ضرورت اطلاع‌رسانی به موقع و توجیه زائرین   تشکیل 24 کارگروه تخصصی برای آسیب‌شناسی وضعیت حج ضرورت اطلاع‌رسانی به موقع و توجیه زائرین   تشکیل 24 کارگروه تخصصی برای آسیب‌شناسی وضعیت حج ضرورت اطلاع‌رسانی به موقع و توجیه زائرین   تشکیل 24 کارگروه تخصصی برای آسیب‌شناسی وضعیت حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ضرورت اطلاع‌رسانی به موقع و توجیه زائرین   تشکیل 24 کارگروه تخصصی برای آسیب‌شناسی وضعیت حج ضرورت اطلاع‌رسانی به موقع و توجیه زائرین   تشکیل 24 کارگروه تخصصی برای آسیب‌شناسی وضعیت حج ضرورت اطلاع‌رسانی به موقع و توجیه زائرین   تشکیل 24 کارگروه تخصصی برای آسیب‌شناسی وضعیت حج ضرورت اطلاع‌رسانی به موقع و توجیه زائرین   تشکیل 24 کارگروه تخصصی برای آسیب‌شناسی وضعیت حج ضرورت اطلاع‌رسانی به موقع و توجیه زائرین   تشکیل 24 کارگروه تخصصی برای آسیب‌شناسی وضعیت حج

ضرورت اطلاع‌رسانی به موقع و توجیه زائرین تشکیل 24 کارگروه تخصصی برای آسیب‌شناسی وضعیت حج

رییس سازمان حج و زیارت در جمع مدیران حج تمتع در قم با اشاره به ضرورت اطلاع رسانی به موقع و توجیه زائرین در ایران از سوی مدیران کاروان‌ها به تشریح آخرین مسائل حوزه حج تمتع 97 و چالش ها و مشکلات پیش رو پرداخت.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، اولين گردهمايي منطقه اي كارگزاران حج تمتع 97 استان هاي قم و مركزي و همچنين شهرستان كاشان ويژه مديران، معاونين و عوامل اجرايي كاروان ها عصر روز سه شنبه هشتم خرداد ماه در سالن نشست هاي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت قم برگزار شد.
آقاي حميد محمدي رييس سازمان حج و زيارت در اين گردهمايي با اشاره به آخرين وضعيت حج تمتع 97 اظهار داشت: حج امسال با حج سال گذشته تفاوت هايي دارد، اولا اين كه انتظارات مردم نسبت به سال گذشته بالاتر رفته است، چراكه در سال گذشته نگرش منفي به حج وجود داشت كه دغدغه هاي مهمي بود.
آقاي محمدي عنوان كرد: بعد از حج سال قبل فضاي خوبي به وجود آمد و با عنايت خداوند متعال حج خوبي برگزار شد و تصوير منفي مردم كه همراه با اضطراب و نگراني بود با آن آرامش و امنيتي كه برقرار شد از بين رفت و همين موضوع باعث شد كه به مسائل اجرايي ريز توجه چنداني نداشته باشند و از اين رو در سال گذشته شاهد كمترين ميزان اعتراض بوديم.
وي با اشاره به اين كه در داخل كشور فضاي آرام حج سال قبل رسانه‌اي شد، ابراز داشت: خود اين مسأله انتظار ويژه‌اي را ايجاد كرده است، چراكه زائران ديگر نگران امنيت نيستند بلكه توقع دارند شرايط بهتري حاكم شده و مشكلي در حوزه‌هاي اجرايي و خدماتي وجود نداشته باشد.
رييس سازمان حج و زيارت تصريح كرد: توجيهاتي كه نسبت به سال گذشته وجود داشت امسال قطعا وجود ندارد بنابراين وظيفه ما امسال در حوزه اجرا قطعا سنگين‌تر از سال گذشته است و بار اصلي بر دوش مديران به عنوان اولين نفري است كه با زائران ارتباط مستقيم دارد.
