همایش کارگزاران حج استان های قزوین، زنجان و البرز برگزار شد همایش کارگزاران حج استان های قزوین، زنجان و البرز برگزار شد همایش کارگزاران حج استان های قزوین، زنجان و البرز برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
همایش کارگزاران حج استان های قزوین، زنجان و البرز برگزار شد همایش کارگزاران حج استان های قزوین، زنجان و البرز برگزار شد همایش کارگزاران حج استان های قزوین، زنجان و البرز برگزار شد همایش کارگزاران حج استان های قزوین، زنجان و البرز برگزار شد همایش کارگزاران حج استان های قزوین، زنجان و البرز برگزار شد

همایش کارگزاران حج استان های قزوین، زنجان و البرز برگزار شد

همایش آموزش کارگزاران حج تمتع 97 استانهای قزوین، زنجان و البرز با حضور مسؤولین بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، همايش كارگزاران حج تمتع 97 استانهاي قزوين، زنجان و البرز عصر سه شنبه (اول خرداد) با حضور آقايان حميد محمدي معاون وزير و رئيس سازمان حج و زيارت و جمعي از مسئولان اين سازمان و بعثه مقام معظم رهبري به ميزباني مديريت حج و زيارت استان قزوين برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمين مسعود حاجي ابراهيمي مسئول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در منطقه تهران با اشاره به نحوه تخصيص روحانيون كاروانها و معين و معينه ها به كاروان ها ، از تبديل برنامه فرهنگي كاروان از ستاد محوري به خُرد محوري خبر داد.
وي گفت: تغيير اساسي در مدل اجراي برنامه فرهنگي ايجاد شده و كاروانها بصورت مجموعه محوري، برنامه فرهنگي خود را اجرا مي نمايند و روحانيون كاروانها نيز در اين راستا مورد ارزيابي قرار مي گيرند.
حجت الاسلام والمسلمين حاجي ابراهيمي در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: براي جلوگيري از آسيب هاي احتمالي در حوزه عمليات فرهنگي و اجرايي حج تمتع در سال جاري نيز تمهيداتي انديشيده شده تا شاهد برگزاري حجي آبرومند باشيم و حجاج ما نيز با معرفت كامل از سرزمين وحي به ايران اسلامي بازگردند.
وي با بيان اين كه كارگزاران حج بايد به وظايف خود توجه زيادي داشته باشند، خاطرنشان كرد: به دليل اين كه در حج سال جاري با مشكلي مواجه نشويم مطالعه و اجرايي كردن دستورالعمل هاي و شرح وظايف ابلاغي از ضروريات كارگزاران فرهنگي و اجرايي است.
مسئول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در منطقه تهران ادامه داد: اولويت در اعزام روحانيون بومي بودن، محل تولد و اعزام ها است و اگر روحاني در يك منطقه اي اين اولويت ها را داشته باشد حتما از منطقه محل سكونت اعزام مي شود و اگر با كمبود مواجه شديم از مناطق ديگر روحاني اعزام مي شود.
وي با اشاره به برنامه هاي فرهنگي در كاروان هاي حجاج خاطرنشان كرد: آسيبي كه با آن مواجه هستيم عدم آشنايي روحانيون و مديران نسبت به شرح وظايف اجرايي است به همين دليل برنامه فرهنگي كاروان و شرح وظايف روحانيون و كاروان ها توسط بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت تدوين شده است كه با هم تقابل و تضادي ندارد.
حجت الاسلام والمسلمين حاجي ابراهيمي اضافه كرد: هر يك از مديران و روحانيون كاروان ها موظف هستند علاوه بر آشنايي با شرح وظايف خودشان، با شرح وظايف ديگري نيز آشنايي اجمالي پيدا كنند تا بتوانند در حوزه اجرايي و حوزه برنامه هاي فرهنگي و مناسكي حج دقيق و كامل عمل كنند.
وي با بيان اين كه برگزاري جلسات آموزشي در ايران و عربستان بر اساس همين دستورالعمل هاي ابلاغي برگزار مي شود، ابراز داشت: انشاءالله در سه هفته اول ماه شوال برنامه ياوران حجاج، طرح مودت و برخي برنامه هاي فرهنگي در استان هاي البرز، قزوين، زنجان، تهران و سمنان برگزار مي شود.
مسئول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در منطقه تهران ادامه داد: در اين همايش اعضاي ياوران حجاج، مديران كاروان ها و زائران فرهيخته شركت دارند و در رابطه همايش هاي متمركز زائران نيز بايد يادآور شويم كه اين همايش ها با هماهنگي مدير و روحاني در بخش هاي استاني برگزار مي شود و نحوه اطلاع رساني به زائران از طريق مديران، روحانيون، ارسال پيامك و سايت هاي رسمي بعثه و حج و زيارت است.
در بخش ديگري از اين همايش آقاي حميد محمدي رئيس سازمان حج و زيارت طي سخناني با بيان اقدامات صورت گرفته براي برگزاري حج 97 از مديران كاروانها خواست تمام تلاش خود را بكار گيرند تا با توجه به برگزاري مطلوب حج 96 و انتظار بيشتر زائران ، حجي بهتر از گذشته برگزار شود.
