راهکارهای نهادینه کردن آثارمعنوی ماه رمضان در وجود انسان راهکارهای نهادینه کردن آثارمعنوی ماه رمضان در وجود انسان راهکارهای نهادینه کردن آثارمعنوی ماه رمضان در وجود انسان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
راهکارهای نهادینه کردن آثارمعنوی ماه رمضان در وجود انسان راهکارهای نهادینه کردن آثارمعنوی ماه رمضان در وجود انسان راهکارهای نهادینه کردن آثارمعنوی ماه رمضان در وجود انسان راهکارهای نهادینه کردن آثارمعنوی ماه رمضان در وجود انسان راهکارهای نهادینه کردن آثارمعنوی ماه رمضان در وجود انسان

راهکارهای نهادینه کردن آثارمعنوی ماه رمضان در وجود انسان

نماینده ولی فقیه درامورحج و زیارت با بیان راهکارهای نهادینه کردن آثارمعنوی ماه مبارک رمضان، تصریح کرد: اگر بدنبال حفظ دستاوردهای ماه رمضان هستیم باید پیوسته به یاد خدا باشیم و خدا را شاهد و ناظر بر اعمال خود بدانیم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكردرمراسم تواصي بحق درجمع نمازگزاران سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري عيد فطررا عيد غلبه بر هواهاي نفساني و شياطين دانست و گفت: بسياري از علما و انديشمندان بر اين باورند كه مسلمانان در ماه مبارك رمضان درجنگ با شيطان و عناصر وابسته به شيطان به پيروزي مي رسند و آن را در عيد سعيد فطر جشن مي گيرند.
وي خواستار توجه همگان به استمرار و بهره مندي از بركات ماه مبارك رمضان در طول سال شد و اظهار كرد: راهكارهاي مختلفي در قرآن و روايات براي نهادينه كردن و ادامه يافتن آثارمعنوي اين ماه در وجود انسان مطرح شده است.
نماينده ولي فقيه در امور حج وزيارت از استمرار توجه انسان به خدا و معنويت در فضاي بعد ازماه مبارك رمضان بعنوان نخستين راهكار نام برد و گفت: بايد ياد خدا وعدم غفلت از آن را جدي گرفت، آنچه موجب مي شود انسان از خدا جدا شود و مسيرغيرالهي را انتخاب نمايد غفلت از ياد خداست.
وي افزود: دردعا نيزمي خوانيم " الهي لَا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَداً " خدايا مرا يك چشم به هم زدن به خودم وامگذار، چون درهمان لحظه غفلت ممكن است تمام دستاوردهاي گذشته را ازدست بدهم.
وي با اشاره به اينكه دريك لحظه تمام دستاوردهاي شش هزارسال عبادت شيطان درپيشگاه خداوند ازدست رفت، اظهاركرد: شيطان با سرپيچي از دستورالهي و برخورد متكبرانه، به آدم سجده نكرد و بخاطر يك غفلت، دستاوردهاي شش هزارسال عبادت را از دست داد.
نماينده ولي فقيه درامور حج و زيارت تاكيد كرد: اين مسئله نشان مي دهد اگر بدنبال حفظ دستاوردهاي معنوي در پيشگاه الهي هستيم بايد پيوسته به ياد خدا باشيم و خدا را شاهد و ناظر بر اعمال خود بدانيم.
وي با اشاره به اينكه امكان ندارد انسان خدا را شاهد و ناظر بر اعمال خود بداند وهمزمان گناه كند، گفت: لحظه اي كه انسان مرتكب گناه مي شود دچارغفلت است چرا كه اگر توجه واقعي به خدا داشت سراغ گناه و معصيت نمي رفت.
وي استفاده از توبه و استغفار را دومين راهكاربراي نهادينه كردن و ادامه دادن آثارمعنوي ماه رمضان در وجود انسان دانست و افزود: همه انسان هستيم و در تضاد بين غرائز و ايمان ممكن است گاهي سمت غرائز برويم و همان لحظه گرفتار ضعف ايمان شويم درچنين شرايطي اگر گناه اتفاق افتاد بايد با استغفار و توبه مسيرخود را اصلاح كنيم و از استمرار گناه بپرهيزيم.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر تصريح كرد: زماني كه متوجه شديم مسير را اشتباه رفته ايم واگرادامه دهيم براي هميشه به هدف مان نخواهيم رسيد با بازگشت و قرارگرفتن درمسيراصلي ، مي توانيم راه را دوباره پيدا و اشتباه خود را جبران كنيم.