وي بيان داشت: وظيفه‌اي سازمان دارد كه با توجه به وضعيت سال گذشته آسيب شناسي كند كه همين كار را با تشكيل 24 كارگروه تخصصي انجام داديم و شرايط را به صورت خاص بررسي و برنامه ريزي كرديم، بنابراين بايد در حوزه اجرا با جديت بيشتري نسبت به سال هاي گذشته وارد شويم.
آقاي محمدي تأكيد كرد: برنامه ريزي‌هاي ما با حضور نمايندگاني از جامعه مديران كاروان‌ها و مديران مجموعه‌ها صورت گرفت به همين جهت ديدگاه‌هاي شما در اين برنامه ريزي ها لحاظ شده است و چيزي كه به عنوان دستور العمل خدمت شما مي‌‌رسد اجمالي از برنامه هاي اجرايي حج امسال است.
وي با بيان اين كه مديران بايد دقت ويژه اي به دستورالعمل ها داشته باشند، خاطرنشان ساخت: از همين الان تا ابتداي موسم حج و تا پايان مراسم حج بايد به اين مسائل و همچنين به ساختاري هاي موجود عنايت ويژه اي داشته باشيد.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي يادآور شد: قالب كار ما به صورت مجموعه‌اي ديده شده است بنابراين از زمان استقرار كاروان‌ها در هتل چه در مكه و چه در مدينه مديران كاروان تحت مديريت مدير مجموعه قرار مي‌ گيرند؛ مهمترين موضوع اين است كه مديران كاروان حلقه وصل اوليه و خط مقدم ارتباط با زائر هستند، چراكه زائر فقط مدير را مي‌‌شناسد.
وي تصريح كرد: به عبارت ديگر رضايت زائر يا خدايي ناكرده ايجاد نارضايتي از سوي زائر همه به مدير كاروان بستگي دارد؛ زائران بايد بدانند كه همه اين برنامه ها از جمله وضعيت هتل‌ها با برنامه‌ريزي دقيق سازمان صورت گرفته است، چراكه سفر حج سفري پيچيده است كه با هيچ سفري حتي عمره قابل مقايسه نيست.
آقاي محمدي با اشاره به اين كه حج تمتع ويژگي‌هاي خاص خود را دارد، عنوان داشت: بيش از 95 درصد زائران براي بار اول به سفر حج مشرف مي‌‌شوند، بنابراين نبايد آنها را با خودتان مقايسه كنيد كه بارها به اين سفر رفته‌ايد، از اين رو در حوزه اجرايي بايد زائران را نسبت به همه مسائل و سختي ها درست توجيه كنيد.
رييس سازمان حج و زيارت تصريح كرد: اولين گام بحث بازرسي‌ها و معطلي‌هاي در فرودگاه هاي ايران و عربستان است كه بايد از الان درست توجيه شود تا موجب نارضايتي زائران نشود؛ در حوزه حمل و نقل هم سعي كرده ايم كه مشكلات كمتري داشته باشيم ولي با توجه برخي مسائل براي زائران مدينه بعد باز هم شاهد مشكلاتي خواهيم بود.
وي بيان داشت: يكي از مسائل شرايط اسكان مدينه است كه ممكن است اعتراض برانگيز باشد، در مدينه تخريبي كه درغرب و جنوب نسبت به هتل ها صورت گرفت بحث اقامت با مشكلات زيادي همراه شده است كه البته ما در اين حوزه تمام تلاش هاي خود را به كار گرفته ايم ولي به هرحال مشكل اسكان در مدينه وجود دارد و زائران به ويژه زائران مدينه بعد بايد نسبت به آن توجيه شوند.
آقاي محمدي تأكيد كرد: اطلاع رساني به موقع و توجيه زائرين از اهميت ويژه اي برخوردار است، البته زائران در مدينه نهايتا شش روز حضور دارند؛ بحث ديگر موضوع حمل و نقل در مكه است و برنامه عربستان به اين صورت است كه از پنجم تا سيزدهم ذي القعده حمل و نقل ها تعطيل مي‌ شود كه زائران اين مسأله را بايد بدانند.
