واکنش های جهانی به اقدام غیر قانونی ترامپ؛

انتقال سفارت امریکا زنگ خطری برای جهان اسلام واکنش های جهانی به اقدام غیر قانونی ترامپ؛

انتقال سفارت امریکا زنگ خطری برای جهان اسلام واکنش های جهانی به اقدام غیر قانونی ترامپ؛

انتقال سفارت امریکا زنگ خطری برای جهان اسلام بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
واکنش های جهانی به اقدام غیر قانونی ترامپ؛

انتقال سفارت امریکا زنگ خطری برای جهان اسلام واکنش های جهانی به اقدام غیر قانونی ترامپ؛

انتقال سفارت امریکا زنگ خطری برای جهان اسلام واکنش های جهانی به اقدام غیر قانونی ترامپ؛

انتقال سفارت امریکا زنگ خطری برای جهان اسلام واکنش های جهانی به اقدام غیر قانونی ترامپ؛

انتقال سفارت امریکا زنگ خطری برای جهان اسلام واکنش های جهانی به اقدام غیر قانونی ترامپ؛

انتقال سفارت امریکا زنگ خطری برای جهان اسلام
واکنش های جهانی به اقدام غیر قانونی ترامپ؛

انتقال سفارت امریکا زنگ خطری برای جهان اسلام

انتقال سفارت آمریکا به قدس ازیک سو جبهه گیری واحد و یکپارچه جامعه جهانی علیه سیاست های شتاب زده و نسنجیده دولت ترامپ را نشان داد و ازسوی دیگر زنگ خطری برای جهان اسلام است که بایستی تدابیر قاطعی در برابر این اقدام غیرقانونی آمریکا اتخاذ کنند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، كنگره آمريكا در 23 اكتبر 1995 طرح انتقال سفارت آمريكا به قدس را تصويب كرد و دولت هاي مختلف آمريكا از آن زمان تاكنون از اجراي اين مصوبه كنگره امتناع كرده اند اما ترامپ با لجاجتي خاص و همسو با صهيونيست ها همچنان كه در تبليغات انتخابات رياست جمهوري آمريكا وعده داده بود اين مصوبه را اجرا كرد ودر نهايت بيت المقدس را به قتلگاه فلسطينيان معترض تبديل كرد.
روز دوشنبه همزمان با سالروز نكبت (تاسيس رژيم جعلي اشغالگر قدس)، آمريكا سفارت خود در قدس را عليرغم تمامي انتقادهايي كه پيش تر ازسوي جامعه جهاني به اين كشور شده بود، افتتاح كرد كه با موجي از انتقاد و انزجار عليه اقدام دونالد ترامپ همراه شد و بازتاب گسترده اي در سطح جهان پيدا كرد.
پس از ماه ها كش وقوس درخصوص انتقال سفارت آمريكا در سرزمين هاي اشغالي به قدس و مخالفت بي سابقه جهاني با تصميم دونالد ترامپ كه كم تر رئيس جمهوري در آمريكا اين گونه مورد انتقاد جهاني قرار گرفته بود، بالاخره روز دوشنبه رسما سفارت آمريكا در قدس افتتاح شد.
زماني كه در قدس مقام هاي رژيم صهيونيستي با شماري از مقام هاي دولت آمريكا از جمله «ايوانيكا ترامپ» دختر و مشاور ارشد ترامپ به همراه همسرش «جرد كوشنر» و «استيون منوچين» وزير خزانه داري آمريكا سرگرم برگزاري مراسم افتتاح سفارت آمريكا بودند، در شرق باريكه غزه مردم راهپيمايي بزرگي را به مناسبت سالروز نكبت برگزار كردند كه با پاسخ گلوله نظاميان صهيونيستي مواجه و منجر به شهادت صدها فلسطيني و زخمي شدن هزاران تن ديگر شد.