وي ادامه داد: خداوند براي اينكه انسان بتواند بلافاصله پس از متوجه شدن خطا، معنويت را حفظ كند راه استغفار را قرار داده است.
وي با تبيين معناي استغفارتصريح كرد: انسان نبايد خدا را به بازي بگيرد و تصور نمايد مي تواند در دوران جواني گناه كند و در كنهسالي به زيارت برود و توبه كند، چرا كه هيچكس ازآينده خود خبرندارد و نمي داند چه زماني از دنيا خواهد رفت.
وي با تاكيد براينكه مرگ دست انسان نيست، افزود: اگر انسان گناهي مرتكب شد بايد بلافاصله استغفار و توبه كند، شرايط توبه هم پشيماني و ترك گناه و تقاضاي بخشش ازخداوند است.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر با بيان اينكه زماني كه انسان عمل نيكي انجام مي دهد، خداوند از دو فرشته اي كه اعمال او را مي نويسند مي خواهد اين عمل خوب را ثبت كنند، گفت: اما اگرانسان مرتكب گناه شود دربرخي روايات آمده است خداوند از اين فرشتگان مي خواهد تا هفت ساعت اين گناه را ثبت نكنند چرا كه ممكن است اين بنده پشيمان شده و توبه كند.
وي افزود: قلب انسان مانند يك شيء سفيد است، گناه كه مي كند يك لكه سياه روي قلب مي نشيند و با ادامه دادن به گناه به جايي مي رسد كه لكه هاي سياه تمام قلب را فرا گرفته واو به مرحله قساوت مي رسد، در اين مرحله انسان حتي نسبت به بدترين جنايات واكنش نشان نمي دهد.
وي با تاكيد براينكه اصرار بر صغائر موجب ارتكاب گناهان كبيره مي شود، اضافه كرد: انسان اگر گناه صغيره اي مرتكب شد بايد بلافاصله توبه كند و بازگردد زيرا در صورت ادامه، كم كم قبح گناه نزد او از بين مي رود و به جايي مي رسد كه ديگر آن گناه براي او اهميتي ندارد و گناهان بزرگترهم مرتكب مي شود.
نماينده ولي فقيه با بيان آيه 87 سوره يوسف " لَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ " اظهار داشت: انسان در هيچ شرايطي نبايد از رحمت الهي مايوس شود، ياس ازرحمت حق خطرناك و گناهش از گناهي كه مرتكب شده بالاتراست.
وي تصريح كرد: درهرحالي باريتعالي راه را بازگذاشته است، اگرگناه بين انسان و خداست با استغفار و ترك گناه ، خدا او را مي بخشد و اگر حق الناس است بايد حقوق مردم را بدهد و با طلب استغفار،خود را نجات دهد.
وي افزود: درامورديني به بن بست رسيدن معنا ندارد و درهر شرايطي انسان به درگاه الهي بيايد و واقعا توبه كند باريتعالي مي پذيرد.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكربه آيه "اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاه " اشاره كرد و خطاب به حاضران گفت: درمواقع خطر با خواندن نماز و گرفتن روزه از خدا كمك بگيريم و به درگاه الهي پناه ببريم.
وي با بيان اينكه ما هر روز در حال امتحان هستيم و خداوند در قرآن قسم ياد مي كند كه ما را با مال و جانمان آزمايش خواهد كرد، افزود: امتحان الهي حتمي است و اگر مي خواهيم از اين امتحان سربلند بيرون بياييم بايد تمرين و مقدماتي را فراهم نماييم كه مي تواند به ما كمك كند.
وي آثار معنوي نمازاول وقت و نماز شب را يادآور شد و اضافه كرد: نمازهاي روزانه و نمازشب به ما كمك مي كنند تا از گناه فاصله بگيريم و روحيه معنوي مان تقويت شود.
نماينده ولي فقيه با تاكيد براينكه انسان با كارخيرازجمله انفاق ، صدقه و هم نشيني با اهل طاعت پرودگار مي تواند خود را بيمه كند، اظهار داشت: در دستورات دين تصريح شده است مجلس گناه و معصيت را ترك كنيد.
وي افزود: اگرايمان فرد ضعيف است به جايي كه احساس مي كند ممكن است فريب بخورد و در معرض خطر قرار گيرد نبايد برود.
وي درپايان تصريح كرد: تمسك به اين راهكارها مي تواند به حفظ و استمرار بخشيدن به ارزش هايي كه در ماه مبارك رمضان بدست آورده ايم، كمك نمايد.


| شناسه مطلب: 88883




قاضي عسكر تواصي



نظرات کاربران