وي با بيان اين كه تفاوت قيمت ها نيز بايد به زائران بيان شود، خاطرنشان كرد: اين مسأله خيلي از اوقات مورد سؤال زائران واقع مي‌‌شود، اولا طول مدت اقامت در هزينه ها هيچ اثري ندارد به همين جهت چه بسا زائري كه 28 روز در سفر است با زائري كه 40 روز در سفر خواهد بود يك قيمت پرداخت كرده باشد بلكه بيشترين دليل افزايش يا كاهش قيمت ها بحث امتياز هتل ها است.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي يادآور شد: زائران نسبت به مسائل اجرايي حج آگاه تر شود بهتر مي‌‌تواند از فضاي معنوي مكه و مدينه استفاده كرده و مناسك حج را نيز بهتر انجام بدهد.
آقاي محمدي با اشاره به اين كه هنوز مسأله امنيت يك دغدغه اصلي در حوزه حج محسوب مي‌‌شود، خاطرنشان كرد: مسائل مهم امنيتي كه به شما منتقل مي‌‌شود حتما به زائران بگوييد از جمله اين كه از آوردن ابزار ممنوعه خودداري كنند كه از جمله آنها برخي داروها است به علاوه اين كه اگر ضرورتي ندارد لب تاب با خود نياورند.
رييس سازمان حج و زيارت تصريح كرد: سوار نشدن به ماشين هاي متفرقه، عدم ارتباط با افراد مشكوك، دهان به دهان نشدن با مأموران و مسائلي از اين دست كه موجب حاشيه سازي در اين سفر مي‌ شود نيز بايد زائران تذكر داده شود.
وي بيان داشت: مهمترين برنامه ما مربوط به روز دهم يعني عيد قربان است كه در اين مورد زمان بندي شده كه دقيقا يك كارواني چه زماني بايد حركت كنند و خروج به يك باره زائران از چادرها وضعيت بد و ترافيك شديدي را ايجاد مي‌ كند كه نگران كننده است و انشاءالله امسال با توجه به تجربه سال قبل وضعيت بهتري خواهيم داشت.
آقاي محمدي تأكيد كرد: موضوع قرباني و رمي جمرات هم طبق جدول زمان بندي براي شما تعريف شده است و اگر كارواني زودتر زائران خود را ببرد موجب امتياز نخواهد بود بلكه امتياز اصلي زماني است كه زمان بندي به صورت دقيق رعايت شود.
وي با بيان اين كه حج ايران همواره حجي منظم و دقيق است، خاطرنشان كرد: ما اين نظم و انضباط را بايد هميشه نشان بدهيم ولي متأسفانه گاهي اوقات در موضوع نظافت و بهداشت در منا اين مسأله ديده نمي شود كه زائران بايد توجه ويژه اي به اين مسأله داشته باشند.
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي يادآور شد: در حوزه اطلاع رساني نيز با پيام رسان «گپ» به توافق رسيديم كه حتي تماس هاي صوتي با خدمات تقريبا رايگان در اختيار زائران قرار بگيرد به علاوه اين كه اطلاع رساني هاي مهم به مديران نيز از همين طريق صورت خواهد گرفت.
وي تصريح كرد: در حوزه زائران و موضوع سوقات و اقلامي كه زائران از ايران بايد همراه خود ببرد برنامه ريزي هايي صورت گرفته است كه از جمله آن ها حمايت از كالاي ايراني و برنامه ريزي براي سوقات زائران است به علاوه اين كه جلوي بازارگردي ها نيز گرفته مي‌ شود.
آقاي محمدي با اشاره به اين كه حمايت از كالاي ايراني موجب خروج كمتر ارز مي‌ شود، خاطرنشان كرد: انتقال بار به فرودگاه و از آن جا به كشور ايران نيز هزينه هاي زيادي در بردارد ولي فرصتي براي زائران فراهم مي‌ شود كه كالاهاي مورد علاقه خود را از ايران تهيه كرده و در موعد مقرر درب منازل آنها تحويل داده خواهد شد.
رييس سازمان حج و زيارت در پايان تصريح كرد: اميدواريم با همكاري شما و مسؤولان بعثه مقام معظم رهبري امسال نيز شاهد حجي عزتمندانه و همراه با رضايت خداوند و زائران باشيم.




نظرات کاربران