كشتار مردم غزه در شرق اين باريكه به دست نظاميان صهيونيست با محكوميت و ابراز نگراني شديد سازمان و نهادهاي بين المللي همراه بود.
آنتونيو گوترش دبيركل سازمان ملل متحد عصر دوشنبه در خصوص وقايع خونين غزه ابراز نگراني كرد و خواستار توقف خشونت ها در اين باريكه شد و نظاميان صهيونيست را به خويشتن داري دعوت كرد.
فدريكا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در واكنش به خشونت ها در غزه از دو طرف خواست از توسل به خشونت خودداري كنند و درخصوص وقايع جاري در غزه ابراز نگراني كرد.
همچنين سعيد ابوعلي معاون دبيركل اتحاديه عرب در بيانيه اي خواستار دخالت فوري بين المللي براي جلوگيري از كشتار فلسطيني ها به دست نيروهاي رژيم اشغالگر قدس شد.
سازمان عفو بين الملل نيز با محكوم كردن كشتار مردم غزه به دست نظاميان صهيونيست خواستار توقف فوري خشونت ها عليه مردم غزه شد. كميته حذف تبعيض نژادي سازمان ملل نيز همزمان با تشديد كشتار فلسطينان بدست نيروهاي رژيم صهيونيستي، نسبت به اعمال خشونت عليه معترضان فلسطيني از سوي نيروهاي رژيم اشغالگر قدس هشدار داد.
احزاب سياسي و انجمن هاي حقوق بشري در اروپا و آمريكا در بيانيه هاي جداگانه وقايع غزه را محكوم كردند.
حزب سوسياليست اسپانيا شهادت ده ها فلسطيني در نوار غزه در پي تظاهرات عليه انتقال سفارت آمريكا به قدس را 'قتل عام' قلمداد كرده و خواهان اقدام اتحاديه اروپا عليه رژيم صهيونيستي شد.
معترضان يهودي با برگزاري تظاهرات در واشنگتن، انتقال سفارت آمريكا از تل آويو به بيت المقدس و كشتار فلسطيني ها به دست ارتش صهيونيستي را محكوم كردند.
در همين حال سه كشور اروپايي انگليس، فرانسه و آلمان نيز در اظهارات جداگانه با انتقاد از انتقال سفارت آمريكا از تل آويو به قدس، خواستار توقف خشونت ها در غزه شدند.
سخنگوي 'ترزا مي' نخست وزير انگليس دوشنبه در واكنش به انتقال سفارت آمريكا از تل آويو به قدس گفت: اين اقدام آمريكا كمكي به برقراري صلح در منطقه نمي كند.
امانوئل مكرون رئيس جمهوري فرانسه با محكوم كردن خشونت نظاميان صهيونيست عليه تظاهركنندگان فلسطيني با انتقال سفارت آمريكا به قدس مخالفت كرد و آن را غيرقانوني خواند.
ژان ايو لودريان وزير خارجه فرانسه نيز با اعتراض به اين تصميم گفت: اين اقدام نقض قوانين بين المللي به ويژه قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل است.
از سوي ديگر وزارت خارجه آلمان نيز درواكنش به كشتار مردم غزه خواستار توقف خشونت ها و جلوگيري از متشنج شدن اوضاع شد.
در بيانيه وزارت امور خارجه آلمان آمده است: همه بايد براي اينكه اوضاع در غزه متشنج تر و بدتر نشود اقدام كنند.
برخي كشورهاي عربي و اسلامي همچون مصر ، قطر،اردن و مغرب نيز با محكوم كردن وقايع غزه با انتقال سفارت آمريكا به قدس مخالفت كردند.
وزارت خارجه سوريه اعلام كرد كه اين كشور قتل و عام وحشيانه ملت مظلوم فلسطين به دست اشغالگران صهيونيستي را محكوم مي كند و در كنار فلسطيني ها باقي مي ماند.
سعد الحريري نخست وزير لبنان انتقال سفارت آمريكا از تل آويو به قدس را محكوم كرد.
