تحلیل روایت کعبه در قرآن و حدیث با تکیه بر آیة «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ...» تحلیل روایت کعبه در قرآن و حدیث با تکیه بر آیة «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ...» تحلیل روایت کعبه در قرآن و حدیث با تکیه بر آیة «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ...» بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تحلیل روایت کعبه در قرآن و حدیث با تکیه بر آیة «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ...» تحلیل روایت کعبه در قرآن و حدیث با تکیه بر آیة «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ...» تحلیل روایت کعبه در قرآن و حدیث با تکیه بر آیة «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ...» تحلیل روایت کعبه در قرآن و حدیث با تکیه بر آیة «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ...» تحلیل روایت کعبه در قرآن و حدیث با تکیه بر آیة «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ...»

تحلیل روایت کعبه در قرآن و حدیث با تکیه بر آیة «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ...»

اگر کعبه به عنوان قبلة مسلمانان انتخاب شده، جای تعجب نیست؛ زیرا این نخستین خانة توحید است و باسابقه‏ترین معبدی است که در روی زمین وجود دارد. هیچ مرکزی پیش از آن، مرکز نیایش و پرستش پروردگار نبوده؛ خانه‏ای است که برای مردم و به سود جامعة بشری در نقطه‏ای که مرکز اجتماع و محلی پربرکت است ساخته شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، مقاله «تحليل روايت كعبه در قرآن و حديث با تكيه بر آية «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ...» به قلم صالح حسن زاده در صدو يكمين شماره فصلنامه ميقات حج به چاپ رسيد.
روايت گفتار و عمل زباني با هدف انتقال معناست. يكي از اهداف قرآن، معرفي الگوها و حقايق در حوزه‌هاي تربيتي و ديني است. از اين رو، روايت‌ها و قصص قرآني به نحو واقعي، و بدون تخيل و دروغ و مبالغه، در خدمت بيان اهداف تربيتي و هدايتي قرآن است.
در قرآن خانه كعبه كه نام ديگرش «بيت اللَّه» هست به عنوان خانه مردم معرفي شده، و اين تعبير بيان كننده اين حقيقت است كه آنچه بنام خدا و براي خدا است بايد در خدمت مردم و بندگان او باشد، و آنچه در خدمت مردم و بندگان خدا است براي خدا محسوب مي‏شود.
در روايت قرآن كعبه مبارك و مركز هدايت است. كعبه هم از نظر معنوي و هم از نظر مادي مبارك است ؛ بركات معنوي اين سرزمين و جذبه‏هاي الهي و تحرك و جنبش و وحدتي كه در پرتو آن مخصوصا در مراسم حج به وجود مي‏آيد، مبرهن و آشكار است.كعبه، هدايت به سوي سعادت دنيا و آخرت است و هدايت آن فراگير مي‏باشد ؛ كعبه به تمامي مراتب هدايت از خطور ذهني گرفته تا انقطاع تام از دنيا و اتصال كامل به عالم معنا، و به تمام معنا هدايت است.
همچنين كعبه عالم اسلام را به وحدت كلمه، و ائتلاف امت و شهادت منافع خود، و عالم غير اسلام را هم هدايت مي‏كند به اينكه از خواب غفلت بيدار شوند و به ثمرات اين وحدت توجه كنند و ببينند كه چگونه اسلام قواي مختلفه و سليقه‏هاي متشتت و نژادهاي گوناگون را با هم متفق و برادر كرده است. پژوهش حاضر با روش تحليلي ـ توصيفي و بر اساس آيه 96 و 97 سوره آل عمران اهداف روايت كعبه در قرآن را بررسي مي‌نمايد.
در نتيجه گيري مقاله مي خوانيم: در اين پژوهش كه براساس تحليل آيات قرآن و احاديث تاريخي، پيرامون كعبه انجام گرفته، نتايج زير به دست آمده است:
1. قرآن پيش از هر چيز، كتاب هدايت و تربيت است.
2. روايت‌هاي قرآني، در خدمت اهداف تربيتي و توحيدي است.
3. همة اجزاي روايت در قرآن و احاديث قطعي و متواتر، حقيقي است و در آن‌ها خبري از جعل، كذب و مبالغه نيست.
4. نخستين خانه‏ اي كه براي مردم بنا شده، در مكه است. اين خانه براي جهانيان ماية بركت و هدايت است.
5 . اگر كعبه به عنوان قبلة مسلمانان انتخاب شده، جاي تعجب نيست؛ زيرا اين نخستين خانة توحيد است و باسابقه‏ترين معبدي است كه در روي زمين وجود دارد. هيچ مركزي پيش از آن، مركز نيايش و پرستش پروردگار نبوده؛ خانه‏اي است كه براي مردم و به سود جامعة بشري در نقطه‏اي كه مركز اجتماع و محلي پربركت است ساخته شده است.
6 . خانة كعبه به دست آدم7 ساخته‏ شد و سپس در طوفان نوح آسيب ديد و به وسيلة ابراهيم خليل تجديد بنا شد.
7. خانة كعبه كه نام ديگرش «بيت اللَّه» است به عنوان خانة مردم معرفي شده و اين تعبير بيان كنندة اين حقيقت است كه آنچه به نام خدا و براي خدا است، بايد در خدمت مردم و بندگان او باشد.
8 . كعبه از اين جهت مبارك است كه هم از نظر معنوي و هم از نظر مادي در يكي از پر بركت‏ترين سرزمين­هاي جهان ساخته شده است. هدايت بودن كعبه به اين است كه خداي تعالي با تأسيس آن و تشريع عباداتي در آن، سعادت آخرتي مردم را به ايشان نشان دهد و علاوه بر آن، ايشان را به كرامت و قرب خدا برساند و بيت الحرام از روزي كه به دست ابراهيم ساخته شد، اين خاصيت هدايت را داشته و همواره مقصد قاصدان و معبد عابدان بوده است.كعبه به تمامي مراتب هدايت از خطور ذهني گرفته تا انقطاع تام از دنيا و اتصال كامل به عالم معنا و به تمام معنا هدايت است.
9. علاوه بر اين، كعبه عالم اسلام را به سعادت دنيايي­شان نيز هدايت مي‏كند و اين سعادت عبارت است از وحدت كلمه، و ائتلاف امت و شهادت منافع خود
و عالم غير اسلام را هم هدايت مي‏كند به اينكه از خواب غفلت بيدار شوند و به ثمرات اين وحدت توجه كنند و ببينند كه چگونه اسلام قواي مختلفه
و سليقه‏هاي متشتت و نژادهاي گوناگون را با هم متفق و برادر كرده است.
براي مشاهده متن كامل مقاله اينجا را كليك كنيد.




نظرات کاربران