آقاي محمدي افزود: امسال زائران با اطمينان خاطر و با توجه به اينكه سال گذشته حجي آبرومند برگزار شد در كاروانها ثبت نام نمودند و انتظارات و توقعات آنان نيز بالاتر رفته است و توجيهي هم براي عدم كارايي وجود ندارد.
رئيس سازمان حج و زيارت مسئوليت اصلي كاروان را از ابتدا تا انتهاي سفر بعهده مديران دانست و گفت: مديران و روحانيون كاروانها حلقه وصل زائرين با سازمان حج و بعثه هستند و اجراي دستورالعمل ها و برنامه ريزي هاي سازمان كه با نشست هاي كارشناسي به جمع بندي مي رسد، با مديران كاروانها است و بايستي طبق بخشنامه ها و دستورالعمل ها نسبت به توجيه زائرين اقدام نمايند تا ثمره تمامي دست اندركاران حج به بار بنشيند.
وي در خصوص توجيه زائرين در كلاسهاي آموزشي اظهار داشت: با توجه به اينكه 99 درصد زائرين امسال، سال اولي هستند و سفر حج با عمره مفرده قابل مقايسه نيست لازم است طبق دستورالعمل و كتابچه شرح وظايف عمل شود و در اين خصوص شيوه انتقال مفاهيم به عهده مدير كاروان است.
آقاي محمدي موضوع امنيت را از اصلي ترين موضوعات سفر حج امسال دانست و افزود: لازم است مديران كاروانها در جلسات آموزشي توضيحات لازم را در اين خصوص به زائرين ارائه نمايند.
وي در ادامه به وضعيت اسكان زائران در شهر مدينه و تخريب هتل‌هاي اطراف مسجدالنبي (ص) اشاره و اضافه كرد: در مكه وضعيت هتل ها مناسب است و مشكلي براي اسكان وجود ندارد، اما در مدينه، از چهار سال پيش طرح توسعه مسجدالنبي (ص) شروع شده و با تخريب هتل هاي منطقه مركزي، مدينه با كمبود جدي هتل مواجه است كه البته اين مشكل همه كشورها را درگير كرده و مدت زمان اقامت زائران را به حداقل رسانده است. در گذشته زائران ۱۰ تا ۱۵ روز در مدينه اقامت داشتند، اما اكنون نهايت زماني كه درنظر گرفته شده شش روز است كه لازم است مديران كاروانها زائرين را در اين خصوص توجيه نمايند.
وي تصريح كرد: با ساخت هتلهاي منطقه دارالهجره در 3 كيلومتري مسجدالنبي، اين مشكل تا حدودي براي سالهاي بعد كاهش خواهد يافت.
آقاي محمدي در خصوص وضعيت پروازها افزود: با توجه به امكانات دو فرودگاه جده و مدينه سفر حج امسال نسبت به سال گذشته طولاني تر بوده و لازم است مديران كاروان هاي مدينه قبل كه طول سفرشان بيشتر از مدينه بعد مي باشد زائران را توجيه كنند.
رئيس سازمان حج و زيارت همچنين به موضوع اقامت در منا و عرفات اشاره كرد و گفت: علي الرغم تمامي تلاشهاي دست اندركاران حج، امكانات و فضاي بيشتري را نمي توان به زائران اختصاص داد هر چند امكانات نسبت به سالهاي قبل بهتر شده است.
آقاي محمدي در خصوص زمانبندي جمرات و قرباني افزود: طبق هماهنگي با وزارت حج عربستان خروج زائران از عرفات بايستي طبق برنامه ريزي انجام شده صورت گيرد و مديران، زائران را طبق برنامه اعلامي به مزدلفه و از آنجا به منا اعزام نمايند همچنين برنامه قرباني نيز با جمرات هماهنگ شده و لازم است اين برنامه توسط مديران اجرا گردد.
وي با اشاره به اينكه با توجه به شعار سال حمايت از كالاي ايراني در اولويت برنامه هاي سازمان حج وزيارت و بعثه مقام معظم رهبري قرار گرفته است، اظهار داشت: با برنامه ريزي و هماهنگي انجام شده با فروشگاههاي مجازي، زائران مي توانند خريد سوغاتي خود را با محوريت كالاي ايراني از اين فروشگاهها انجام دهند و وقت خود را در بازارهاي عربستان هدر ندهند كه اين امر از خروج ارز از كشور هم جلوگيري مي كند.
در ادامه اين همايش آقاي رضايي معاون حج و زيارت و حميدرضا محمدي مديركل كارگزاران سازمان حج و زيارت نيز در اين همايش به سوالات مطرح شده از طرف كارگزاران در حوزه هاي اسكان، حمل و نقل و وظايف مدير مجموعه و... پاسخ دادند.
آقاي رضايي اطلاع رساني به زائرين را فقط از طريق پيام رسان داخلي گپ عنوان كرد و افزود: لازم است مديران كاروانها نسبت به توجيه زائران براي نصب پيام رسان گپ در جلسات آموزشي اقدام نمايند.
در آغاز اين همايش آقاي كلانتري مدير حج و زيارت استان قزوين ضمن خوش آمدگويي به ميهمانان ، از رئيس سازمان حج و زيارت خواست ترتيبي اتخاذ گردد تا تمديد مجوز زيارتي استانها به خود استانها واگذار شود و براي مسئولين آموزش استانها نيز جلسه آموزشي در سطح منطقه اي و كشوري برگزار گردد تا آنها با آخرين تغييرات آموزشي كارگزاران آشنا شوند.




نظرات کاربران