وزارت خارجه اردن، و مصر، الجزاير و تونس نيز با انتشار بيانيه هايي جداگانه كشتار مردم در غزه را محكوم و خواستار توقف خشونت ها عليه مردم غزه شدند.
'محمد ششم' پادشاه مغرب نيز در نامه اي به 'محمود عباس' رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين مخالفت خود را با انتقال سفارت آمريكا به بيت المقدس اعلام كرد.
عربستان سعودي، امارات متحده عربي، بحرين، قطر، كويت، عمان و عراق نيز به كشتار مردم غزه واكنش نشان دادند و خواستار برخورد با عاملان اين كشتار شدند.
از سوي ديگر برخي از كشورها سفراي خود در رژيم صهيونيستي و آمريكا را فراخواندند. دولت تركيه به دنبال كشتار مردم در غزه سفراي خود در رژيم صهيونيستي و آمريكا را براي مشورت فراخواند. همچنين آفريقاي جنوبي نيز در اعتراض به خشونت ها عليه مردم غزه سفير خود در رژيم صهيونيستي فراخواند.
در همين حال گروه هاي فلسطيني از جمله فتح، حماس و جهاد اسلامي با انتشار بيانيه ها و اظهاراتي با محكوم كردن كشتار مردم غزه، انتقال سفارت آمريكا به قدس را پاياني بر تلاش هاي آمريكا براي صلح در خاورميانه عنوان كردند.
محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطيني نيز در پي وقايع غزه سه روز عزاي عمومي در فلسطين اعلام كرد و افزود: آمريكا با انتقال سفارت خود به قدس ديگر ميانجي در روند صلح محسوب نمي شود و از اتخاذ تدابيري عليه رژيم صهيونيستي و آمريكا خبر داد.
سفير فلسطين در سازمان ملل متحد كشتار روز دوشنبه فلسطيني هاي متعرض به بازگشايي سفارت آمريكا در قدس را نشاني از نادرستي ادعاي صلح و امنيت دانست و گفت: اگر اين كشتار در هر كجاي ديگر مي شد، شوراي امنيت را به سرعت وارد عمل مي كردند.
همچنين نمايندگان كويت و فلسطين در سازمان ملل متحد خواستار برگزاري نشست فوري شوراي امنيت براي بررسي اوضاع در غزه شدند كه با مخالفت آمريكا مواجه شد.
در همين حال ويتنام حضور ديپلمات هاي اين كشور در مراسم افتتاح سفارت آمريكا در قدس را رد كرد. پيش از اين هند نيز اعلام كرده بود كه در مراسم افتتاح سفارت آمريكا در قدس شركت نمي كند.
بيشتر اروپايي ها و همچنين نمايندگان روسيه، مصر و مكزيك در اين مراسم حضور پيدا نكردند. استراليا، آلمان، ايرلند، مالت، پرتغال، لهستان و سوئد نيز در ميان كشورهايي هستند كه دعوت رژيم صهيونيستي براي حضور در اين مراسم را رد كرده بودند.
از سوي ديگر مقام هايي در پنتاگون اعلام كردند كه شماري از نيروهاي يگان ويژه دريايي آمريكا به درخواست وزارت خارجه اين كشور براي تامين امنيت سفارت خانه هاي آمريكا، در سرزمين هاي اشغالي، تركيه و اردن به اين كشورها اعزام شدند.
ترامپ دسامبر 2017 ( 15 آذرماه 96) در اقدامي مخالف با معاهدات بين المللي، قدس را پايتخت رژيم صهيونيستي اعلام و تاكيد كرد كه 24 ارديبهشت سفارت كشورش را از تل آويو به قدس منتقل خواهد كرد.
منبع: ايرنا


| شناسه مطلب: 88489




قدس فلسطين



نظرات کاربران