با ماه رجب آغاز شد، استقبال دانشگاهيان براي اعزام در اين ايام مضاعف شد از يك سو تمايل به حضور در روز‌هاي آغاز سال جديد و از سوي ديگر تقارن اين ايام با ميلاد حضرت علي (ع)، مبعث پيامبر (ص) و اعياد شعبانيه سبب شد كه تعداد زيادي از دانشگاهيان متقاضي تشرف در اين ايام باشند كه در نهايت قرعه كشي از ميان ثبت نام كنندگان صورت گرفت و زائرين اعزام شدند.
وي در خصوص ارائه تسهيلات توسط بانك ملت و صندوق رفاه وزارت علوم به زائرين دانشگاهي نيز گفت:با همكاري بانك ملت و صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، تعداد زيادي از زائرين دانشگاهي موفق به دريافت تسهيلات يك و يك نيم ميليون توماني عتبات در اين دوره شدند.
فقيهي درباره ميزان رضايت مندي زائرين دانشگاهي از هجدهمين دوره عتبات دانشگاهيان گفت:در هر دوره از اعزام، نظرسنجي ميان زائرين دانشگاهي انجام مي‌شود. هنوز نتايج نهايي نظرسنجي اين دوره اعلام نشده است؛ اما در گفتگويي كه در سفر اخير به عتبات داشتم، اكثريت دانشگاهيان رضايت داشته‌اند.
رئيس ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان در خصوص ثبت نام دوره بعدي عتبات دانشگاهيان نيز گفت:در حال حاضر آخرين كاروان‌ها در نجف اشرف و كربلاي معلي حضور دارند كه پس از بازگشت آنها، برنامه ريزي دوره جديد آغاز خواهد شد و زمان دقيق ثبت نام دوره بعدي را از سايت لبيك و رسانه‌ها به اطلاع دانشگاهيان خواهيم رساند.




نظرات کاربران