همایش اسرار و معارف حج در تبریز برگزار شد همایش اسرار و معارف حج در تبریز برگزار شد همایش اسرار و معارف حج در تبریز برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
همایش اسرار و معارف حج در تبریز برگزار شد همایش اسرار و معارف حج در تبریز برگزار شد همایش اسرار و معارف حج در تبریز برگزار شد همایش اسرار و معارف حج در تبریز برگزار شد همایش اسرار و معارف حج در تبریز برگزار شد

همایش اسرار و معارف حج در تبریز برگزار شد

همایش اسرار و معارف حج با حضور روحانیان، عاملان و زائران حج تمتع استان آذربایجان شرقی در محل امامزاده سیدحمزه تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج در تبريز، همزمان با ماه مبارك رمضان، همايش اسرار و معارف حج امروز با حضور روحانيان، عاملان و زائران حج تمتع استان آذربايجان شرقي به همت دفتر نمايندگي بعثه‌ مقام معظم رهبري و با همكاري حج و زيارت استان، در محل امامزاده سيدحمزه تبريز برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمين محمدتقي پورمحمدي، نماينده مردم آذربايجان‌شرقي در مجلس خبرگان رهبري در اين همايش با بيان اين‌كه آثار و بركات حج از ديدگاه آيات قرآن و روايات معتبر وارده بسيار مورد تأكيد قرار گرفته است، اظهار داشت: «حج» به عنوان يك فريضه واجب الهي جزء ضروريات اسلام بوده و هرگز تحت هيچ شرايطي نبايد ترك شود.
وي ادامه داد: آيه 9 سوره آل عمران مي‌فرمايد؛ «براى خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند، آن‌ها كه توانايى رفتن به سوى آن دارند، و هر كس كفر بورزد (و حج را ترك كند به خود زيان رسانيده) خداوند از همه جهانيان بى‌نياز است». امام باقر(ع) نيز فرموده؛ «اسلام بر پنج پايه و ركن استوار شده است؛ نماز، روزه، زكات، حج و ولايت».
امام جمعه مراغه با بيان اين‌كه حج يكي از اركان مهم اسلام بوده و نماد وحدت و اتحاد امت اسلامي شناخته مي شود، گفت: حج حقي از خداوند متعال بر انسان است، يعني در مساله حج انسان بدهكار حضرت حق است و در صورت استطاعت مالي، اگر حج را انجام ندهد، مانند يك بدهكار از دنيا رفته است و اين اهميت فوق العاده حج را مي‌رساند.
حجت الاسلام والمسلمين پورمحمدي با بيان اين‌كه انجام ندادن حج به صورت عمدي و در صورت داشتن استطاعت مالي، كفر است و انسان را از دايره اسلام خارج كرده و او را دچار كفر باطني مي‌كند، افزود: پيامبر اسلام مي فرمايد؛ هر كس حج را به تاخير بياندازد تا اين‌كه مرگ او فرا رسد و حال آن‌كه مستطيع بوده است، خداوند متعال در روز قيامت او را يهودي يا نصراني مبعوث خواهد كرد».
وي با بيان اين‌كه عده‌اي به بهانه‌هاي واهي مثل كمك به فقرا، تقويت وهابيت، پر شدن جيب اعراب و... به دنبال تعطيلي حج هستند، گفت: حج به عنوان بزرگ‌ترين اجتماع مسلمانان دنيا همواره عامل ترس و واهمه دشمنان بوده است؛ از اين رو چشم ديدن اسلام و تشيع و بالندگي مسلمانان را ندارد.
نماينده خبرگان رهبري ادامه داد: آن عده كه ادعا دارند؛ به جاي حج به كمك فقرا بشتابيد و پول آن‌را صرف فقراي موجود در كوچه خود كنيد. اين تعابير و دل‌سوزي‌ها از روي حسد و كينه نسبت به اسلام است و مي‌خواهند با هر بهانه‌اي كه شده مردم مسلمان را از حج جدا كنند و اين واجب الهي را به تعطيلي بكشانند.
حجت الاسلام والمسلمين پورمحمدي تصريح كرد: حج از ضروريات و اركان اسلام بوده و اهميت آن به اندازه توحيد است و طبق روايات اگر كسي آن را عمدا ترك كند، كافر شده است؛ لذا اهميت آن به اندازه ايمان انسان است. از طرفي دشمن از اين اجتماع عظيم مي‌ترسد و با وارد كردن انواع شبهه، تلاش مي‌كند مردم را از انجام اين فريضه مهم باز دارد.
وي با اشاره به اين‌كه مكه خانه خدا، قدمگاه انبياي الهي، بلد امن، ام القرا، قبله مسلمانان و مورد طواف فرشتگان قبل از خلقت آدم است، گفت: قبل از مشرف شدن به حج تمتع بايد توبه كنيم تا ظرفيت معنوي و معرفتي ايجاد شود، بدانيد كه نشانه قبولي حج متفاوت شدن انسان نسبت به قبل از زمان تشرف است.
همچنين حجت الاسلام ايران‌نژاد، مسؤول بعثه مقام معظم رهبري در استان آذربايجان‌شرقي در سخناني به ارايه گزارشي از اقدامات و فعاليت هاي صورت گرفته براي ارتقاي سطح معرفتي زائران بيت الله الحرام پرداخت.
گفتني است، همزمان با اين همايش كه براي حضور عموم مردم آزاد بوده است؛ روحانيان و مبلغان حوزوي در قالب خيمه هاي معرفت در محوطه امامزاده سيدحمزه تبريز پاسخگوي سؤالات شرعي زائران بودند.


| شناسه مطلب: 88710




همايش حج 97 تبريز



نظرات کاربران